19 fot
Krbo skrev for 1 time siden:Her tilbringer de/vi sommerferien 4-5-6 uker.
Krbo skrev for 1 time siden:(Båten kommer til å bli brukt primært i vinterhalvåret, og vil bli sjøsatt for hver periode vi er på øya.
Litt uklart om det er en båt som skal brukes om sommeren eller vinteren (eller om dere tar sommerferien om vinteren).
Ellers så høres det jo ut til at skjærgårdsjeep er det mest aktuelle for dere. Men det kommer jo litt an på hvor mye bølger det er når dere vil være ute, for båter med dekk og vindskjerm skal det jo mer til å fylle med en bølge da vannet renner mer over og ikke så mye oppi.
Legger ved et lite bilde jeg tok fra min 19-fots Skibsplast Familyship i sommer utafor Homborsund. Skylte aldri vann over gummilista på den turen utaskjærs (men da jeg kom inn i litt lunere farvann så sørget en cabincruiser for at baugen dukket nedi såpass at baugen gikk under og vannet skylte over frontvinduene.
Så det er ikke alltid det er dårlig vær man skal dimensjonere båt for, men bølger fra enkelte andre båter.
Har også en 15 fots With Vital, men den skal det mye mindre til for å skylle vann over og oppi, så det var en av grunnene til at jeg også kjøpte en litt større båt.
Båt med overbygg gir jo også beskyttelse mot været, men vinduer kan jo lett bli litt vanskelige å se gjennom hvis det er dugg eller regn osv. Overbygg veier også endel hvis vekta er viktig ved sjøsetting ogopptak, men har dere bil og henger og båtrampe og båten skal opp en gang i året så har det ikke så mye å si om båten veier 300 eller 1000 kg.
Generelt sett så er påhengsmotor greiest til slikt bruk synes jeg.