Jump to content

Pioner 14 active, kun 6 knop med F9.9hk?


Girregirr

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat kjøpt en pioner 14 active med en Yamaha F9,9 sport som skal være gjort om til 20hk.

synes båten går utrolig dårlig, maksfart ca. 6 knop uavhengig om man er 1,2 eller 3 i båten.. er helt vekke når det gjelder båt så lurer på om noen har noe tips? Synes ikke det virker å båten får skikkelig turtall. Den skal vell gå bedre en 6 knop bare med 9,9hk?

takker for svar☺️

4514C733-6966-4907-AE77-420EFCC6458E.jpeg

5CEDA1B3-6F10-490E-BBB6-6E42AF3874F5.jpeg

1BB7BCE5-55C9-413E-A8D1-F53C93472EE3.jpeg

26A0710A-5F1E-4B91-9463-9F70C0E51651.jpeg

Redigert av Girregirr (see edit history)
Link to post
Girregirr skrev 4 minutter siden:

synes båten går utrolig dårlig, maksfart ca. 6 knop uavhengig om man er 1,2 eller 3 i båten.. er helt vekke når det gjelder båt så lurer på om noen har noe tips?

Hei, ser at dette er din første tråd på dette Forumet, velkommen :thumbsup:

 

Her inne er det lett å få hjelp, MEN, det gjelder noen regler..

For å kunne hjelpe deg så trenger vi info.

Trådtittelen din er god, men motoren din er vel en F9.9? om det er tilfelle så håper jeg du retter tittelen, det kan gjøres i 2 timer etter posting, og kun av deg og moderator. Du har trolig en 4T motor, men når du skriver kun 9.9 så får alle som søker på 9.9 treff på din motor, selv om de kun ønsket å få treff på 2T motorer... en liten detalj for deg kanskje, men stor praktisk betydning for mange. Håper derfor at du husker på det :thumbsup:

 

Din båt og motor kombinasjon gjør nesten 20knop om den er ren under og har rett propell og om den har rett trimm.

Trimmen er motorens vinkel i forhold til akterspeilet. Det har mye å si for farten at motoren har rett vinkel.

Groe - om båten har tegn til groe eller slim under så stjeler det mye fart..

Vann i bensin - i bunnen av forgasseren er det en tappeskrue, skrur du den litt ut begynner det å renne ut bensin. Det kalles å drenere en forgasser. Dersom det er vann i bensinen så legger den seg på bunnen, blir det mye vann så vil noe suges inn i dysene. Da går motoren dårlig og ofte stopper den på tomgang. Når du drenerer forgasseren så er det vannet som kommer først ut og det er bra. Yamaha F9.9 - F20 har dessverre forgassere som tåler lite vann, så det er ekstra viktig å drenere disse forgasserane ofte.

Propell - har du skader på propellen eller feil/ugunstig propellstørrelse så er det viktig for fart og evne til å plane. Til den motoren er det 9,25" (tommer) som er rett diameter og stigning ca 9 eller 10" tommer. det skrives slik 9 1/4"x10"  Les gjerne av på propellen hva du har, det står gjerne i bunn av det ene propellbladet.

Om du kan ta bilde av motor rett fra siden slik at vi ser akterspeilet (bak på båten) og om du tar båten opp så ta et bilde under, og et nærbilde av propell, så skal vi hjelpe deg videre :thumbsup:

 

Link to post
Girregirr skrev 41 minutter siden:

Den skal vell gå bedre en 6 knop bare med 9,9hk?

Det hørtes seint ut med 6 knop på 14 fots Pioneer med 9,9/20 hk.

 

Til sammenligning så klarer jeg 4-5 knop med 6 hk på 19-fots båt på ca et tonn.

 

Men hvordan målte du farten til 6 knop. Selv har jeg en knopmåler som er basert på vanntrykk, og den viser altfor lite i lav fart som feks 5 knop, men blir mer presis når farta øker. Har GPS (fra bil) som gjør at jeg kan sammenligne, og GPS-en er nok mer presis antar jeg.

Link to post

Tusen takk for alle svar! Skjønner at dette ikke er en racerbåt, men håper det skal være mulig å få 15-20knop

Er det noe måte man kan se om motoren er gjort om til 20HK? 

Har åpnet plugg og sjekket dobbeltskroget, dær var det maks en liter.

Båten ser rimelig bra ut under såvidt jeg kan se.

For meg virker det ikke som Motoren får skikkelig med turtall. Propellen stemmer med det du skriver@dieselfan

Har drenert forgasseren nå, vanskelig å si om det var vann i bensinen dær. Hvis det ligger en vannperle i dysen, holder det med det jeg har gjort nå med bunn-skruen eller må jeg ut med dysene og rengjører disse?

når det kommer til trim har jeg null forhold til dette.

 

Farten er målt med GPS fra klokke :)

 

 

Link to post

Takk for at du tar "F"n på alvor:thumbsup:  (da er du garantert hjelp i lang tid :wink: )

 

Det er selvfølgelig også veldig positivt at du følger opp tråden som om du skulle være en av de mest erfarne her inne :clap:

Flotte bilder!!

 

Om vi oppsummerer litt:

- du har ikke vann i skroget

- båten er ikke grodd

- ingen skader på propellen

- motoren har fornuftig trim

 

Selv om din motor kun er 10hk så vil du fortsatt få ca 16 knop med en i båten.

Vi har nå eliminert det viktigste og vanligste rundt motoren.

 

Jeg burde bedt deg om å samle opp alt som kom ut av forgasseren fra første dråpe, og samlet det opp i noe av glass og latt det stå i 15min. Vann vil da skille seg og legge seg på bunnen og det er lett å se det.

