Mastiff Startet 28.August.2022 Del på Facebook Startet 28.August.2022 Jeg har solgt det som så vidt jeg vet skal være en Michigan Wheel Match 031045, 13,5x23 til en kar som har en Ibiza 19 Sport og en Optimax 115. Han hadde en Blackmax aluminium med 19" pitch fra før, og den gikk opp til 39 knop før turtallssperra på 6000 kom. Med den jeg sendte, kommer han opp i 35-36 på kortere tid, før turtallssperra slår inn. Han testet en Solas 21" stålpropell og fikk 40.5 på 6000. Hva slags propell bør det normalt sitte på noe sånt? De eneste to alternativene er at jeg har sendt feil propell, eller at han får veldig mye slipp. Det var ikke mye groe under båten, men hvis den er helt feil, kan det jo bli slipp uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2022 Ingen her med omtrent samme konfigurasjon? Eller kanskje noen propellkyndige, som @Teerex eller @alfaalfa? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 De første dataene som starter med 13,9% slip med BlackMax. Det er feil. Og det er ikke groe for da hadde den ikke klart 39 knop. Dvs det kan være rett, men da er knopen feil.... Det er lite vits i å starte noe forslag når tallene ikke stemmer. Knop eller turtall er nok feil. Dette skal gå i ca 42 knop gi eller ta.... og da er en 21" Mercury Laser II nok det rette valget. 5750 rpm WOT, slip på 12-13% og fart 42 kn. Om 115 hk er på stallen og båten ikke er full av vann og knop/turteller viser rett... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2022 @alfaalfa Tusen takk for svar! Det jeg er mest interessert i, er egentlig om det kan være feil propell jeg har sendt ham. Vil du si at det ikke kan være en 23" stigning på den jeg sendte, siden den spant seg så fort opp i 6000, eller er det sannsynlig at det stemmer, og at den har så mye slipp? Jeg fant ikke noe stemplet på den, men jeg var så sikker på at det var den 23" stigningspropellen jeg hadde hatt liggende. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 Eller noen har skiftet undervannshus/gear slik at det er 90hk utveksling på 2,33.... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 (redigert) Nei det kan nok ikke være så mye slip... Derfor svaret med at utvekslingen kan være feil...? Eller at motoren står høyt og i luft- dvs mye luft rundt propellen...og ventilering Men da spretter den ikke opp i fart, så heller ikke det. Men utveksling kan gi rask aks... Redigert 30.August.2022 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2022 alfaalfa skrev 3 minutter siden: Eller noen har skiftet undervannshus/gear slik at det er 90hk utveksling på 2,33.... Det har jeg" morsomme" erfaringer med på min Suzuki... Og det er jo absolutt lurt tenkt! Kan det være at fordi den ventilerer spinner den seg fortere opp med en Michigan Wheel med pitch på 23" enn en Black Max med pitch på 19"? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 Kan være det, at større stigning når den ventilerer gir fart på mer vann og at vannet slurer så mye at den klarer 23´... Men mye "kan" og "kanskje" så lenge tallene ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2022 Ja, selvsagt. Det må være noe rart der, jeg skal sende ham melding via Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 (redigert) @alfaalfa Det var utvekslingen, ja. Han hadde glemt å si at det var en 90 hk chippet til 115. Det forklarer jo ikke at propellen som skal være 23" gir lavere fart enn den som er 19", men han sa også at propellen han kjøpte av meg, spant seg opp på mye mindre trim enn Black Maxen. Så da er det kanskje ventilering? Han sier at motoren står med kavitasjonsplata omtrent ved bunnen, det han kaller standardmontering. Jeg vet ikke med Ibiza Sport, men min Quicksilver ville ha plata ett hakk lenger ned, mener jeg å huske. Og den hadde en 75 som var chippet til 115. Redigert 31.August.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.