Jump to content

Edit History

Bay175

Bay175

Da fikk jeg prøvd i dag. Men ikke antydning til liv engang.

Men kan fortelle litt om hva som har skjedd en tid tilbake.

 

Jeg har manglet en del fart og turtall etter gjenoppbygging av motor. I følge tidligere eier, han som byttet fra 7,4 l til 8,2 l, så skulle båten gjøre ca 64 knop på 5150 rpm.  Nå gjør den 52 knop på 4700 rpm. Med samme propell..

Denne båten med den originale motoren, en 7,4 l med 330 hk, gjorde 55 knop.

Nå står det i en 8,2 l med 470 hk orginalt, og den gjør 52 knop:crazy:

I følge han mekanikeren som bygget opp motor på nytt igjen i fjor rett før jeg kjøpte den, så skal det være minst 550 hk nå. Men det kan jo umulig stemme..

 

Men uansett, motor skal ut og på benk til vinteren...

 

For 2 uker siden tok jeg av forgasser for å bytte power valve, rense og skifte pakninger.

Så begynte start problemene. Jeg klarte å drukne motor ved første oppstart pga feil flotør høyde, men justerte de, men har hatt problemer siden.

Kunne starte på første forsøk når jeg prøvde om morgenen, men gikk ujevnt og dauet etter 2 min. Så var det ikke antydning til liv når jeg prøvde å starte på nytt igjen. Samme opplegg om kvelden igjen. Startet og dauet. 

 

Dagen etter hadde jeg med meg en kompis og da fikk jeg jeg målt med tennings lampen når han startet.

Den hoppet veldig mellom 8 til 14 og så plutselig forsvant tenningsmerkene( hoppet sikkert en halv runde) så dauet den med en gang det skjedde.

 

Det var da jeg hadde oppe fordeler for første gang for å sjekke om det var en tann som hadde knekt eller noe sånt. Det var det ikke, men de var kanskje litt slitt. Ikke mye, men jeg kunne bevege rotor noen millimeter til hver side.

 

Vi tok da en ny grunninnstilling. Syl 1 tdc kompresjon, rotor mot syl 1/ fordeler lokk 1.  

Helt dødt, reagerer ikke på startgass engang.

Gikk igjennom Thundebolt sin feilsøkings protokoll. Hadde gnist fra coil men den var svak/gul. Så så det ut som at det bare var av og til at gnisten gikk videre ut fra fordeler.

Så skiftet først coil, som forbedret gnisten, så fordeler lokk, rotor og pluggkabler uten bedring.

Tennings sensor er også ny.

 

Fikk så hjelp uken etter av en som bygger bil motorer.

Han lå også merke til at det var uregelmessig gnist ut til pluggene når han skulle sjekke tenningen når jeg skinnet motor.  Byttet over til det gamle fordeler lokket og rotor, så plutselig var det gnist igjen en stund.

Jeg skinnet litt, han sjekket tenning og tok opp og ned fordeler og flyttet den tann for tann. Plutselig starter motor, men den viste 60 grader fortenning. Noe han ikke kunne forstå for det skal jo ikke være mulig.. Men motor gikk helt perfekt sa han. Han sa faktisk at "så bra har aldri motoren din gått før".  Fikk justert tenningen til kanskje 40* så dauet den.  Opp igjen med fordeler, ned igjen i neste spor noen ganger før den plutselig startet igjen på 30* .  Der gikk den en liten stund, men så forsvant gnisten igjen, så fikk ikke prøvd å justere tenningen.

 

Endte opp med å ødelegge tennene på starteren den dagen pga av skinningen. 

Men han ba meg kjøpe nye skikkelige kabler og fordeler/ rotor.

Det har jeg gjort, kabler med lav motstand fra Summit, orginalt fordeler lokk/ rotor fra mercury, nytt starter gear og nytt fordeler gear.

 

Men som sagt, jeg prøvde igjen i dag.

Før dette skjedde så har jo motor gått helt fint. 

Jeg dobbelt sjekket at tdc var riktig i vinter som var. Lagde meg en sånn stempel stopper av en tennplugg og dreide motor fram og tilbake og satte merker. Og det stemte med det merket som var der fra før.

Tenningen har lagt på ca 14* på tomgang og 34* på total.

Kan noe ha flyttet på seg i motor?

