kdtran
Sitter her med en følelse av Dejavu.
Miss Sophie ble i morges løftet ut av sitt rette element og motorene skal ut av båten, nesten på dagen 6 år etter at jeg gjorde det samme med MyBelle.
Det som skal gjøres av arbeid er som følger:
- Begge girkassene skal sendes til sertifisert verksted for overhaling
- Styrbord aksling skal klokkes og propellene skal sendes til ballansering fordi det er vibrasjoner i styrbord drivlinje
- Det skal tas en visuell tilstandskontroll av maskinene, og deler som har nådd sin levetid og/eller har behov for overflatebehandling eller overhaling skal utbedres.
Forhåpentligvis blir ikke fortsettelsen like håpløs som den ble med MyBelle (Princess 35), men klok av skade har jeg denne gang valgt å sette bort hele jobben.
Årsaken til at maskinene skal ut er at jeg på slutten av ferien ble oppmerksom på en kraftig forsinkelse i innkobling av babord gir.
Tømte kassen for olje og fant "noen" tegn på at en av clutch pakkene var i ferd med å si takk for seg.
Oljen i styrbord girkasse var helt fin, men gitt anlegget sin alder på 31 år og lave driftstid på ca 2000 timer er havariet trolig aldersrelatert og ikke driftstid relatert.
Velger derfor å sende begge kasser til overhaling.
Aktre motorfester er fundamentert i girkassene, og det er derfor ingen enkel jobb å ta ut disse mens motorene står i båten.
Da er det nok betydelig enklere å ta motorene ut av båten og demontere kassene i ett miljø som har tilstrekkelig albuerom.
Tilstandskontroll og utbedring av småting på motorene blir også betydelig enklere med disse ute av båten.
Det er selvfølgelig alltid kjipt når noe går i stykker, men en klar oppside er at jeg i dag fikk en unnskylding for å kjøre båt til jobben etter at moderskipet var løftet på land
FF