Jump to content

Påhengsmotor på 50 fot trebåt.


50ft.yacht

Recommended Posts

Hei. Jeg skal snart føre båten min et bra stykke oppover kysten. Motoren står og jeg får ikke fikset den før jeg må kaste loss. Båten er en 50 fot trebåt. 
 

Økonomien er trang og båten må vekk. Slik jeg se det har jeg tre mulighet. 
 

1. brakett på hekken med en påhengsmotor. I såfall hvor stor motor bør jeg ha? Det er jo ingen liten seilbåt. 
 

2. finne en billig motor på Finn og koble på akslingen ved hjelp av kjeder og tannhjul. Usikker på om dette er mulig og sålangt er det bare en teori. 
 

3. kjøpe en billig snekke på Finn og slepe den med meg. Har lite erfaring med sleping, og vil dette fungere på en 50 fot lang båt med en snekke type 22-28ft, 15-25hk? 

 

Tusen takk for innspill og kom gjerne med eggene ideer 😊 

Link to post

50 fot trebåt blir jo fort noen tonn. Skal du flytte denne med påhengsmotor må du i alle fall bygge en solid brakett og ha en lang stamme som går maksimalt nedi og gir skikkelig skyv.

Tror du desverre fort vil oppleve at motoren i hovedsak blir liggende og piske vann med lite fremdrift og nokså høyt bensinforbruk. Men at det er fysisk mulig å få litt fremdrift tviler jeg ikke på.

 

Med en 30-40 hester som kan gå begrenset gasspådrag bør du kunne flytte deg i hastighet på kanskje 3-4 knop. Men det forutsetter å ikke gå i motvind eller sjø. Får du antydning til noen av delene, så tror jeg du i hovedsak blir liggende og drive.

 

Problemet vil være for liten propell. Det du egentlig trenger er selvsagt en motor med mer dreiemoment som driver en større propell enn hva du får på en påhenger. Men da er du på innenbordsmotor på aksling. Trenger ikke så mange hester men altså dreiemoment på en litt større propell.

 

Slep med snekketype kan fort bli krevende hvis du får litt vær og bølger i mot. Du kan da fort komme i en situasjon hvor du må kappe slepet og berge deg i land i snekka. Spør du meg er billig snekketype båt på 22-28 fot ikke særlig egnet for å forsere kysten nå som høsten kommer, og i hvert fall ikke som slepebåt.

 

Skjønner problemet med trang økonomi - men ingen av de tre alternativene virker særlig fornuftig med tanke på å ha en viss sikkerhetsmargin når du og en hjelpemann er utpå. Et slep vil selvsagt forutsette å hele tiden ha en ombord i 50-foteren som kan styre. Uten det vil den skjene ut fra side til side og skape farlige situasjoner.

 

Konklujson:

Ingen av dine tre alternativer er å anbefale. Du bør etter mitt syn enten få den transportert på en lastebåt (50 fot blir antakelig for stort for veitransport). Alternativt bør du få fikset motor der båten nå er og så seile den når den er i sjødyktig stand.

 

Sleping av en 50 foter er uansett forbundet med betydelig risiko. En slepebåt må ha svært kraftig pullere som tåler kreftene fra slepet - samt en motor som ikke går seg varm pga belastning. Din 50-foter må også ha en type puller i baugen som er kraftig nok til å tåle slep.

 

Ønsker deg uansett lykke til og anbefaler å sette sikkerhet først.

Link to post

Oh, boy! :sweat:
 

Ingen av de tre forslagene virker særlig gode for å være helt ærlig.

 

Hva med å få hjelp til slepet av en du kjenner som har båt? Velg en god venn, for å slepe 50 fot trebåt (skøyte?) «et bra stykke oppover kysten» er ikke risikofritt.

 

Lykke til!

 

Edit: HansH svarte mye bedre, utfyllende og raskere enn meg.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

Hvor mye veier den, og hvordan er skrogformen? Har hatt 4hk på en 3,5t seilbåt i mange år, fungerte fint. Du har kanskje seil? Hvis du først får sig vil jo motoren dra greit, da holder det sikkert med 15-25hk. 

 

Alternativt kan du fortøye to små rib en på hver side stramt med en 20hk på hver og sette de i full gass. Da flytter det seg og du kan styre med roret. Fikk 2,5 knop i blikkstille med 4t++seilbåt på 30 fot med en 2hk en gang:).

 

Men bølger og påhenger funker dårlig.

 

Sleping ser for meg ut som det dårligste alternativet. 

 

Hvis riggen ikke heller er i orden er kanskje hele opplegget i såpass dårlig stand at det er tryggere å droppe det - som ikke var et alternativ?

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
willmasta skrev 38 minutter siden:

Hvor mye veier den, og hvordan er skrogformen? Har hatt 4hk på en 3,5t seilbåt i mange år, fungerte fint. Du har kanskje seil? Hvis du først får sig vil jo motoren dra greit, da holder det sikkert med 15-25hk. 

