Krbo Startet 25.August.2022 Link til dette innlegget Startet 25.August.2022 (redigert) Vi skal gå til innkjøp av vår første båt, og ingen av oss i familien har særlig peiling på båt. Jeg har fått oppdraget å finne litt ut hvilken retning vi skal gå i når vi er på jakt etter båten, men også det er utfordrende uten veldig kjennskap på området, så derfor søker jeg litt bistand her. Takk til dere som har gidder å rådgi en oss på denne reisen. Tilbake til båten og hva den skal brukes til. Mine foreldre har tatt over et sommerhus på en øy utenfor Harstad. Her tilbringer de/vi sommerferien 4-5-6 uker. Mulig perioden for bruk utvides mer når det er båt tilgjengelig. Resten av året er ikke feriehuset eller en eventuell båt i bruk. Båten skal brukes til - Små turer til omliggende øyer og steder - kanskje 1-2 timer overfart på det meste. Øya er godt tilknyttet Harstad med hurtigbåt, så det er ikke nødvendig med en båt som skal ta denne ruten særlig ofte. - Primært bruk rundt øya for å komme seg litt rundt der det er nødvendig - Litt hobbyfisking blir det trolig Verdt å merke seg - Båten skal ikke brukes til vannsport - Båten skal brukes til kortere transportetapper, ikke lengre transportetapper i veldig sjø - Ikke viktig at dette er en veldig rask båt, men forstår at det er greit å ha litt motor i sjøen der forholdene kan variere. Per nå har vi en elvepram med 2hk som har gjort nytten for å bevege seg ut på sjøen, men det er begrenset hvor langt fra land man tørr å bevege seg med denne. Derfor har denne så vidt vært i bruk. - Mine foreldre som kommer til å bruke båten primært, er ikke veldig båtvante. Så det er fint at alt er så enkelt som mulig, eller enkelt å lære seg. - Det kan gjerne være en åpen båt og så lett som mulig. Båten sjøsettes når vi ankommer øya og tas opp når vi reiser igjen, og siden dette er en øy uten fastlandsforbindelse, er det trolig litt varierende hva vi har tilgjengelig av kjøretøy for sjøsetting Budsjett (Båten kommer til å bli brukt primært i vinterhalvåret, og vil bli sjøsatt for hver periode vi er på øya. Derfor blir bruken av båten relativt lav og det ønskes ikke å putte alt for mye penger i denne båten.) Maks budsjett settes til 150', men gjerne godt under dette dersom det er mulig. Spørsmål - Hvor begynner vi i det hele tatt jakten etter en båt som passer vårt behov? - Noen andre beboere på øya har snakket varmt om merket "Øien" og at de er enkle båter som er stabile i sjø og enkle å manøvrere. Er det noe hold i dette? Evt er det noen andre merker som kan være lurt å kikke litt på? Vi er takknemlig for all hjelp vi kan få! Redigert 25.August.2022 av Krbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Skulle til å foreslå en norskbygd aluminiumsbåt av merkene Kaasbøll eller Kværnø , veldig populære til bruket som beskrives. Funksjonelt og ujålete. OG såpass populære at det ikke er en eneste brukt i prisklassen å se på finn.no Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Høres ut for meg som at dere ønsker en type skjærgårdsjeep som er over middels sjødyktig, relativt lett, selvlensende, har ratt og gasskonsoll, har powertrim og ellers lettbrukt. Har dere mulighet for å ha en fast slipp til båten med giret vinsj, evt en fast plass til en henger som jan vinsjes? Kanskje en 15-16 fots skjærgårdsjeep som tåler litt vær og er selvlensende? Med ca 40-50 hk firetakt? Alu eller glassfiber. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 (redigert) Ønsker dere ny eller brukt båt? Hvor mange kilo med folk og utstyr skal være med i båten? Ønsker dere vindskjerm og overbygg på deler av båten, eller kan den være helt åpen? Redigert 25.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krbo Svart 25.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 dieselfan skrev On 25.8.2022 at 15.02: Ønsker dere ny eller brukt båt? Hvor mange kilo med folk og utstyr skal være med i båten? Ønsker dere vindskjerm og overbygg på deler av båten, eller kan den være helt åpen? Du må også lese reglene for å poste på dette Forumet, i trådtittelen er det tre ord som ikke er lov til å bruke.. Hjelp, er ett av de så det bør du bytte ut, du kan endre inntil to timer etter posting. Vis hele sitatet Åpen for både ny og brukt båt. Maks 6 pers. Båten kan være åpen, men vi er åpne for det meste sp lenge det er innenfor budsjett. Ps jeg har endret tittelen nå, takk for info. MEN jeg klarte å publisere en ny forumtråd som er helt lik. Finner ikke ut av hvordan jeg sletter den? Sitér dette innlegget Link to post
