Jump to content

Hva kobler du utenom hovedstrømbryteren ?

finnarne

Hva kobler du utenom hovedstrømbryteren ?   

109 medlemmer har stemt

1. 1. I forbindelse med at jeg koblet opp kjøleboks som jeg ønsker skal være kald hele "sesongen", begynte jeg å tenke på hva det er jeg har via hovedstrømbryter og hva som jeg kobler direkte. Hva har du, evt vil du ha koblet utenom hovedstrømbryter ?

• Ingenting
      12
    • VHF
      18
    • Kjøleskap/boks
      13
    • Lensepumpe
      69
    • Minne til radio
      30
    • Varmeapparat
      22
    • Dynamo
      7
    • Starter
      3
    • Solceller/vindmølle
      36

Meningsmålingen er stengt

• Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.
  • Poll closed on 12/31/22 at 22:59

Recommended Posts

I utgangspunktet ønsker vi jo å kunne koble fra alt elektrisk, slik at båten blir "død" når vi forlater den. Eller ønsker vi egentlig det ?

Solcellene må jo lade båten når den ligger uten at noe tapper strøm, slik at vi kommer til fulladet båt neste gang vi skal på tur.

Og VHF skal etter boka ha eget batteri, men for de fleste fritidsbåter så er de nok koblet til forbruksbatteriet.

Og dieselvarmer kan sote ned om de ikke får gå de foreskrevne minuttene etter at den er slått av, så den må jo få lov til å trekke strøm etter at vi har pakket ut av båten.

Og har du matvarer eller drikke du ønsker å holde kaldt, så må kjøleboksen/-skapet få ha strøm.

Om du er avhengig av lensepumpe for å holde båten flytende, så er det greit at den virker når det er dårlig vær.

Evt batteriladere bør kanskje også fungere om du har det ?

Listen blir egentlig bare lengre og lengre jo mere jeg tenker på det. I bilverden så er jo starter og batteri konstant koblet til batteri, og resten styres stort sett av tenningslåsen. Og min verden med biler som har vinsj montert, så har gjerne bryteren, som ligner til forveksling på en hovedstrømsbryter, som oftest vært grunnen til at vinsjen fungerer dårlig. Når vi står i skogen med død vinsj, hender det at det hjelper å koble seg forbi hovedstrømbryteren. Men vanligvis er det dårlig kontakt i koblingspunkter som fører til at ting ikke fungerer.

I båten har jeg nå en god hovedstrømsbryter, som selv når den er koblet inn, skiller start-banken fra forbruksbanken.

Det eneste som er koblet til start-banken (via hovedstrømbryter) er egentlig startmotor, og tenningslås og varsellamper til motoren.

Dynamo er koblet via hovedstrømbryter til forbruksbatteriene.

Solceller er koblet direkte på batteri via en MPPT-regulator, og så er det ett automatisk skillerelé som kobler sammen batteriene når spenningen på forbruk er høyt nok.

Så det eneste som var koblet direkte på batteriet, var vel VHF.

Så kom kjøleboksen.

Og det kommer en PC eller RPi, mest for å kunne holde oversikt over batteriene, samt fuktighet og temperatur når båten skal ligge ute hele året. Det kommer sikkert mere inn i den PC'n, men det er fordi den er der.

Det ligger en gammel varmer i en bod, som kanskje skal tilbake i båten. Den har vært koblet via hovedstrømbryter tidligere, men blir kanskje koblet direkte.

Vår maxi77 er ganske tørr, så jeg er usikker på om jeg skal ha elektrisk lensepumpe. Jeg er egentlig usikker på hvor jeg evt skal plassere den. Vi har en manuell lensepumpe  som aldri har vært brukt.

Så da tror jeg at jeg lander på 4-5 koblinger utenom hovedstrømbryter (men med egne sikringer), og det som gjenstår via hovedstrømsbryter av forbrukere, er lys, lanterner, intrumenter, autopilot, evt radio eller annen lydløsning.  AIS kanskje ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hos meg er alt koplet via hovedbryterne. Om jeg skulle hatt noe utenom, måtte det ha vært lensepumpe. Men jeg har kun pumpe med manuell  bryter pr nå, ikke nivåbryter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Alt er via hovedstrømbryter hos oss.

Men den står alltid på.

Men kun kretsen for Lensepumpe (og Co/gassvarsler) er tilkoblet når vi ikke er i båten.

Solceller sørger for nok strøm.

Av og til bunkrer vi båten og legger i kjøleskap en dag eller to før avreise, for å spare tid på Fredag, Da står kjøleskapet også på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Glemte å skrive at om sommeren når vi bruker båten som en dagsturbåt så står hovedstrømbryter for forbruk på hele tiden. Solcellene lader, og kjøleskapet står på slik at båten er klar til bruk anytime.

Det blir jo det samme som når vi ligger i uthavn. 

Veldig fornøyd med solcellepanel. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hos oss har vi beholdt original løsningen, som jeg mener er ganske logisk lagt opp.

Alt utenom radio minne, lensepumpe og driftstrøm til varmer er lagt til hovedbryter. De 3 kursene som går utenom har hver sin sikring. Spesielt dette med varmer tror jeg det er mange som ikke helt tenker på. Dersom man ved en feiltagelse bryter driftstrømmen til denne under drift er det ikke helt heldig da den ikke får "kjørt seg ned" men bråstopper. Hvis vi slår av hovedstrømmen brytes strømmen til styrekretsen, og varmeren gjør en normal shutdown.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

VHF og lensepumpe koplet direkte på batteri. VHF bør virke hvis det øvrige strømnettet kollapser. Kjekt at lensepumpe funker hvis lekkasje oppstår på sjø vannslange eller en skrog gjennomføring kollapser. Hva forsikringsselskapene sier om dette er uvisst. Det får du høre når båten ligger på havets bunn.. 

Det er ingen slike krav for VHF kobling i en fritidsbåt. Jeg har den etter hovedbryter for forbruksbanken, men med en vender for å raskt koble over til startbatteriet om forbruksbanken skulle svikte i en nødsituasjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det nødvendig alltid med krav da Trudelutt. Om nød inntreffer så trenger man vel ikke å bruke tid på å vri på noen brytere vel... og hva er problemet med å la VHF gå direkte på batteri. Stort sett så er vi vel såpass oppegående at vi husker å slå den av.... Og hvor mange av oss har iår kalt opp kystradioen for en sambandssjekk. Selvsagt noen av oss, men mange har "radioskrekk" 

Jeg har VHF koblet via hovedstrømsbryteren, men hvis en ønsker å koble VHF slik at sannsynligheten er størst for at den virker i en nødsituasjon så bør den ha eget batteri plassert så høyt at det ikke kan bli oversvømmet. Kobles i parallell med de andre batteriene med en diode med lavt spenningsdropp. 

Dieselvarmer, lensepumpe og alarm/sporingsenhet er utstyr jeg vil koble direkte til batteri. Og så bremsen til open array radar. 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Det er ingen slike krav for VHF kobling i en fritidsbåt.

Er det derfor at radio støyen har øket de siste år.??

Men De sier sitat "Også på ikke-radiopliktige fartøyer det en stor fordel om VHF-en er utstyrt med eget batteri, uavhengig av start  og forbruksbatterier , og er plassert høyest mulig i fartøyet"...

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...