Jump to content

Erfaring med montering av Eberspacher y-koblinger

frankive

Recommended Posts

Jeg har en Eberspacher D2 instalelrt i båten med 2 dyser inne i kabinen.

Ønsker å montere en ekstra dyse på akterdekket for økt komfort under kalesjen i høst.

I den forbindelse leser jeg meg til at jeg trenger en y-kobling og at man da har to valg:

Enten å velge en dyse med lammeler foran slik at man hindrer luften å gå ut når man ikke har behov (når jeg ikke sitter ute).

Eller å velge en wirestyring på selve y-tilkoblingen for å styre reningen på luften/spjeldet.

Ser naturligvis en fordle i å styre spjeldet men ser kanskje for meg at dette er mer vanlig på større båter hvor man har flere luftdyser ut fra y-tilokblingen? 

Skulle jeg /etter råd fra dere) gå for en wireløsning, bør da y-tilkoblingen kobles rett på Eberspacher og deretter ha hver sin utgang til de to eksisterende dysene inne samt en til akterdekket? Da må man vel i praksis velge hvor man vil ha varmluften enten eller. Ser for meg med lammel foran dysen ute kan jeg enklere regulere varmen både ute og inne samtidig?

Når man kobler disse slangene, er det klikk klakk, eller tapes det på tilkoblingene etc.? 

Jeg har dyse med «lameller» på akterdekket. Denne er enkel å regulere (åpne/stenge) ved behov. Blir kanskje litt overkill med virestyrt Y bare for dette. 

Slangene sikres mot Y-koblingen med slangeklemme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 15 minutter siden:

Jeg har dyse med «lameller» på akterdekket. Denne er enkel å regulere (åpne/stenge) ved behov. Blir kanskje litt overkill med virestyrt Y bare for dette. 

Slangene sikres mot Y-koblingen med slangeklemme. 

Det høres ut som samme forståelse jeg har for dette.

I så måte kan vel y-koblingen kanskje festes omtrent samme sted som nærmeste dyse i kabinen? eller det å foretrekke at y-tilkoblingen blir satt direkte mot varmeapparatet? vet du om slangeklemmer følger med når man kjøper slangene/y-tilkoblingen?

Jeg har Y-kobling med wirestyrt spjeld for min D4 for å justere varmen mellom gulv og rute. Kan trinnløst justere hvor luftstrømmen går. Bruker slangeklemmer for å feste slangene til Y-kobling. 

Hvis du har ei dyse for gulvet og ei for ruta inne i båten ville jeg montert en Y-kobling med spjeld der og så ei dyse med lameller som kan stenges på bakdekket i paralell med en av de to andre. Du kan ikke ha lameller på begge dysene som er koblet i paralell siden dette kan stoppe lufstrømmen. Alternativt kan du ha 2 dyser med lameller som kan stenges og en uten, her bruker du ikke Y-kobling med spjeld. 

abbor skrev for 6 timer siden:

Jeg har Y-kobling med wirestyrt spjeld for min D4 for å justere varmen mellom gulv og rute. Kan trinnløst justere hvor luftstrømmen går. Bruker slangeklemmer for å feste slangene til Y-kobling. 

Hvis du har ei dyse for gulvet og ei for ruta inne i båten ville jeg montert en Y-kobling med spjeld der og så ei dyse med lameller som kan stenges på bakdekket i paralell med en av de to andre. Du kan ikke ha lameller på begge dysene som er koblet i paralell siden dette kan stoppe lufstrømmen. Alternativt kan du ha 2 dyser med lameller som kan stenges og en uten, her bruker du ikke Y-kobling med spjeld. 

synes det er et vanskelig valg, men når det kommer til stykke er det ikke sikkert det har så mye å si i praksis?

Jeg mener at frontruten er åpen uten lamell men at dørken har lamell for å stenge for.

Når jeg da vil sitte ute og kose meg på kvelden, så er spørsmålet om jeg ønsker at det skal varmes inne... det er tross alt der termostaten er og den kan jo fort nå riktig temperatur inne, selv om det føles langt kjøligere ute... 

Sett på den måten tror jeg kanskje at jeg vil ha muligheten til å kun kjøre varme ute og ikke inne og må vel y-koblingen på allerede ved varmeapparatet med wire, enig?

Redigert av frankive (see edit history)
abbor skrev 1 time siden:

Hvis du vil ha muligheten til å styre all varme ut må du helt korrekt ha en Y-kobling med spjeld nærmest varmeren. 

jeg får ta en vurdering på om jeg skal gå for spjeld eller ikke. ser det er en del dyrere.

om man ikke gjør det, er det noe jeg har glemt av i denne handlelisten slik du ser det? bestiller kanskje 1m ektra rør så jeg har litt å gå på, kjedelig å mangle 20cm....

image.png.b293c320f06d879607b0962337db176e.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...