dennrick Startet 22.August.2022 Del på Facebook Startet 22.August.2022 Etter overgangen til seilbåt seilbåt med AIS sender, så har den blitt omregistrert hos Telenor til meg. Ikveld fant jeg AIS senderen og fikk også endelig koplet den til PCen - måtte oppdatere drivere for å få en COM port på USB tilkoplingen. Uansett, jeg finner båten nå både på MarineTraffic og Shipfinder med hennes rette navn. Det jeg lurer litt på er hvordan MarineTraffic fungerer med slike navnebytter. Klikker man seg inn på detaljene der, så dukker den opp med tidligere navn "Glory Days II" med bilder. Er det et eierskap som må avsluttes fra forrige eier ? Eller er det bare servere som må få litt tid til å oppdateres ? Takknemlig for tips Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Tempest Svart 22.August.2022 Del på Facebook Svart 22.August.2022 Gjorde det samme for ein mnd elns sidan. Det tok litt tid, vi snakker dager, før detaljdata var oppdatert. Viste rett navn "live", men gammelt navn når eg klikka meg inn på båten. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
dennrick Svart 22.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2022 Takk for svar @Tempest Da får vi tro at dette går sin gang Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
LM 9725 Svart 23.August.2022 Del på Facebook Svart 23.August.2022 (redigert) Telenor har ingen ting å gjøre med Marintraffic og lignende. Telenor administrer et offentlig registrer over eierskap til MMSI-nummer og radiolisens. Men det skjer ingen oppdatering eller automatisk datautveksling fra Telenor til nettjenester som driver skipssporing. På din ais-enhet kan du endre alle data unntatt MMSI. Måten å oppdatere skipssporere er å lagre nye skipsdata (navn) i innstillinger på din ais-enhet, og så sende ais-data i et område som har dekning for ønsket tjenste (all fartøysdata er inkludert i utsendt ais-meldinger). Sporingstjenestene er så enkle at de fortløpende lagrer all mottatt data sortert på MMSI. Hvis de oppdager endring i fartøysdata så oppdaterer de sine oppføringer automatisk og gjerne fører navn over i navnehistorikk. Dette er helt likt hvordan du mottar ais-data fra andre fartøy, du får vist data de har lagret i sine sendere og er ingen oppslag mot noe som helst register. Og motsatt, andre fartøy får opp det du har lagret og ingenting annet. Edit: Bilder etc på Marintraffic kan alle legge inn og de sorteres på MMSI. "Mange" har en hobby med å ta bilder av fartøy og legge ut på sånne tjenster. Vil du bli kvitt dem må du evt rapportere dem som upassende eller noe sånt med en saklig begrunnelse. Men du må forholde deg til at sporingstjenestene forholder seg kun til fartøyet som et objekt (MMSI), vilkårlig eier- eller navnebytte. Hvis du ønsker å endre opplysninger utover mottatt AIS-data (hjemmehavn, telefonnummer til eier etc) kan hvem som helst med brukerkonto gå inn på fartøyet og gjøre det som en hvilken som helst annen wiki. Redigert 23.August.2022 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2022 (redigert) Takk for redegjørelse @LM 9725 ! Ja, da jeg endelig fant AIS senderen og fikk kontakt med den med laptopen, så endret jeg bare navnet på båten igår fra "Glory Days II" til "Glory Days". Lot den stå på for å "broadcaste" litt igår kveld. Nå ser jeg på MarineTraffic at jeg finner båten, og da jeg klikker meg inn på detaljene, så er også navnet der endret. Så da er ting iorden Redigert 23.August.2022 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.