Krbo Svart 25.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 ivar skrev On 25.8.2022 at 14.28: Skulle til å foreslå en norskbygd aluminiumsbåt av merkene Kaasbøll eller Kværnø , veldig populære til bruket som beskrives. Funksjonelt og ujålete. OG såpass populære at det ikke er en eneste brukt i prisklassen å se på finn.no Vis hele sitatet Takk for innspill! Skla holde øynene åpne for disse :) Grand Banks jr skrev On 25.8.2022 at 14.30: Høres ut for meg som at dere ønsker en type skjærgårdsjeep som er over middels sjødyktig, relativt lett, selvlensende, har ratt og gasskonsoll, har powertrim og ellers lettbrukt. Har dere mulighet for å ha en fast slipp til båten med giret vinsj, evt en fast plass til en henger som jan vinsjes? Kanskje en 15-16 fots skjærgårdsjeep som tåler litt vær og er selvlensende? Med ca 40-50 hk firetakt? Alu eller glassfiber. Vis hele sitatet Takk for tips! Ang. slipp er jeg usikker og skal undersøke mer rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Krbo skrev On 25.8.2022 at 15.15: Finner ikke ut av hvordan jeg sletter den? Vis hele sitatet Trykk på de tre prikkene oppe til høyre i tråden, velg "Rapporter" og be Moderator om å slette den ekstra tråden han er veldig hjelpsom og har sikkert forståelse for at du er i strartfasen.. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 (redigert) Krbo skrev On 25.8.2022 at 14.05: Her tilbringer de/vi sommerferien 4-5-6 uker. Vis hele sitatet Krbo skrev On 25.8.2022 at 14.05: (Båten kommer til å bli brukt primært i vinterhalvåret, og vil bli sjøsatt for hver periode vi er på øya. Vis hele sitatet Litt uklart om det er en båt som skal brukes om sommeren eller vinteren (eller om dere tar sommerferien om vinteren). Ellers så høres det jo ut til at skjærgårdsjeep er det mest aktuelle for dere. Men det kommer jo litt an på hvor mye bølger det er når dere vil være ute, for båter med dekk og vindskjerm skal det jo mer til å fylle med en bølge da vannet renner mer over og ikke så mye oppi. Legger ved et lite bilde jeg tok fra min 19-fots Skibsplast Familyship i sommer utafor Homborsund. Skylte aldri vann over gummilista på den turen utaskjærs (men da jeg kom inn i litt lunere farvann så sørget en cabincruiser for at baugen dukket nedi såpass at baugen gikk under og vannet skylte over frontvinduene. Så det er ikke alltid det er dårlig vær man skal dimensjonere båt for, men bølger fra enkelte andre båter. Har også en 15 fots With Vital, men den skal det mye mindre til for å skylle vann over og oppi, så det var en av grunnene til at jeg også kjøpte en litt større båt. Båt med overbygg gir jo også beskyttelse mot været, men vinduer kan jo lett bli litt vanskelige å se gjennom hvis det er dugg eller regn osv. Overbygg veier også endel hvis vekta er viktig ved sjøsetting ogopptak, men har dere bil og henger og båtrampe og båten skal opp en gang i året så har det ikke så mye å si om båten veier 300 eller 1000 kg. Generelt sett så er påhengsmotor greiest til slikt bruk synes jeg. Redigert 25.August.