Jump to content

Støy innenbords/drev vs. Påhengs

Friskfres

Recommended Posts

Hvordan vil folk med erfaring fra både innenbords og utenbords-motorer sammenligne støynivå? Er på jakt etter en båt og vurderer typisk en ca 25 fots planende båt (kalesje, ikke lukket) med mercruiser diesel og bravo-drev.

hvordan vil folk sammenligne støynivået med påhengsmotor? Hadde tidligere en 20-fots daycruiser med nyere 4-takts 150hk påhenger.. vil det bli vesentlige forskjeller?

kommer mye an på design av båten. Nyere båter har ofte mye mindre støy, enn gamle 80 talls båter når det gjelder innenbords.

Men når jeg møter disse daycruiser med 150+ påhengs, så syns jeg disse støyer mye når de går i plan/høy fart.

På en påhengs er det jo lite å få gjort med støyen, men innenbords, så kan en jo etter isolere, å få bort noe.

Har du drev, ligger motor helt bak. aksling ofte langt fremme i salongen, å dermed mer støy.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Leoen skrev 1 time siden:

Hvordan vil folk med erfaring fra både innenbords og utenbords-motorer sammenligne støynivå?

Det er så store individuelle forskjeller fra båt til båt så vil absolutt anbefale å prøve båten før kjøp.
En ting som forundrer meg er at lyd oppfattes så forskjellig av folk... Jeg har vært i båter som jeg opplever som ubehagelige å være i, hvor andre mener at de hører ingenting... så slike opplevelser gjør at jeg mener du MÅ prøvekjøre bredt, før kjøp :flag_bp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...