Tennings modul som lager helvete?

 

 

 

 

 

 

Bay175

Bay175

Da fikk jeg prøvd i dag. Men ikke antydning til liv engang.

Men kan fortelle litt om hva som har skjedd en tid tilbake.

 

Jeg har manglet en del fart og turtall etter gjenoppbygging av motor. I følge tidligere eier, han som byttet fra 7,4 l til 8,2 l, så skulle båten gjøre ca 64 knop på 5150 rpm.  Nå gjør den 52 knop på 4700 rpm. Med samme propell..

Denne båten med den originale motoren, en 7,4 l med 330 hk, gjorde 55 knop.

Nå står det i en 8,2 l med 470 hk orginalt, og den gjør 52 knop:crazy:

I følge han mekanikeren som bygget opp motor på nytt igjen i fjor rett før jeg kjøpte den, så skal det være minst 550 hk nå. Men det kan jo umulig stemme..

 

Men uansett, motor skal ut og på benk til vinteren...

 

For 2 uker siden tok jeg av forgasser for å bytte power valve, rense og skifte pakninger.

Så begynte start problemene. Jeg klarte å drukne motor ved første oppstart pga feil flotør høyde, men justerte de, men har hatt problemer siden.

Kunne starte på første forsøk når jeg prøvde om morgenen, men gikk ujevnt og dauet etter 2 min. Så var det ikke antydning til liv når jeg prøvde å starte på nytt igjen. Samme opplegg om kvelden igjen. Startet og dauet. 

 

Dagen etter hadde jeg med meg en kompis og da fikk jeg jeg målt med tennings lampen når han startet.

Den hoppet veldig mellom 8 til 14 og så plutselig forsvant tenningsmerkene( hoppet sikkert en halv runde) så dauet den med en gang det skjedde.

 

Det var da jeg hadde oppe fordeler for første gang for å sjekke om det var en tann som hadde knekt eller noe sånt. Det var det ikke, men de var kanskje litt slitt. Ikke mye, men jeg kunne bevege rotor noen millimeter til hver side.

 

Vi tok da en ny grunninnstilling. Syl 1 tdc kompresjon, rotor mot syl 1/ fordeler lokk 1.  

Helt dødt, reagerer ikke på startgass engang.

Gikk igjennom Thundebolt sin feilsøkings protokoll. Hadde gnist fra coil men den var svak/gul. Så så det ut som at det bare var av og til at gnisten gikk videre ut fra fordeler.

Så skiftet først coil, som forbedret gnisten, så fordeler lokk, rotor og pluggkabler uten bedring.

Tennings sensor er også ny.

 

Fikk så hjelp uken etter av en som bygger bil motorer.

Han lå også merke til at det var uregelmessig gnist ut til pluggene når han skulle sjekke tenningen når jeg skinnet motor.  Byttet over til det gamle fordeler lokket og rotor, så plutselig var det gnist igjen en stund.

Jeg skinnet litt, han sjekket tenning og tok opp og ned fordeler og flyttet den tann for tann. Plutselig starter motor, men den viste 60 grader fortenning. Noe han ikke kunne forstå for det skal jo ikke være mulig.. Men motor gikk helt perfekt sa han.  Fikk justert tenningen til kanskje 40* så dauet den.  Opp igjen med fordeler, ned igjen i neste spor noen ganger før den plutselig startet igjen på 30* .  Der gikk den en liten stund, men så forsvant gnisten igjen, så fikk ikke prøvd å justere tenningen.

 

Endte opp med å ødelegge tennene på starteren den dagen pga av skinningen. 

Men han ba meg kjøpe nye skikkelige kabler og fordeler/ rotor.

Det har jeg gjort, kabler med lav motstand fra Summit, orginalt fordeler lokk/ rotor fra mercury, nytt starter gear og nytt fordeler gear.

 

Men som sagt, jeg prøvde igjen i dag.

Før dette skjedde så har jo motor gått helt fint. 

Jeg dobbelt sjekket at tdc var riktig i vinter som var. Lagde meg en sånn stempel stopper av en tennplugg og dreide motor fram og tilbake og satte merker. Og det stemte med det merket som var der fra før.

Tenningen har lagt på ca 14* på tomgang og 34* på total.

Kan noe ha flyttet på seg i motor?

Tennings modul som lager helvete?

