Jump to content

Montere solventilator i dekksluke

HiWard

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere en solventilator i dekksluka på fordekket, først og fremst for å få litt sirkulasjon i kabinen nær båten ligger i havn.

Jeg tenkte at dekksluka er mindre skummel å lage hull i enn fordekket, men det fordrer jo at luka ikke er av glass og der er jeg litt usikker og trenger hjelp.

F33C3D8A-3BE2-4905-9AED-801AED6014E3.jpeg.ba432808020219b50294652fa269421e.jpeg

Dekksluka mi er fryktelig ripete og en merkelapp advarer mot bruk av løsemidler. Dette taler vel for en form for plast? Luka er overraskende tung, det er vel først og fremst derfor jeg er i tvil. Hva tror ekspertpanelet?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Ser ganske så like ut som lukene mine den der, jeg har i alle fall samme håndtakene. Hos meg er også to av lukene ripete slik som hos deg, resten har jeg skiftet plexiglass i. Mine er i plexiglass (eller tilsvarende, altså akrylglass). Dermed enkle å lage hull i.

Jeg teipet med maskeringsteip og merket så hullet på denne. Borret en rekke 5mm hull langs streken og brukte elektrisk rotterumpe/stikksag til resten. En fordel å jobbe sent og ikke presse verken bor eller sag for mye slik at plasten går varm (da kan den legge seg som tykke kaker rundt verktøyet, nesten umulig å få rengjort i ettertid). I dag hadde jeg brukt den batteridrevne håndoverfresen til jobben, den lager enkelt perfekte sirkelformede hull. Etter hullet er lagd er det bare å fjerne teipen og montere ventilatoren. Litt avhengig av type ventilator må denne festes med gjennomgående skruer eller skruer med maskingjenger og mutter på baksiden. En fordel å ikke presse for hardt på boret da dette kan medføre oppsprekking av akrylglasset i det borret er på vei ut gjennom overflaten under.

Hakkannen skrev 41 minutter siden:

Ser ganske så like ut som lukene mine den der, jeg har i alle fall samme håndtakene. Hos meg er også to av lukene ripete slik som hos deg, resten har jeg skiftet plexiglass i. Mine er i plexiglass (eller tilsvarende, altså akrylglass). Dermed enkle å lage hull i.

Jeg teipet med maskeringsteip og merket så hullet på denne. Borret en rekke 5mm hull langs streken og brukte elektrisk rotterumpe/stikksag til resten. En fordel å jobbe sent og ikke presse verken bor eller sag for mye slik at plasten går varm (da kan den legge seg som tykke kaker rundt verktøyet, nesten umulig å få rengjort i ettertid). I dag hadde jeg brukt den batteridrevne håndoverfresen til jobben, den lager enkelt perfekte sirkelformede hull. Etter hullet er lagd er det bare å fjerne teipen og montere ventilatoren. Litt avhengig av type ventilator må denne festes med gjennomgående skruer eller skruer med maskingjenger og mutter på baksiden. En fordel å ikke presse for hardt på boret da dette kan medføre oppsprekking av akrylglasset i det borret er på vei ut gjennom overflaten under.

Takk for nyttig informasjon. Opplever du løsningen som tett ved regnvær og vasking av båten? Finnes det ventilatorer som kan lukkes fullstendig ved behov?

På tross av til tider intenst styrtregn har det ikke kommet en dråpe inn noen av de tre ventilatorene mine. Men spyler man direkte på/oppi ventilatoren ber man om vann inn, det må jo nevnes:giggle: De fleste solcelleventilatorer kan ikke lukkes nei, da må du heller gå for den selvventilerende typen, disse kan lukkes fra innsiden (men er ikke på langt nær like effektive med tanke på ventilasjon).

En løsning kan jo være å ha en solcelleventilator et sted der det ikke er like farlig om det skulle komme en dråpe inn og en selvventilerende over køya. Trekker man luft inn med den første vil lufta naturlig nok gå ut den siste, samtidig som man har muligheten for å lukke denne ved spyling av båten slik at ikke madrassen blir våt.

fs skrev 44 minutter siden:

Hei

Marinco har en solcelle(+batteri) ventilator som også kan stenges.

Koster litt selvsagt, men uansett en fin konstruksjon

https://www.marineshop.no/marinco/125775/marinco-solcelleventilator-syrefast-ø3-m-batteri

Den så jo høyaktuell ut, men som med alt annet til båt koster den. Det er for så vidt greit så lenge det er kvalitet som holder.

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Monterte denne på dekksluka framme på seilbåt. Kan stengast, opplevde aldri lekkasje når han var stengt. Holsag på ca 75 -80 mm, kjapp og grei å montere. Sikkert bedre med ein som går på batteri og solcelle, men fungerte bra i dei fem åra eg hadde han.

https://www.maritim.no/lewmar-ventilator-retro-fit

Den ville gjort seg på luka mi mtp farge, men jeg tror jeg vil teste en med solcelle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...