Jump to content

Mulig å bruke Bowman 3125-3 oljekjøler til kjølevann?

Taskeladden

Recommended Posts

Hei! 

Har en liten nifty varmeveksler fra bowman på hånden. Planen var å ferskvannskjøle en md7 jeg putler med innimellom. 

Når jeg googler modelnummeret så er det såvidt jeg ser en kjøler for "smørevæske".
bowman 3125 - 3. 

I mitt tilfelle skal jeg jo kjøle ned frostvæske. 

Spørsmål:

Kan jeg bruke en varmeveksler for olje eller lignende til å kjøle ned frostvæske?
Om ikke, hva er forskjellen på en oljekjøler kontra en vanlig varmeveksler for frostvæske? 

Taskeladden

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du skal flytte varmen fra en veske til en annen. Tror ikke varmeveksleren er særlig nøye på hvilken veske det er snakk om. 

På VP D6 står varmeveksler og oljeljøler i serie og sjøvannet går gjennom halvparten av kjølerørene i varmeveksler, deretter gjennom halvparten av rørene på oljekjøler før vannet snur og går tilbake gjennom andre halvparten av rørene. Innsatsene i varmeveksler og oljekjøler er helt like med unntak av lengden. 

Men viktig at varmeveksleren har tilstrekkelig kapasitet til å bli kvitt varmen fra din motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takker så mye for ett greit svar :) 

Kjøleren er noe større (fysisk) enn den som er levert fra martec til md7a, så kapasitetsmessig vil jeg tro den er innafor. Er dog ikke helt sikker.
Sirkulasjonspumpen er en bosch fra en gammel vw transporter. de med vannkjølt boxermotor baki. Kostet 600 for en ny original. 

Resten tenkte jeg lure til av saker og ting jeg har liggende. 

Har hørt det er lurt beholde 60 graders termostaten selv om man bygger om til ferskvannskjøling. Noen input på det?

Taskis

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Høyere temperatur kan teoretisk løsne rustflak, ekspandere komponenter slik at det blir lekkasjer, osv. La den gamle jernklumpen gå slik den er vant til. Kjøleren, som over, vet ikke hva den kjøler. 

Motoroljekjøleren til Hulda har nå kjølt motorolje i 22 år. I sitt forrige liv kjølte den i løpet av 15 år frostvæskeblanding på en fiskebåt i Nordnorge. Så da har den tutlet med sitt i 37 år. Uten å klage.

Takk for gode svar @Brigg og @Hulda.

Handlet kjøleren så får vi se om den duger. 

Beholder termostaten på 60-72 grader. 

Hovedgrunnen til konvertering til ferskvannskjøling er for å hindre videre korosjon i motor. Har vært heldig og fått tak i en md7 som har 900t. lagret siden 1998.

Tenkte kjøre en skikkelig rens på kjølesystemet, her har jeg litt erfaring med bruk av systemrens, men føler den kan bli litt for spinkel i effekten til noe som har stått såpass lenge. Har manuelt fjernet det jeg klarer av avleiringer. 

Noe tips til hva jeg kan kjøre igjennom som løser det meste der jeg ikke har kommet til fysisk?

Taskis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...