
HansH
Ser at du har skjøtet sammen STng og NMEA2000. Det skal i utgangspunktet fungere helt greit og jeg bruker det selv, men kan være en mulig feilkilde. Hvis du har mulighet for å låne en annen plotter enn Raymarine, så kunne du jo få en bekreftelse på om feilen oppstår da også. Du kunne da f eks bare bruke en NMEA2000 dropkabel inn på NMEA-delen av CAN-busen ved å sette inn et ekstra T-stykke. Evt kunne du se om Ray-plotteren vil akseptere dette bedre hvis du kobler den via en NMEA-dropkabel på et NMEA T-stykke. Heis du ikke har ekstrautstyr liggende så ta f eks dropkabelen fra VHF og kobler inn på NMEA-uttaket på plotteren. (forutsetter da at Ray-plotter har NMEA2000-uttak - noe jeg tror de har som standard nå, i tillegg til STng.)
Ellers er en annen mulig årsak at zip-waken faktisk ikke er fullt kompatibel med plotteren(e) og NMEA2000. Det finnes masse eksempler der ute på at NMEA-kompabilitet ikke er så "plug'n&play" som leverandørene sier. Det er masse koder og meldinger som skal rutes frem og tilbake og dette er langt fra første tilfelle hvor realiteten viser at NMEA-utstyr ikke spiller sammen like godt som produsentene hevder. Av og til går ting til h... etter at f eks en plotter/MFD får en programvareoppdatering. Lykke til, sikkert andre her som kan mer om dette også.
Redigert:
Ser også at du tilsynelatende har strømtilførsel på enden av STng. Generell anbefaling for NMEA-nettverk er å mate strøm i midten. Litt sånn wild shot, men kanskje verd å prøve å koble strøm mer inn på midten av NMEA/STng-bus'en?