 

Du har drenert forgasseren, det kan være nok, men ofte er det ikke nok. Lurt å pumpe med blæra på slangen med dreneringskruen ute, da spyler du systemet.

 

Utifra det vi vet nå er det trolig noe som hindrer motoren din ifra å yte sitt beste. Dersom motoren ikke fusker så tror jeg det er en elektrisk feil eller installasjonsfeil.

 

Gasspjeldposisjon - ta av flammedemperen og se inn i forgasseren. Uten å starte motoren, gi full gass med den store spaken. Sjekk nå at det innerste spjeldet ligger horisontalt slik at vi vet at du fysisk får gitt full gass.

 

Dersom motoren din bare går på en sylinder (den har to) så kan det stemme med 6 knop. Sjekk at begge plugghettene sitter helt innpå, gjør de ikke det så prøvekjør etter å ha presset de innpå. Ingen bedring? så ta hettene forsiktig av pluggene og skru pluggene ut, merk hvem som sitter hvor. Ta bilde av pluggene på hvitt underlag. Dersom du har en dårlig plugg, eller en defekt coil vil vi se det på pluggene om disse ikke er nye.

 

 

Link to post
Girregirr skrev for 16 timer siden:

Er det noe måte man kan se om motoren er gjort om til 20HK?

For å få 20hk ut av F9.9 så må man bytte forgasser. Se om du kan finne et delenummer på forgasseren så skal vi finne ut om det er en 20hk forgasser.

 

Husk testen med å sjekke at det innerste spjeldet inne i hullet i forgasseren ligger horisontalt når du gir full gass.

Link to post

Tusen takk for all hjelp! jeg drenerte forgasseren, fylte ny bensin på tanken og skiftet pluggene. Vipps ble det en annen båt! når jeg fikk den i plan fikk jeg ca 20 knop og er veldig fornøyd med dette.

Neste spørsmål, båten er utrolig vanskelig å få i plan! når jeg er alene i båten er det umulig uten at jeg må flytte meg fram i båten. altså sette meg på raden forran konsollen. er det bare sånn eller har dere noen triks for dette?:smiley:

Link to post
Girregirr skrev 33 minutter siden:

Tusen takk for all hjelp! jeg drenerte forgasseren, fylte ny bensin på tanken og skiftet pluggene. Vipps ble det en annen båt! når jeg fikk den i plan fikk jeg ca 20 knop og er veldig fornøyd med dette.

Neste spørsmål, båten er utrolig vanskelig å få i plan! når jeg er alene i båten er det umulig uten at jeg må flytte meg fram i båten. altså sette meg på raden forran konsollen. er det bare sånn eller har dere noen triks for dette?:smiley:

 

Så bra du fikk orden på det.

Har du forsøkt å justere trimpinnen i forskjellige hål?

Hva er dimensjon på propellen din?

Link to post
Girregirr skrev 1 time siden:

båten er utrolig vanskelig å få i plan! når jeg er alene i båten er det umulig uten at jeg må flytte meg fram i båten. altså sette meg på raden forran konsollen. er det bare sånn eller har dere noen triks for dette?:smiley:

På bildet har du tiltepinnen i ytterste posisjon. Om du setter den inn ett eller to hull så vil den ikke løfte nesa så mye og du vil plane lettere, men du taper trolig litt toppfart.

Dersom du går ned en tomme på propellen i stigning så vil den bli"sterkere" og vil plane lettere men igjen så er prisen mulig tap av toppfart,  om du kan låne en 9 1/4x9" og prøve, så ser du om den passer ditt bruk :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...
Girregirr skrev On 26.8.2022 at 21.42:

Tusen takk for all hjelp! jeg drenerte forgasseren, fylte ny bensin på tanken og skiftet pluggene. Vipps ble det en annen båt! når jeg fikk den i plan fikk jeg ca 20 knop og er veldig fornøyd med dette.

Neste spørsmål, båten er utrolig vanskelig å få i plan! når jeg er alene i båten er det umulig uten at jeg må flytte meg fram i båten. altså sette meg på raden forran konsollen. er det bare sånn eller har dere noen triks for dette?:smiley:

Hei denne båten har veldig lav planings terskel og skal gå utrulig lett i plan npr du er alene ellerm ed 2 stk i båten, min uten konsoll planer på ca 9 knop. jeg har da en mye sterkere motor en Yamaha f25 og kan varmt anbefale en sånn motor til denne båten, Håper du har fått fikset dine problem med denne båten siden dette ikk er en ny post lengre . ha en fin sommer :)

Link to post

Kjøpte en Pioner 14 active ny for noen år siden med Yamaha 9,9/20 sport. Ble anbefalt av forhandler å beholde original propell  9 1/4 x9 da den ville fungere best som allrounder. Fikk vel ca 21 knop alene i båten, men motor traff da turtallsperra. Gjorde vel en 18 knop med mere last. Lett grodd båt med last ga ikke mere enn 7 knop. Byttet  motor til 25 hk og fikk da bedre båtopplevelse totalt.

Link to post

Jeg har en 10,3 X 12 propell på min. Alene går den ca. 25 knop og med 2 voksen og 2 barn ca. 22. Båten kommer fint i plan uansett last jeg har med meg. 

 

Jeg har powertrim på motor og det hjelper å trimme ut i høyere fart. Jeg vurderer å oppgradere fra 25 til 30HK og en propell med litt mer stigning slik at båten akselerer litt kjappere (ekstra hester) og får litt høyere toppfart med flere i båten (propell). Jeg henger rett under sperre så litt mer stigning skal gå fint dersom effekten øker med 20%.

 

 

Link to post

når man sammenligner propellstørrelse mellom ulike fabrikater så må man også ha litt i bakhodet at girutveksling kan være forskjellig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...