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 (redigert) Dette er så lite jålette som man får det, hvis de ikke er båtvante så gjør det ikke noe om det dultes borti brygga eller ett skjær med denne, helt grei å kjøre, krever lite vedlikehold. Kalesje og en kinavarmer så er det 20-25 grader om vinteren også. Luksus å sitte i det varme teltet på vinteren, kjøre ut der man skal fiske, gå frem og hive ut snøret, ligge å drifte en Nm eller to, før man setter seg inni det varme teltet igjen og man setter kursen hjemover med båten full av skrei https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=266664690 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=265997035 Redigert 25.August.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Krbo skrev On 25.8.2022 at 15.17: Ang. slipp er jeg usikker og skal undersøke mer rundt dette Vis hele sitatet Det er et viktig punkt for å kunne velge "riktig" båt. Om du skal dra båten opp på stokker eller en lett henger uten trekkbil så kan denne båten være et godt valg: 18 fot, føles bred og trygg, tror godt voksne vil like denne. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=269350607 Om du har tilgang på en flat og fin slipp med tilgang for bil eller traktor så er kanskje en god båthenger tingen, og da kan dere velge en tyngre båt om det er noe dere ønsker. Her er et eksempel på en 17.5 foter som har mange fine detaljer som 3 store tørre stuverom og to sitteplasser bak skjerm. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=269441899 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Kjipt med gelcoat hvis man er ekstremt lite båtvant da Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Husk at dette er Harstad... og ikke Oterøy Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Derfor jeg foreslo Buster :p ingen på oterøy vil ha Buster. Goldfish, Nordkapp eller zodiac som gjelder der Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 (redigert) Krbo skrev On 25.8.2022 at 14.05: Noen andre beboere på øya har snakket varmt om merket "Øien" og at de er enkle båter som er stabile i sjø og enkle å manøvrere. Er det noe hold i dette? Evt er det noen andre merker som kan være lurt å kikke litt på? Vis hele sitatet Ville fokusert på båttyper og ikke lagt så mye vekt på merker. Mange produsenter har modeller som er tilnærmet like. Samtidig er det båter som er nesten kliss like som oppfører seg veldig forskjellig. Det gjør det ikke noe enklere å velge den "beste" båten... Redigert 25.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krbo Svart 26.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 19 fot skrev On 25.8.2022 at 15.35: Litt uklart om det er en båt som skal brukes om sommeren eller vinteren (eller om dere tar sommerferien om vinteren). Ellers så høres det jo ut til at skjærgårdsjeep er det mest aktuelle for dere. Men det kommer jo litt an på hvor mye bølger det er når dere vil være ute, for båter med dekk og vindskjerm skal det jo mer til å fylle med en bølge da vannet renner mer over og ikke så mye oppi. Legger ved et lite bilde jeg tok fra min 19-fots Skibsplast Familyship i sommer utafor Homborsund. Skylte aldri vann over gummilista på den turen utaskjærs (men da jeg kom inn i litt lunere farvann så sørget en cabincruiser for at baugen dukket nedi såpass at baugen gikk under og vannet skylte over frontvinduene. Så det er ikke alltid det er dårlig vær man skal dimensjonere båt for, men bølger fra enkelte andre båter. Har også en 15 fots With Vital, men den skal det mye mindre til for å skylle vann over og oppi, så det var en av grunnene til at jeg også kjøpte en litt større båt. Båt med overbygg gir jo også beskyttelse mot været, men vinduer kan jo lett bli litt vanskelige å se gjennom hvis det er dugg eller regn osv. Overbygg veier også endel hvis vekta er viktig ved sjøsetting ogopptak, men har dere bil og henger og båtrampe og båten skal opp en gang i året så har det ikke så mye å si om båten veier 300 eller 1000 kg. Generelt sett så er påhengsmotor greiest til slikt bruk synes jeg. Vis hele sitatet Takk for gode innspill! Jeg har nok surret litt her: Båten skal primært brukes om sommeren. På vinterhalvåret blir ikke hytta brukt, derfor heller ikke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.