 

 

 

 

 

 

Bay175

Bay175

Da fikk jeg prøvd i dag. Men ikke antydning til liv engang.

Men kan fortelle litt om hva som har skjedd en tid tilbake.

 

Jeg har manglet en del fart og turtall etter gjenoppbygging av motor. I følge tidligere eier, han som byttet fra 7,4 l til 8,2 l, så skulle båten gjøre ca 64 knop på 5150 rpm.  Nå gjør den 52 knop på 4700 rpm. Med samme propell..

Denne båten med den originale motoren, en 7,4 l med 330 hk, gjorde 55 knop.

Nå står det i en 8,2 l med 470 hk orginalt, og den gjør 52 knop:crazy:

I følge han mekanikeren som bygget opp motor på nytt igjen i fjor rett før jeg kjøpte den, så skal det være minst 550 hk nå. Men det kan jo umulig stemme..

 

Men uansett, motor skal ut og på benk til vinteren...

 

For 2 uker siden tok jeg av forgasser for å bytte power valve, rense og skifte pakninger.

Så begynte start problemene. Jeg klarte å drukne motor ved første oppstart pga feil flotør høyde, men justerte de, men har hatt problemer siden.

Kunne starte på første forsøk når jeg prøvde om morgenen, men gikk ujevnt og dauet etter 2 min. Så var det ikke antydning til liv når jeg prøvde å starte på nytt igjen. Samme opplegg om kvelden igjen. Startet og dauet. 

 

Dagen etter hadde jeg med meg en kompis og da fikk jeg jeg målt med tennings lampen når han startet.

Den hoppet veldig mellom 8 til 14 og så plutselig forsvant tenningsmerkene( hoppet sikkert en halv runde) så dauet den med en gang det skjedde.

 

Det var da jeg hadde oppe fordeler for første gang for å sjekke om det var en tann som hadde knekt eller noe sånt. Det var det ikke, men de var kanskje litt slitt. Ikke mye, men jeg kunne bevege rotor noen millimeter til hver side.

 

Vi tok da en ny grunninnstilling. Syl 1 tdc kompresjon, rotor mot syl 1/ fordeler lokk 1.  

Helt dødt, reagerer ikke på startgass engang.

Gikk igjennom Thundebolt sin feilsøkings protokoll. Hadde gnist til coil men den var svak/gul. Så så det ut som at det bare var av og til at gnisten gikk videre ut fra fordeler.

Så skiftet først coil, som forbedret gnisten, så fordeler lokk, rotor og pluggkabler uten bedring.

Tennings sensor er også ny.

 

Fikk så hjelp uken etter av en som bygger bil motorer.

Han lå også merke til at det var uregelmessig gnist ut til pluggene når han skulle sjekke tenningen når jeg skinnet motor.  Byttet over til det gamle fordeler lokket og rotor, så plutselig var det gnist igjen en stund.

Jeg skinnet litt, han sjekket tenning og tok opp og ned fordeler og flyttet den tann for tann. Plutselig starter motor, men den viste 60 grader fortenning. Noe han ikke kunne forstå for det skal jo ikke være mulig.. Men motor gikk helt perfekt sa han.  Fikk justert tenningen til kanskje 40* så dauet den.  Opp igjen med fordeler, ned igjen i neste spor noen ganger før den plutselig startet igjen på 30* .  Der gikk den en liten stund, men så forsvant gnisten igjen, så fikk ikke prøvd å justere tenningen.

 

Endte opp med å ødelegge tennene på starteren den dagen pga av skinningen. 

Men han ba meg kjøpe nye skikkelige kabler og fordeler/ rotor.

Det har jeg gjort, kabler med lav motstand fra Summit, orginalt fordeler lokk/ rotor fra mercury, nytt starter gear og nytt fordeler gear.

 

Men som sagt, jeg prøvde igjen i dag.

Før dette skjedde så har jo motor gått helt fint. 

Jeg dobbelt sjekket at tdc var riktig i vinter som var. Lagde meg en sånn stempel stopper av en tennplugg og dreide motor fram og tilbake og satte merker. Og det stemte med det merket som var der fra før.

Tenningen har lagt på ca 14* på tomgang og 34* på total.

Kan noe ha flyttet på seg i motor?

Tennings modul som lager helvete?

 

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...