
pipe
Friskfres skrev 1 time siden:Er blitt frarådet å kjøpe drevbåt med sjøvannskjøling, pga det tetter seg lett av korrosjon osv. etterfulgt av overopphetet og ødelagt motorer med dyrt og hyppig vedlikehold osv.
En myte er min erfaring men samme det for reine sjøvanns kjølte us motorer forsvant vel sent på 80 tallet eller tidlig på 90 tallet.
Friskfres skrev 1 time siden:men etter å ha spurt google så ser ut som at det er normalt med begge deler i kombinasjon, altså to-delt kjølesystem med fersk- og sjøvannskjøling?
Det er nok riktig det.
Sjøvann kjølte reisere og manifolder mens motoren er kjølt med frostvæske er det vanlige i denne perioden.
Senere kom det dray joint løsninger der det blir brukt frostvæske i manifolden.
Har ikke noe greie på diesel motorer men v6 og v8 bensin kunne man med enkle grep bygge om når tiden var inne til å bytte manifolder og reisere.
Ville spurt eier om det er byttet manifolder/reisere.
Hvis ikke er nok tiden inne nå og det koster jo litt.
Det som er skummelt er att når disse har fått rustet i stykker så får du sjøvann inn i sylinder,
Så neste gang du skal starte sitter motoren fast og basic er den blitt til søppel eller moring.