Jump to content

mercruiser 2.8L 200ES, sjøvannskjølt?

Friskfres

Recommended Posts

Mulig jeg avslører liten kunnskap på området nå, men noen som kjenner den svarte mercruiser 2.8L 200ES, fra 2005-2006, om den har lukket ferskvannskjøling eller om denne kjøles av sjøvann? Er blitt frarådet å kjøpe drevbåt med sjøvannskjøling, pga det tetter seg lett av korrosjon osv. etterfulgt av  overopphetet og ødelagt motorer med dyrt og hyppig vedlikehold osv. 

men etter å ha spurt google så ser ut som at det er normalt med begge deler i kombinasjon, altså to-delt kjølesystem med fersk- og sjøvannskjøling?

Friskfres skrev 1 time siden:

Er blitt frarådet å kjøpe drevbåt med sjøvannskjøling, pga det tetter seg lett av korrosjon osv. etterfulgt av  overopphetet og ødelagt motorer med dyrt og hyppig vedlikehold osv. 

En myte er min erfaring men samme det for reine sjøvanns kjølte us motorer forsvant vel sent på 80 tallet eller tidlig på 90 tallet.

Friskfres skrev 1 time siden:

men etter å ha spurt google så ser ut som at det er normalt med begge deler i kombinasjon, altså to-delt kjølesystem med fersk- og sjøvannskjøling?

Det er nok riktig det.
Sjøvann kjølte reisere og manifolder mens motoren er kjølt med frostvæske er det vanlige i denne perioden.
Senere kom det dray joint løsninger der det blir brukt frostvæske i manifolden.
Har ikke noe greie på diesel motorer men v6 og v8 bensin kunne man med enkle grep bygge om når tiden var inne til å bytte manifolder og reisere.

Ville spurt eier om det er byttet manifolder/reisere.
Hvis ikke er nok tiden inne nå og det koster jo litt.
Det som er skummelt er att når disse har fått rustet i stykker så får du sjøvann inn i sylinder,
Så neste gang du skal starte sitter motoren fast og basic er den blitt til søppel eller moring.

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev for 10 timer siden:

En myte er min erfaring men samme det for reine sjøvanns kjølte us motorer forsvant vel sent på 80 tallet eller tidlig på 90 tallet.

Det er nok riktig det.
Sjøvann kjølte reisere og manifolder mens motoren er kjølt med frostvæske er det vanlige i denne perioden.
Senere kom det dray joint løsninger der det blir brukt frostvæske i manifolden.
Har ikke noe greie på diesel motorer men v6 og v8 bensin kunne man med enkle grep bygge om når tiden var inne til å bytte manifolder og reisere.

Ville spurt eier om det er byttet manifolder/reisere.
Hvis ikke er nok tiden inne nå og det koster jo litt.
Det som er skummelt er att når disse har fått rustet i stykker så får du sjøvann inn i sylinder,
Så neste gang du skal starte sitter motoren fast og basic er den blitt til søppel eller moring.

Takk for svar.

har skrudd en del før men ikke på båtmotorer, så navn og begreper er nytt for meg. Men googlet litt, og etter det jeg finner så er kjøleproblematikk et problem som oppstår før eller siden på "alle" innenbordsmotorer. Korriger meg gjerne dersom det er feil.

Regner da med at dersom det er problemer med kjøling på slike motorer så er det så og si alltid sjøvannsproblem? Høres ut som slitedeler ut fra din beskrivelse og at det forhåpentligvis er en enkel jobb å bytte selv eventuelt? 

Oljekjøler og varmeveksler henger kanskje på samme krets da? Er dette også deler som har begrenset levetid som man må     forvente å bytte?

Ønsker ikke å kjøpe båt med en svindyr moring i motorrommet :giggle:

Det finnes nok ikke saltvannskjølte marine dieselmotorer, iallefall ikke til fritidsbruk og i moderne tid.

Skjønt for bruk i innsjøer med kun ferskvann er vel ikke tanken så dum, på en måte... Men neppe så gunstig for motoren som frostvæske.

Så godt som alle har nok varmeveksler som kjøler ned kjølevæsken ved hjelp av sjøvann (noen få har riktignok kjølesløyfe som sender kjølevæsken i rør under båten, men det er vel helst eldre fiskebåter o.l.  )

Luftavkjøling ala bilmotor er nok også heller sjeldent, antagelig kun i hjemmesnekrede åpne tilfeller....

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...