Bergen780 Startet 31.August.2022 Del på Facebook Startet 31.August.2022 Hei, oppdaget en del saltvann i kjølen på vår Scand Atlantic. Mistanken falt fort mot pakkboksen på akslingen. Det er av typen vannsmurt og kjølevannskjølt (hvis jeg har forstått det riktig). En prat med forrige eier styrket mistanken da han ikke har etterstrammet denne i hele sitt 6-årige eie av båten. Jeg tenker dermed det er en fin plass å begynne, men hvordan vet man hvor mye man må stramme? Har hørt at strammer man for mye så går det ut over levetiden til komposittlager/foring inni Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Det var dårlig lys på bildet, men ser ut som det er litt igjen å stramme på. Du må huske å stramme akkurat like mye på begge skruene. Prøv å tørn 1/4 omdreining på hver skrue, kjør en liten runde og se om det fortsatt lekker eller kjenn direkte på pakkboksen med handen. Lekker det, så må du stramme litt til. Er det for varm, så må du slakke litt. Kan du holde på den uten å brenne deg og det ikke lekker, så er det perfekt. Neste gang du tar opp båten, så må du legge inn nye lisser i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 bellen skrev 4 minutter siden: Det var dårlig lys på bildet, men ser ut som det er litt igjen å stramme på. Du må huske å stramme akkurat like mye på begge skruene. Prøv å tørn 1/4 omdreining på hver skrue, kjør en liten runde og se om det fortsatt lekker eller kjenn direkte på pakkboksen med handen. Lekker det, så må du stramme litt til. Er det for varm, så må du slakke litt. Kan du holde på den uten å brenne deg og det ikke lekker, så er det perfekt. Neste gang du tar opp båten, så må du legge inn nye lisser i pakkboksen. En slik pakkboks skal lekke noen dråper ved drift, 3-5 i minuttet, hvis ikke har du strammet for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 Hei @bellen takker så mye for svar! Er det full demontering for å bytte lisser eller klarer man det ved å bare skru løs framre del? Vet du hvor man kjøper nytt og evt hvordan vet man hvilken type man trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Maritim, sleipner, westmekan osv har slike lisser. Ta av indre del, bruk feks en passende treskrue å skru inn i lisse, og trekke ut. Differanse mellom aksel dia og innv dia i pakkboks, gir lissedimensjon. Vær nøye med tilskjæring, og ikke legg kuttet på ringene på samme sted i pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 Takk for svar til samtlige, da blir det en jobb å gjøre i vinter ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 @Gullfisk Slik jeg tolker det ligger der flere "lisser" etter hverandre innover i pakkboksen? Er det talgpakning det heter på maritim eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Ja, det er flere ringer. Det kan være talg, men har vel også hørt teflon. Ser det heter talgpakning hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Slike lisser er talg, teflon, grafitt. Ikke bruk sistnevnte på sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.