Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Chilli Solbris skrev On 19.3.2023 at 17.09:

Vakkert!😁😁😁

Var ikke like vakkert i dag, dessverre. Litt reaksjon med underlaget her og der, samt for lav temperatur har medført mangelfull herding og behov for å fikse litt. Det var uansett (nesten) verdt forsøket å ta en «quick and dirty» tilnærming men jeg burde vel strengt tatt ha visst bedre. 😄

Starter med å tilføre litt mer varme i maskinrommet slik at det som kan herde faktisk herder, og tar det derfra.

 

Slenger ved noen bilder av slitne girkasse deler som nå har blitt erstattet med nye. 


4BC4B0F1-1753-4525-B59B-87405FF63FC1.jpeg.2619571f613e72edc9379742985b39fb.jpeg

 

6E1A9CFC-AF7F-475B-8CB9-441364069246.jpeg.1aab2082e6ba23232fa8d612f4d73a7d.jpeg

 

Clutch plate med rustne tenner

14B8A01B-1675-4064-99A6-A20F9D8A68BE.jpeg.e0437150e6763d1e3b936e7166e76f74.jpeg

 

93A50E74-F0D0-4565-A840-064A7CDE0860.jpeg.791856b2b8e8a5df0558adf4c8ea6efa.jpeg

 

2 esker med metallskrap. Nålepinnslagrene både lugget og hadde en del slark og jeg er alt i alt glad for at dette ble oppdaget og utbedret mellom to sesonger i stedet for tidlig i eller midt i en sesong. 

D30B0BF2-B9E2-4D22-9584-160A5181371E.jpeg.cf5db9f068a5315638416ff673ce6aa9.jpeg

 

BFC06769-2775-4F4E-8B44-2CC9F07CA1DB.jpeg.a656bb88d2bab47eefd911b1972d79c6.jpeg
 

Har også bedt verkstedet hjelpe meg med noen siste småting på motorene. 
Den totale arbeidslisten for arbeid utført av verkstedet med maskinene ute ble ikke kjempelang:

- Utbedret kjølevannslekkasje og eksos lekkasje fra ene eksos manifolden

- Byttet ventiler i oljedistribusjonshusene, begge motorer

- Nye oljeslanger mellom oljedistribusjonshus og filtre, begge motorer

- Overhalt sjøvannspumper, begge motorer

- Byttet termostater, begge motorer

pluss noen smågreier. 
 

Prioriteringen fra min side har vært å bytte slitedeler jeg ikke kommer til på en fornuftig måte med motorene installert i båten. 
Kunne ha gjort motorjobben selv, men i en travel hverdag strakk tiden rett og slett ikke til så da anså jeg det som mer fornuftig å la proffene ta seg av motorene, og heller bruke de timene jeg har hatt tilgjengelig på tidskrevende arbeid som vasking av tanker og maskinrom. 

Propellene er også på vei tilbake etter retting og balansering, og jeg gleder meg til å oppleve effekten av dette arbeidet. 
 

FF

kdtran

kdtran

Chilli Solbris skrev On 19.3.2023 at 17.09:

Vakkert!😁😁😁

Var ikke like vakkert i dag, dessverre. Litt reaksjon med underlaget her og der, samt for lav temperatur har medført mangelfull herding og behov for å fikse litt. Det var uansett (nesten) verdt forsøket å ta en «quick and dirty» tilnærming men jeg burde vel strengt tatt ha visst bedre. 😄

Starter med å tilføre litt mer varme i maskinrommet slik at det som kan herde faktisk herder, og tar det derfra.

 

Slenger ved noen bilder av slitne girkasse deler som nå har blitt erstattet med nye. 


4BC4B0F1-1753-4525-B59B-87405FF63FC1.jpeg.2619571f613e72edc9379742985b39fb.jpeg

 

6E1A9CFC-AF7F-475B-8CB9-441364069246.jpeg.1aab2082e6ba23232fa8d612f4d73a7d.jpeg

 

Clutch plate med rustne tenner

14B8A01B-1675-4064-99A6-A20F9D8A68BE.jpeg.e0437150e6763d1e3b936e7166e76f74.jpeg

 

93A50E74-F0D0-4565-A840-064A7CDE0860.jpeg.791856b2b8e8a5df0558adf4c8ea6efa.jpeg

 

2 esker med metallskrap. Nålepinnslagrene både lugget og hadde en del slark og jeg er alt i alt glad for at dette ble oppdaget og utbedret mellom to sesonger i stedet for tidlig i en sesong. 

D30B0BF2-B9E2-4D22-9584-160A5181371E.jpeg.cf5db9f068a5315638416ff673ce6aa9.jpeg

 

BFC06769-2775-4F4E-8B44-2CC9F07CA1DB.jpeg.a656bb88d2bab47eefd911b1972d79c6.jpeg
 

Har også bedt verkstedet hjelpe meg med noen siste småting på motorene. 
Den totale arbeidslisten for arbeid utført av verkstedet med maskinene ute ble ikke kjempelang:

- Utbedret kjølevannslekkasje og eksos lekkasje fra ene eksos manifolden

- Byttet ventiler i oljedistribusjonshusene, begge motorer

- Nye oljeslanger mellom oljedistribusjonshus og filtre, begge motorer

- Overhalt sjøvannspumper, begge motorer

- Byttet termostater, begge motorer

pluss noen smågreier. 
 

Prioriteringen fra min side har vært å bytte slitedeler jeg ikke kommer til på en fornuftig måte med motorene installert i båten. 
Kunne ha gjort motorjobben selv, men i en travel hverdag strakk tiden rett og slett ikke til så da anså jeg det som mer fornuftig å la proffene ta seg av motorene, og heller bruke de timene jeg har hatt tilgjengelig på tidskrevende arbeid som vasking av tanker og maskinrom. 

Propellene er også på vei tilbake etter retting og balansering, og jeg gleder meg til å oppleve effekten av dette arbeidet. 
 

FF



×
×
  • Create New...