Jump to content

To styreposisjoner - en virker ikke.

sirtroen

Recommended Posts

Hei!

Jeg var ombord i min svigerfars båt i dag skulle prøve å justere tomgang på motoren. Når jeg prøvde rattene, er jeg ganske sikker på at kun det utvendige virker. Det er omtrent ingen motstand i rattet inne, og hekken gjorde ingen utslag da jeg prøvde å kjøre litt fremover mens båten var fortøyd.

Det er hydraulisk styring. Det er ei ombygd snekke, jeg tror Selfa, fra 80-tallet. Hvor skal jeg starte å lete etter feil? 

(Det ble ingen tur utpå da jeg ikke fikk til tomgangen 100% og båten gjerne stoppet når den ble satt i fri eller i gir)

mawilu skrev for 21 timer siden:

Etterfyll olje på styresnekke,skrue på toppen er en god start på feilsøking

Så ratt uten motstand er symptom på lav oljestand? Er det bare å åpne skrue på toppen og fylle på?

Hvordan skal det egentlig kjennes når man ratter roret helt over på et slikt anlegg? Skal rattet stoppe når roret er helt til den ene siden?

sirtroen skrev On 30.8.2022 at 0.14:

Det rattet som virker kan nå bare fortsette å snurre etter et roret er helt over til ene siden.

vet ikke hvilke merke du har på rattpumpa.

Lite olje så slutter den øvre og virke først.

Jeg fikk samme symptom som deg under gange på nedre styreposisjon,  båten  svingte Babord måtte sveiv Styrbord  som bare det  til hele tiden for å holde kursen og svingte Styrbord med baugpropellen

Da hadde ball3 kommet inni  fjæra  så kula tettet ikke viste det seg.. 

image.png.e2a6da39943488f80d4dbc929daa86da.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det ble absolutt bedre av å fylle olje, nå reagerer rattet inne også. Men:

når jeg dreier rattet ute mot babord så ser det ut til at rattet inne dreies noe mot styrbord. Hva skyldes dette? 

En annen ting var at oljen rant ut av skruehullet på toppen inne, selv om jeg strammet den det jeg kunne for hånd. Har jeg gjort noe feil da, eller er det bare å prøve å bytte pakningen og stramme med en tang? (Plastskrue)

Den av styrepumpene som ligger høyest skal ha plugg med lufting. Denne fungerer som reservoar for hele systemet. Styrepumpa som ligger lavest skal ha tett plugg. 

Om den andre pumpen roterer motsatt mangler sansynligvis rattpumpa tilbakeslagsventiler, eller ventilene lekker. Roterer den bare ene veien eller begge veier?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den roterer bare ene veien. Høyden er nok ikke så ulik på de to posisjonene, men jeg tror den inne (som lekker) er lavest. Blir det feil å fylle begge steder? Det lekker bare når jeg dreier rattet ute mot babord og rattet inne begynner å gå mot styrbord av seg selv. 

Den laveste skal ha tett plugg og fylling skjer på pumpa som ligger høyest (som skal ha plugg med lufting). 

Tror du har en tilbakeslagsventil som lekker på pumpa inne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Den laveste skal være full av olje, men pluggen skal være tett slik at det ikke lekker ut. 

Mulig det går å demontere pumpa og gjøre rent ventilene. Jeg har ingen erfaring med slikt arbeid. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...