Jump to content

Problemer med NMEA2000 eller noe annet?

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har en utfordring med NMEA bussen i båten. Den har oppført seg slik siden jeg monterte et Zipwake system. Zipwake sender interceptorposisjoner til MDF. Disse dataene kommer å går. Det vil si de kommer opp, blir bort og kommer tilbake igjen. Det er også ikke noe fast rytme på det, men det kan virke som at det er mer problemer når det er mer data som blir sendt over bussen. Feks når motor sender data. Jeg antok først at det var feil med Zipwake displayet da data fra dette er det eneste som tuller. Jeg har fått tak i et annet display. Det oppfører seg på samme måte. Alle komponenter har siste programvare. 

Om jeg forsøker å logge nmea data fra plotteren krasjer den etter ca 60 sekunder. Den blir også veldig treg når den logger. 

Jeg har forsøkt å koble vekk VHF, motorgateway og Zipwake. Fortsatt så krasjer plotteren. Spenningen på bussen er stabil på 13,2 volt, så godt innenfor minimumskravet på 9v. 
Plugger og kabler er maks 2 år. Ser ingen korrusjon på plugger. Kabellengder er godt innenfor tillatte lengder. 
Krasjlogger er sendt Raymarine, men har ikke fått noe ordentlig svar. 

Innspill til videre fremgang mottas :)

779A90BE-D922-4DC1-B1CC-1776634076D5.jpeg

Ser at du har skjøtet sammen STng og NMEA2000. Det skal i utgangspunktet fungere helt greit og jeg bruker det selv, men kan være en mulig  feilkilde. Hvis du har mulighet for å låne en annen plotter enn Raymarine, så kunne du jo få en bekreftelse på om feilen oppstår da også. Du kunne da f eks bare bruke en NMEA2000 dropkabel inn på NMEA-delen av CAN-busen ved å sette inn et ekstra T-stykke. Evt kunne du se om Ray-plotteren vil akseptere dette bedre hvis du kobler den via en NMEA-dropkabel på et NMEA T-stykke. Heis du ikke har ekstrautstyr liggende så ta f eks dropkabelen fra VHF og kobler inn på NMEA-uttaket på plotteren. (forutsetter da at Ray-plotter har NMEA2000-uttak - noe jeg tror de har som standard nå, i tillegg til STng.)

Ellers er en annen mulig årsak at zip-waken faktisk ikke er fullt kompatibel med plotteren(e) og NMEA2000. Det finnes masse eksempler der ute på at NMEA-kompabilitet ikke er så "plug'n&play" som leverandørene sier. Det er masse koder og meldinger som skal rutes frem og tilbake og dette er langt fra første tilfelle hvor realiteten viser at NMEA-utstyr ikke spiller sammen like godt som produsentene hevder. Av og til går ting til h... etter at f eks en plotter/MFD får en programvareoppdatering. Lykke til, sikkert andre her som kan mer om dette også.

Redigert:

Ser også at du tilsynelatende har strømtilførsel på enden av STng. Generell anbefaling for NMEA-nettverk er å mate strøm i midten. Litt sånn wild shot, men kanskje verd å prøve å koble strøm mer inn på midten av NMEA/STng-bus'en?

Redigert av HansH (see edit history)
HansH skrev for 6 timer siden:

Ser at du har skjøtet sammen STng og NMEA2000. Det skal i utgangspunktet fungere helt greit og jeg bruker det selv, men kan være en mulig  feilkilde. Hvis du har mulighet for å låne en annen plotter enn Raymarine, så kunne du jo få en bekreftelse på om feilen oppstår da også. Du kunne da f eks bare bruke en NMEA2000 dropkabel inn på NMEA-delen av CAN-busen ved å sette inn et ekstra T-stykke. Evt kunne du se om Ray-plotteren vil akseptere dette bedre hvis du kobler den via en NMEA-dropkabel på et NMEA T-stykke. Heis du ikke har ekstrautstyr liggende så ta f eks dropkabelen fra VHF og kobler inn på NMEA-uttaket på plotteren. (forutsetter da at Ray-plotter har NMEA2000-uttak - noe jeg tror de har som standard nå, i tillegg til STng.)

Ellers er en annen mulig årsak at zip-waken faktisk ikke er fullt kompatibel med plotteren(e) og NMEA2000. Det finnes masse eksempler der ute på at NMEA-kompabilitet ikke er så "plug'n&play" som leverandørene sier. Det er masse koder og meldinger som skal rutes frem og tilbake og dette er langt fra første tilfelle hvor realiteten viser at NMEA-utstyr ikke spiller sammen like godt som produsentene hevder. Av og til går ting til h... etter at f eks en plotter/MFD får en programvareoppdatering. Lykke til, sikkert andre her som kan mer om dette også.

Redigert:

Ser også at du tilsynelatende har strømtilførsel på enden av STng. Generell anbefaling for NMEA-nettverk er å mate strøm i midten. Litt sånn wild shot, men kanskje verd å prøve å koble strøm mer inn på midten av NMEA/STng-bus'en?

Jeg har målt spenningen på andre enden enn der den kommer inn. 13,2v. Jeg anser den da som ok. 
På Raymarine er det NMEA2000 ut. Det er en kabel fra NMEA2000 til seatalkng. Original Raymarine. Jeg kan jo forsøke å koble denne inn på NMEA delen, men det bør ikke ha noe å si. Det er kun pluggene som er forskjellig. 
Jeg har hatt Lighthouse 3 og 4 på plotterene. Ikke noe forskjell. Siden jeg har 3 plottere kan jeg eventuelt bytte master og koble en av de andre til NMEA. Kan jo som du sier være noe med den ene plotteren. Alternativt om noen har en ekstra plotter liggende å slenge. 

abbor skrev 1 time siden:

OK, veldig gammel software kan forårsake problemer som det du erfarer, men det er tydeligvis ikke ditt problem. Software versjonen må minimum være 1.112. 

Tipper den har 2.91 fra 2017. Radioen er fra 2019 eller 2020

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...