Jump to content

Sabb marinisert Peugeot, ulyd når den står i gir

Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei,

Jeg eier en Carat7400 med en marinisert Peugeot-motor (gjennomført av sabb). Nylig har det kommet en ulyd fra aksling eller girkasse. Det kommer en slag-lyd når akslingen snurrer, altså lyden kommer ikke dersom motoren står i fri. Det skjer både i revers og fremover.

Man kan også observere at motor/girkasse beveger seg litt når slag-lyden inntreffer.

hører gjerne hva kyndige på forumet tenker.

• 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Til dere som deltok i denne tråden. Jeg har en hypotese for hva ulyden kan ha vært.

Gjennomførte service av motoren forrige helg. Byttet da motor- og gir-olje. Giroljen hadde en hvit og seig konsistens, nesten som smeltet krem-is. Det viste seg at det var kommet vann i girkassen.

Etter oljebytte har jeg forsøkt å fremprovosere feilen, men klarer det ikke. Det kan virke som problemer er utbedret noe, i alle fall.

Hypotesen er at vannet i girkassen har overopphetet og ført til at oljen har mistet sin smøre-evne. Dette stemmer godt overens med at feilen kun forekom etter at temperaturen i motor/girkasse var høy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...