 

Alternativt kan du fortøye to små rib en på hver side stramt med en 20hk på hver og sette de i full gass. Da flytter det seg og du kan styre med roret. Fikk 2,5 knop i blikkstille med 4t++seilbåt på 30 fot med en 2hk en gang:).

 

Men bølger og påhenger funker dårlig.

 

Sleping ser for meg ut som det dårligste alternativet. 

 

Hvis riggen ikke heller er i orden er kanskje hele opplegget i såpass dårlig stand at det er tryggere å droppe det - som ikke var et alternativ?

Avgjørende spørsmål. Også spørsmål om vindfang og båtfasong.

 

Men om båten er 50 fot skal det godt gjøres om den er under 10 tonn. Og på en så lang båt skal det ikke mange graders bevegelse til for at en påhengsmotor enten henger i løse luften eller drukner om ikke stammen er kjempelang.

 

TS må si hvor langt, hvor utsatt og hvor mye tidspress det er å flytte båten. Alle tre spiller inn. Kan det gjøres i dagsetapper på dager med speilblankt vann kan det la seg gjøre, men dette ville jeg vurdert som for risikofylt selv når jeg var 19 og hadde mange eventyr på sjøen..

Link to post

Distansen er Kristiansand-Bergen. Det er en skøyte(krysser) og ja veier noen tonn. Den er ikke så høy i hekken og tenker jeg kunne fått laget et ganske solid provisorisk motorfeste bak der. Tenker en påhengs ca 20-30hk og så ta det veldig rolig over mange etapper tenker å kun gå i fint vær å søke ly så snart det tyder endringer i været. Ser for meg å fylle en tønne eller to med bensin å ha med, så jeg slipper å tenke på det hver dag.
 

tror dere jeg fortsatt kan bruke roret? Som nå kommer foran propellen? Eller bør eg skaffe en enkel styresnekke også? Igjen takk for kloke svar. Jeg er kanskje bare 27 år og litt gal. Men hva gjør man ikke for skuten sin😛  

Link to post
50ft.yacht skrev for 2 timer siden:

Distansen er Kristiansand-Bergen. Det er en skøyte(krysser) og ja veier noen tonn. Den er ikke så høy i hekken og tenker jeg kunne fått laget et ganske solid provisorisk motorfeste bak der. Tenker en påhengs ca 20-30hk og så ta det veldig rolig over mange etapper tenker å kun gå i fint vær å søke ly så snart det tyder endringer i været. Ser for meg å fylle en tønne eller to med bensin å ha med, så jeg slipper å tenke på det hver dag.
 

tror dere jeg fortsatt kan bruke roret? Som nå kommer foran propellen? Eller bør eg skaffe en enkel styresnekke også? Igjen takk for kloke svar. Jeg er kanskje bare 27 år og litt gal. Men hva gjør man ikke for skuten sin😛  

Dette høres ut som en dårlig og meget risikabel ide. Tror kun en slik løsning vil virke i veldig stille vær og det er vel ikke sannsynlig at du får det på den strekningen. Fiks motoren eller belag deg på å seile. 

 

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Hva med å heller fikse motoren som står i? To tønner med bensin nærmer seg fort 10000 kroner, så skal du kjøpe motor, og så skal den tilpasses båten. Totalprisen blir fort 40-50000 før alt er klart. Kan kjøpe en del deler for den prisen. Jeg mener du må minst ha en påhenger på 70-80hk før dette kan begynde å bli forsvarlig på en så stor båt.

Uansett hvor "gal" du er, så høres dette veldig lite gjennomtenkt ut.

Link to post

Det jeg vil se på som største utfordringen med påhenger er å holde motoren i rett høyde i forhold til vannlinjen. 

Litt bølger, skvalping og vipping i båtens lengderetning, vil vel lett føre til at propellen er over vann, men verst er vel faren for at motoren får en tur under vann. Da blir det raskt slutt på turen. 

Men ros til deg for pågangsmot 👍🙂

Link to post

Du må ha liv i motoren eller en brukbar slepebåt.

Det er ca 200nm til Bergen. For egen maskin vil en slik båt av drikke 2-3l pr nm. Det blir lett 600 liter med skikkelig propell.

Med en påhengs vil du i 5 knop (vindstille og nedstrøms) antakelig bruke 40 timer og to-tre ganger så mye drivstoff.

Med 25-50000 for å flytte den er du langt på vei til å kjøpe en som fungerer.

 

Hvis du er mer eksakt i spørsmålet får du bedre svar. Noen ord om motortype og problem, så dukker det kanskje opp en løsning.

Hvis du har noen bilder som viser et bra prosjekt og ikke et vrak er det også større mulighet for en løsning.

Mons

Link to post

Dette høres faktisk ut som galskap. 

Lista/Jæren/Sletta å høst på vei.

 

Håper du har klart å forsikre den godt. Fro blir fort jævla dyrt om du skal taues i land plutselig.

Men er vel kanskje ikke mulig å forsikre et sådan opplegg heller.

