Jump to content

Sabb marinisert Peugeot, ulyd når den står i gir

Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei,

Jeg eier en Carat7400 med en marinisert Peugeot-motor (gjennomført av sabb). Nylig har det kommet en ulyd fra aksling eller girkasse. Det kommer en slag-lyd når akslingen snurrer, altså lyden kommer ikke dersom motoren står i fri. Det skjer både i revers og fremover.

Man kan også observere at motor/girkasse beveger seg litt når slag-lyden inntreffer.

hører gjerne hva kyndige på forumet tenker.

Fantino skrev for 1 time siden:

Bading/vannkikkert/inspeksjonskamera som @indexforeslår er nok smart, jo før jo heller

Ja, mange alternativ. Men nå når vi skriver august er det bare på med Speedo og dykkermaske og hoppe uti. Det enkle er ofte det beste ?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ser ut som det slår skikkelig i motoren når lydene kommer. Enten blir jeg lurt, eller noe slår hardt i propell/ aksling.

Hadde i det minste sjekket ute først som andre har sagt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Til dere som deltok i denne tråden. Jeg har en hypotese for hva ulyden kan ha vært.

Gjennomførte service av motoren forrige helg. Byttet da motor- og gir-olje. Giroljen hadde en hvit og seig konsistens, nesten som smeltet krem-is. Det viste seg at det var kommet vann i girkassen.

Etter oljebytte har jeg forsøkt å fremprovosere feilen, men klarer det ikke. Det kan virke som problemer er utbedret noe, i alle fall.

Hypotesen er at vannet i girkassen har overopphetet og ført til at oljen har mistet sin smøre-evne. Dette stemmer godt overens med at feilen kun forekom etter at temperaturen i motor/girkasse var høy.

Flott at du ser  ut til å ha funnet ut av det, takk for info også, ikke mange gjør det som Martine29f sier. :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...