Jump to content

Bruk av gasskomfyr i båt - pizzaen ble svidd

dennrick

Recommended Posts

Ok! Det er litt nye greier med seilbåt. Jeg har nemlig fått med en gassfyrt komfyr (stekovn kaller vi den på land).

Hvordan opereres den hva gelder matlaging? Del gjerne erfaringer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg kjøpte en rund pizzastein og la på rist i stekeovnen. Det revolusjonerte både pizzasteking og brød/rundstykkesteking. 

Jeg pleier å varme ovnen godt opp med pizzastenen i (gjerne en del over temperaturen du skal steke på) og så justere ned effekten når du ha satt inn det du skal steke. Da kompenserer både pizzastenen og temperaturjusteringen litt for at det kun er undervarme.

Jeg baker mye pizza og brød i båten 

Jeg kjøpte også en Pizzasten. Den jeg kjøpte var 4-kantet, og så tilpasset jeg den med å skjære bort litt med en vinkelsliper med diamantskive. Hverken pizzasteder eller diamantskive koster stort, men pizzasteder fordeler varmen godt.  Pizzasteder står nå fast i ovnen uansett hva jeg steker. Tidligere måtte jeg f.eks. flytte om på halvferdige rundstykker da noen ble brent på undersiden før noen av de andre ble ferdige. Det skjer ikke lengre. 

shipahoy skrev 5 minutter siden:

Mener det sto i manualen til min Bavaria/Techimpex komfyr at det nederste stekebrettet alltid skulle stå i.

Jeg har alltid praktisert dette, mulig det står i manualen også på Eno-komfyren. Stekebrettet har fast plass nederst og så plasseres pizza, rundstykker, lasagne eller hva det måtte være på rist midt i ovnen. Er ikke plaget med at maten blir svidd pga for kraftig undervarme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Jeg monterte et 600W elektrisk grillelement i toppen på gasskomfyren. Forvarmet den skikkelig med gass skrudde så ned varmen og slo på grillelementet i det jeg satte inn det som skulle stekes. Alltid perfekt resultat.

Hvordan installerte du dette grillelementet? Har du artikkelnummeret også? Høres ut som en hi-tech løsning for de som liker å mekke litt.

Takk for innspill! Det høres fornuftig ut å sette en langpanne i det nederste sporet som et slags varmeskjold over flammen, og deretter bruke enten rist eller den andre langpannen over der igjen. Det skal jeg forsøke neste gang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

I nye båten er det gasskomfyr hvor flammen kommer ut på midten i bunn. I gamle båten, kom flammene ut gjennom et perforert rør langst kantene av ovnen i bunn. Sistnevnte er en mye bedre løsning, da varmen fordeler seg bedre og vann får i tillegg mer overvarme. 

19 hours ago, dennrick said:

Ok! Det er litt nye greier med seilbåt. Jeg har nemlig fått med en gassfyrt komfyr (stekovn kaller vi den på land).

Hvordan opereres den hva gelder matlaging? Del gjerne erfaringer.

Komfyr er et navn vi gjerne bruker på en enhet med både stekeplater/bluss og stekeovn.

De siste årene har rene stekeovner blitt vanlig på land ja, gjerne integrert i et høyreist kjøkkenskap slik at man slipper å bøye seg ned for å ta ting inn og ut.

Redigert av Anonym (see edit history)

Det er vel en Eno-ovn jeg har i båten min. Jeg har alltid en langpanne nederst i ovnen, og så ligger pizzastenen oppå den igjen. Midt i ovnen har jeg da en rist eller en langpanne alt etter hva jeg steker. Langpannen i bunnen fordeler noe varme fra brennerne, men ikke på langt nær så godt som etter at jeg la en pizzasten oppå den. Tenker jeg nok også bruker litt lengre tid på å forvarme ovnen etter at pizzastenen ble lagt inn. 

1 hour ago, Anonym said:

Komfyr er et navn vi gjerne bruker på en enhet med både stekeplater/bluss og stekeovn.

De siste årene har rene stekeovner blitt vanlig på land ja, gjerne integrert i et høyreist kjøkkenskap slik at man slipper å bøye seg ned for å ta ting inn og ut.

Hehe - det var en grei presisering :smiley: Jeg mente jo da komfyr som vi har hjemme på kjøkkenet. Båtversjonen vår har to gassbluss og en stekovn del, så --> Komfyr. Det var nok min entusiasme over å nå ha en "stekovn" del som tok overhånd i trådstart.

@Nevermind Det med pizzasten er også et godt tips. Jeg har faktisk allerede tatt med en liten rund en i båten, for jeg tenkte å bruke den på en Magma grill som vi har montert ute. Dernest har jeg en til her hjemme, så den skal jeg sannelig også ta med til helgen. Kanskje får jeg plass til begge oppå langpannen jeg da monterer i det nederste sporet. Ellers, ja, det tok litt lengre tid å forvarme ovnen enn jeg trodde, men er usikker på hvor mye gass det vil gå med. Det finner vi ut av. Jeg har tilsammen 3 x 2 kg, der den tredje gassflaska (nesten alltid), etter planen, skal være ny og full. Har lagt den i brønnen til ankeret forut.

Lagde 5 pizzaer i komfyren på båten i går. Sånn eldre type ovn med perforert rør som går i stor ring nederst. Steker alt øverst i ovnen,  ikke noen problemer med svidd bunn. Dette var fersk bunn. 

Når jeg steker rundstykker etc snur jeg de ofte halvveis for å unngå å svi de.

Tenkte det kunne være på sin plass å gi en tilbakemelding på tipsene jeg fikk av dere her. Gjemmekontor i båten i ettermiddag, samt litt mer utforsking for å finne ut av ting. Middagen ble ikke avansert siden jeg er alene i båten ikveld: Grandiosa, men litt også for at resultatet idag skulle være sammliknbart med den forrige katastrofepizzaen.

Komfyren er en Techimpex . Stekeplate i bunn, et par pizzastener som ikke passer helt (som jeg må få orden på), og pizzaen helt øverst.

Det tok nok 45 minutter fra jeg satte på ovnen til pizzaen var ferdig.  Sprø bunn, ikke antydning til svidd, og osten hadde smeltet. Ble bra :smiley:

Når madammen kommer imorgen, så kan jeg trygt si at heretter vil det gå fint å lage laks i aluform også (for vi ødela den forrige gang også) :smiley:

1_komfyr.jpg

2_PG.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...