Arendalssnekke23 Startet 23.August.2022 Link til dette innlegget Startet 23.August.2022 Hei, Jeg eier en Carat7400 med en marinisert Peugeot-motor (gjennomført av sabb). Nylig har det kommet en ulyd fra aksling eller girkasse. Det kommer en slag-lyd når akslingen snurrer, altså lyden kommer ikke dersom motoren står i fri. Det skjer både i revers og fremover. Man kan også observere at motor/girkasse beveger seg litt når slag-lyden inntreffer. hører gjerne hva kyndige på forumet tenker. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.August.2022 Link til dette innlegget Svart 23.August.2022 Har du et tau eller noe rundt propell/aksling som dunker mot skroget? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Trawler 42 Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Første som slo meg var som Brigg sier, noe rundt aksel/propell utvendig. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
index Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Det er nok på høy tid med et bad! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Løs sinkanode på akslingen er vel også en mulighet. Bading/vannkikkert/inspeksjonskamera som @indexforeslår er nok smart, jo før jo heller Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Fantino skrev for 1 time siden: Bading/vannkikkert/inspeksjonskamera som @indexforeslår er nok smart, jo før jo heller Ja, mange alternativ. Men nå når vi skriver august er det bare på med Speedo og dykkermaske og hoppe uti. Det enkle er ofte det beste ?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Det ser ut som det slår skikkelig i motoren når lydene kommer. Enten blir jeg lurt, eller noe slår hardt i propell/ aksling. Hadde i det minste sjekket ute først som andre har sagt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Amatøren-1 Svart 18.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2022 Hei. Hvordan gikk det med ulyden din... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2022 Amatøren-1 skrev for 8 timer siden: Hei. Hvordan gikk det med ulyden din. Tror han daua av drukning. Er jo ikke særlig smart å anbefale noen å bade i Norge langt ute i august. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 pipe skrev for 9 timer siden: Er jo ikke særlig smart å anbefale noen å bade i Norge langt ute i august. August er en fin tid å bade på det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arendalssnekke23 Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 Hei alle. Takk for gode tilbakemeldinger. Båten står nå på land og skal undersøkes av mekaniker. Jeg skal informere dere om hva feilen var når saken er ordnet. Sitér dette innlegget Link to post
Arendalssnekke23 Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Til dere som deltok i denne tråden. Jeg har en hypotese for hva ulyden kan ha vært. Gjennomførte service av motoren forrige helg. Byttet da motor- og gir-olje. Giroljen hadde en hvit og seig konsistens, nesten som smeltet krem-is. Det viste seg at det var kommet vann i girkassen. Etter oljebytte har jeg forsøkt å fremprovosere feilen, men klarer det ikke. Det kan virke som problemer er utbedret noe, i alle fall. Hypotesen er at vannet i girkassen har overopphetet og ført til at oljen har mistet sin smøre-evne. Dette stemmer godt overens med at feilen kun forekom etter at temperaturen i motor/girkasse var høy. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Så flott at du kommer med konklusjon. Akkurat dette er det mange her inne som unnlater å gjøre. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Flott at du ser ut til å ha funnet ut av det, takk for info også, ikke mange gjør det som Martine29f sier. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.