Jump to content

Volvo Penta KAD43 lekker kjølevæske


laerdh

Recommended Posts

Hei,


Oppdaget i sommer at jeg mister litt kjølevæske når jeg ligger over 3000 o/min på min KAD 43. Har etterfylt noen få desiliter i løpet av hele sesongen, så det er ikke veldig mye som forsvinner. Fant heller ikke noe kjølevæske i kjølen, så jeg mistenker at det må ha fordampet før det har kommet så langt. Ingen vann i olje eller olje og avgasser i kjølevæske. Ingen hvit røyk fra eksos heller.

 

La merke til at det var noen rustrenner ned langs blokka i bakkant på styrbord side og litt under eksosmanifold. Har demontert eksosmanifold nå, og jeg ser tydelig at det er en lekkasje her:


3782BA23-B8B1-43A5-AB6E-B310F5594A80.jpeg.972158e282429f0dbfb2bb20b75ca141.jpeg

93C1290D-BBD7-4B9E-B084-73D1BECC043E.jpeg.2e44f6bf60ee88cd6e59e48466a72c64.jpeg

8483F6C9-DC76-4C99-B2CC-FA7A6A9E8260.jpeg.5b3f011967d8ac55788e51fc93e07a56.jpeg

4AC8ABF0-0532-4FF5-8673-5F326033C60C.jpeg.49b8b7b5d55f5ae6fcceb56f1429063c.jpeg


Jeg blir ikke helt klok på om lekkasjen kun er fra eksospakninger eller om noe kan komme fra toppakning også.

 

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Sette på nye eksospakninger og montere sammen igjen, eller ta av toppen og gå for ny toppakning i samme slengen?

 

Skulle gjerne hatt noen tips til hvordan rengjøre pakningsflatene på eksosmanifold og topp også. Holder det med forsiktig skraping?

 

Setter stor pris på alle tips og råd 😊

36661B89-444B-4F39-A722-84F3E606BF7C.jpeg

DE657A96-E692-458E-92D4-A813544241DC.jpeg

Link to post

Jeg hadde akkurat samme problem. Lekkasje over 3000 omdr, i bakkant på sb side. Der var det toppakningen som var gåen. Fikk den byttet på verksted og var helt tett etter det. Men det er jo en relativt dyr jobb om du må sette bort, så sikkert greit å sjekke slik du gjør selv nå på eksosmanifolden først. 
 

på min motor var det for øvrig ikke behov for å slipe toppen, kun renset og bytte pakning. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
laerdh skrev for 7 timer siden:

 

 

8483F6C9-DC76-4C99-B2CC-FA7A6A9E8260.jpeg.5b3f011967d8ac55788e51fc93e07a56.jpeg

 


Ut fra dette bildet ser det ut som om rustrennene starter høyere enn toppakningen. Såfremt vannet ikke har rent oppover kan dette tyde på at det er pakningene på manifoilen som har lekket. 
 

Jeg ville gjort godt rent og montert manifoilen igjen med nye pakninger. Og kanskje benyttet sjansen til å lakkere opp mens det er mulig å komme til på skikkelig vis. Og deretter sett om det fortsetter å lekke eller ikke. 
 

Verkstedmanualen til denne motoren ligger i dokumentarkivet. Her står det kanskje noe om hvordan flatene skal rengjøres før montering igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Alternativet er å bruke owatrol olje for metall + Bengalack. Eventuelt Bengalack av den typen som er laget for å male rett på rust (men fjerne rust først)

 

Bengalack kan bestilles i rett farge. Blir litt blankere enn org lakk, men jeg brukte den på de nedre delene av motoren da den er tykkere og jeg regner med at den tåler mer enn spraymalingen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...