Jump to content

Skruer i glassfiber revet løs. Hvordan feste?

Smellingen

Recommended Posts

Takhimlingen på min NB750 løsner. Den er festet med inkaskruer (ligner på treskruer). Det er relativ tynn glassfiber på balsa (eller lignende) kjernemateriale himlingen er festet i. Gjengene har revet seg løs noen steder, og da hjelper det ikke å sette i skruen igjen. Noen knep for å få feste igjen? Må legge til at jobben må utføres gjennom hullet i takhimlingen for å slippe demontering av den. Jeg har heller ikke valget med å sette i skrue ved siden av den gamle alle steder. Dessuten ønsker jeg jo at det skal se OK ut.

Fagfolk kan ha rett...

GSEuser: har prøvd fyrstikktrikset, men ikke i kombo med epoxy. D kan la seg gjøre… problemet er at glassfiberen er så tynn her, og at balsaen selvfølgelig ikke holder noe som helst. Takker ?

Fantino: sikkert bra disse løsgjengene, men da måtte jeg bore opp platen i himlingen for å få dem gjennom. Dermed må det bli skive på skruen og en synlig reparasjon. Takk uansett ?

Fagfolk kan ha rett...

Hvis reparasjonen skal foregå gynekologisk, dvs gjennom skruehullet og skruene ikke kan byttes så er det ikke så mange opsjoner. Da ville jeg injisert litt hurtigtørkende monteringslim, gjerne litt ekstra for å danne hold rundt hullet, og skrudd skruen forsiktig på plass og satt et kosteskaft el under… ‘No More Nails/PL600’ og mange andre typer er både hurtigvirkende og sterke.

Om du ikke vil demontere himlingen:

1.  Sørg for at himlingsplata ligger helt an mot glassfibertaket i skruepunktene, og nøyaktig slik det skal være, (dvs. at hullene i himlingsplata stemmer overens med hullene i glassfibertaket).

2.  Sprøyt smeltelim inn i skruehullet i glassfiberen/balsaen.

3.  Sett/skru skruen på plass fort som F....  før smeltelimet størkner. (Viktig!!)

4. La smeltelimet størkne/avkjøles.

Det holder.

Bruk en skikkelig limpistol og lim, f.eks. STEINEL fra Elektroimportøren, og ikke en av de leketøyspistolene som selges over alt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
GSEuser skrev for 11 timer siden:

Dytt inn tannpirker/fyrstikk i hullet og sett inn skruen igjen, gjerne sammen med epoksy. 

Har også brukt dette mange ganger. Kan også bruke kabelstrips til å stikke inn sammen med fugemasse (f.eks tec 7), . Strips får man jo i alle dimensjoner, og er bare kutte av etter at skruen er skrudd inn.

GSEuser skrev for 13 timer siden:

Dytt inn tannpirker/fyrstikk i hullet og sett inn skruen igjen, gjerne sammen med epoksy. 

LM 605 skrev for 1 time siden:

Har også brukt dette mange ganger. Kan også bruke kabelstrips til å stikke inn sammen med fugemasse (f.eks tec 7), . Strips får man jo i alle dimensjoner, og er bare kutte av etter at skruen er skrudd inn.

Smellingen skrev for 11 timer siden:

GSEuser: har prøvd fyrstikktrikset, men ikke i kombo med epoxy. D kan la seg gjøre… problemet er at glassfiberen er så tynn her, og at balsaen selvfølgelig ikke holder noe som helst. Takker ?

mons skrev 24 minutter siden:

Litt viktig å tenke på om du skal ha ned taket igjen. Skruer uten slippmiddel er ikke gode å få ut hvis de er limt med godt lim.

Smellingen skrev for 16 timer siden:

Gjengene har revet seg løs noen steder.

Som trådstarter @Smellingen skriver, så har gjengene revet seg løs noen steder, altså ikke over alt, og han vil ordne dette uten å ta ned himlingen.

Om tre-fire Inkaskruer skulle knekke om han av en eller annen grunn en gang må ut med de, er det ingen krise. Når de knekker, knekker de øverst mot skruehodet ( Øverste del er hul innvendig, og det blir en rikelig del av skruen stående igjen slik at de greit kan fjernes ved å skru ut, eller trekkes ut med ei tang.

Selv har jeg panelplater (teaklaminat) festet i taket med sorte karosseriskruer. Etter at disse har blitt tatt ned noen ganger er gjengene i den tynne glassfiberen ødelagt. Da dytter jeg bare opp litt epoxy lim i hullene, der gjengene er. Så skrur jeg inn skruene når limet er herdes.

Forstår ikke helt vitsen med å bruke verken tannstikkere eller strips her.

Et lite tips. Trykk panelplater godt fast til taket før du drar til skruen. Om man prøver å dra til platen bare med skruen er det lett for at glasfibergjengene gir seg

JRK skrev for 3 timer siden:

Selv har jeg panelplater (teaklaminat) festet i taket med sorte karosseriskruer.

Smellingen skrev for 20 timer siden:

Dessuten ønsker jeg jo at det skal se OK ut.

TS ønsker at det skal se OK ut. I mitt hode betyr det at han ønsker at skruene skal være like.

Det han har er Inkaskruer, og da sannsynligvis med den tilhørende plasthetten.

Disse Inkaskruene som er av messing, og hvor den øverste delen mot hodet er hul, knekker for et godt ord, så det bør helst ikke være særlig motstand i det materialet skruene skal skrus inn i.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...