Friskfres Startet 29.August.2022 Link til dette innlegget Startet 29.August.2022 Mulig jeg avslører liten kunnskap på området nå, men noen som kjenner den svarte mercruiser 2.8L 200ES, fra 2005-2006, om den har lukket ferskvannskjøling eller om denne kjøles av sjøvann? Er blitt frarådet å kjøpe drevbåt med sjøvannskjøling, pga det tetter seg lett av korrosjon osv. etterfulgt av overopphetet og ødelagt motorer med dyrt og hyppig vedlikehold osv. men etter å ha spurt google så ser ut som at det er normalt med begge deler i kombinasjon, altså to-delt kjølesystem med fersk- og sjøvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 (redigert) Friskfres skrev 1 time siden: Er blitt frarådet å kjøpe drevbåt med sjøvannskjøling, pga det tetter seg lett av korrosjon osv. etterfulgt av overopphetet og ødelagt motorer med dyrt og hyppig vedlikehold osv. En myte er min erfaring men samme det for reine sjøvanns kjølte us motorer forsvant vel sent på 80 tallet eller tidlig på 90 tallet. Friskfres skrev 1 time siden: men etter å ha spurt google så ser ut som at det er normalt med begge deler i kombinasjon, altså to-delt kjølesystem med fersk- og sjøvannskjøling? Det er nok riktig det. Sjøvann kjølte reisere og manifolder mens motoren er kjølt med frostvæske er det vanlige i denne perioden. Senere kom det dray joint løsninger der det blir brukt frostvæske i manifolden. Har ikke noe greie på diesel motorer men v6 og v8 bensin kunne man med enkle grep bygge om når tiden var inne til å bytte manifolder og reisere. Ville spurt eier om det er byttet manifolder/reisere. Hvis ikke er nok tiden inne nå og det koster jo litt. Det som er skummelt er att når disse har fått rustet i stykker så får du sjøvann inn i sylinder, Så neste gang du skal starte sitter motoren fast og basic er den blitt til søppel eller moring. Redigert 29.August.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 30.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 pipe skrev for 10 timer siden: En myte er min erfaring men samme det for reine sjøvanns kjølte us motorer forsvant vel sent på 80 tallet eller tidlig på 90 tallet. Det er nok riktig det. Sjøvann kjølte reisere og manifolder mens motoren er kjølt med frostvæske er det vanlige i denne perioden. Senere kom det dray joint løsninger der det blir brukt frostvæske i manifolden. Har ikke noe greie på diesel motorer men v6 og v8 bensin kunne man med enkle grep bygge om når tiden var inne til å bytte manifolder og reisere. Ville spurt eier om det er byttet manifolder/reisere. Hvis ikke er nok tiden inne nå og det koster jo litt. Det som er skummelt er att når disse har fått rustet i stykker så får du sjøvann inn i sylinder, Så neste gang du skal starte sitter motoren fast og basic er den blitt til søppel eller moring. Takk for svar. har skrudd en del før men ikke på båtmotorer, så navn og begreper er nytt for meg. Men googlet litt, og etter det jeg finner så er kjøleproblematikk et problem som oppstår før eller siden på "alle" innenbordsmotorer. Korriger meg gjerne dersom det er feil. Regner da med at dersom det er problemer med kjøling på slike motorer så er det så og si alltid sjøvannsproblem? Høres ut som slitedeler ut fra din beskrivelse og at det forhåpentligvis er en enkel jobb å bytte selv eventuelt? Oljekjøler og varmeveksler henger kanskje på samme krets da? Er dette også deler som har begrenset levetid som man må forvente å bytte? Ønsker ikke å kjøpe båt med en svindyr moring i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 (redigert) Det finnes nok ikke saltvannskjølte marine dieselmotorer, iallefall ikke til fritidsbruk og i moderne tid. Skjønt for bruk i innsjøer med kun ferskvann er vel ikke tanken så dum, på en måte... Men neppe så gunstig for motoren som frostvæske. Så godt som alle har nok varmeveksler som kjøler ned kjølevæsken ved hjelp av sjøvann (noen få har riktignok kjølesløyfe som sender kjølevæsken i rør under båten, men det er vel helst eldre fiskebåter o.l. ) Luftavkjøling ala bilmotor er nok også heller sjeldent, antagelig kun i hjemmesnekrede åpne tilfeller.... Redigert 30.August.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Friskfres Svart 19.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Dersom man må bytte manifold/risere, kan man bytte til typen som er "dry joint", om dette er oppgradering som er laget for denne motoren? Den har vell betydelig lengre levetid og mindre risiko for store skader? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.