 

Så enig, flytt båten til nærmeste mulige plass, å fiks motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
50ft.yacht skrev for 6 timer siden:

1. brakett på hekken med en påhengsmotor. I såfall hvor stor motor bør jeg ha? Det er jo ingen liten seilbåt. 

Hvordan kan vi svare på det når du ikke deler hvilken fart du ønsker?

 

En av de første "kloke setningene" jeg hørte, en av de første gangene jeg besøkte Forumet var;  shit in = shit out  

Kanskje det kan hjelpe deg også.

Saklig, faktabasert informasjon, ingen filtrering, ikkeno snåsamannen, det er det som fører fram til "svaret"

 

Du har fått mange gode råd allerede.

Selv ville jeg valgt løsningen med påhenger på brakett.

Ser det er en del motstand mot påhenger her, det tror jeg er relatert til at det er minimal erfaring med Yamaha High Thrust motorer, dette er motorer som er laget for å SKYVE, stor propell diameter, stort bladareal og et stort girhus så det er såvidt propellen går rundt...  Det finnes ikke fartsegenskaper...

 

Mercury, Mariner (Bigfoot), Suzuki (Sail) og Tohatsu har også sine versjoner, men uten Yamaha sine patenterte HighThrust propeller, er de ikke i nærheten av å kunne konkurrere på skyvkraft.

 

Jeg skyver 15 tonn med en Yamaha F9.9 HighThrust og den gjør en bedre jobb enn min Mercury 25 Bigfoot, som bruker det jeg vil kalle standard propell

Link to post
mavi skrev 8 minutter siden:

Om en må på f25 snakker en 60k om jeg så rett i prislista og da begynner det å koste selv om en kanskje kan finne det brukt.

Dette er motorer som tåler dugelig med timer og er laget for proffbruk. Har selv tre slike motorer akkurat nå, og alle er kjøpt brukt på Finn.no.

Om en går i butikken og kjøper en ny tror jeg nok en får mesteparten av pengene igjen når turen er over.

 

Det er jo også mulig for TS å prøve og leie en motor også, båtfolk har en grei tendens til å hjelpe hverandre...

 

Link to post

Dette går aldri bra uten å kaste uhorvelig med tid å penger på det. 

Ville heller brukt penga og energien på å finne noe brukbart i nærheten. 

Eventuelt en plass å ha båten i nærheten av der den ligger så du har muligheter til å få fyr på hovedmaskinen før du går hjemover. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Hva er motivasjonen til å flytte den? Brukes til bobåt?

 

Hva et galt med motoren som står i?

 

Hvilken motor står i?

 

Det absolutt beste burde være å få reparert eller byttet båtens motor, slik at du har en pålitelig motor som er laget for å virke i timesvis og kan rusle på lavt turtall. Sparer drivstoff, og har krefter nok hvis du møter dårlig vær.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Husk at de penger du eventuelt bruker på en påhengsmotor og brakett kommer i tillegg til reparasjon av hovedmotoren som du vel uansett må gjøre før eller siden. En brakett som skal tåle belastningen av å drive en 50 fot skøyte rundt hele sørvestlandet må nødvendigvis være kraftig og jeg tror også du må lage et system for kunne senke å heve motoren, hvis det skal fungere. Hva er det for motor som sitter i båten og hva er feilen?

Link to post

Hvis skøyta må flyttes fra der den ligger, skulle man tro det finnes andre muligheter for midlertidig havneplass nærmere enn 200 nm. Dersom du kan få med deg et par andre med båt og slept / buksert skøyta i skjermet farvann til annen havneplass på sørlandet, kjøper du deg kanskje tid til å få ordnet hovedmotoren i skøyta? For den må vel uansett ordnes?

Link to post

Jeg har erfaring som skipper på redningsskøyte gjennom 10 år. Ideen din med påhenger må du legge død straks. Det vil være svært risikofylt og nesten sikkert ikke være gjennomførbart. Det samme gjelder de to andre metodene du skisserer. At du i det hele tatt vurderer metodene du nevner forteller meg at du har lite eller ingen erfaring med større båt og å gå på kysten. Det er grunn nok for meg til å rope VARSKU!

 Vi snakker om Norskekysten her og et forsøk vil raskt sette liv og helse i spill. Ikke bare for deg men også for de som skal forsøke å berge deg og båten når det går galt. 

 

Du har ikke sagt noe om hva slag motor du har om bord og hva som feiler den. Jeg vil anbefale å heller følge det sporet. Her på båtplassen finnes folk med erfaring og kunnskap om det meste og det skal være ganske håpløst om det ikke kan finnes en løsning. 

Mer info og bilder av båt og motor vil i så fall være nyttig. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Positivt du spør før du setter igang! :thumbsup:

 

Ikke få som har fått seg overraskelser når de skal utaskjærs.

Selv slep av eldre skip har begynt å ta inn vann og forsvunnet i dypet på strekningen du skal ut på.

Lekkasje kan oppstå fra plasser i skroget som var helt tett ved kai men ga etter når skroget begynte å bevege på seg.

Lensepumper går lett tett av rusk og rask som ligger i kjølen. Begynner å flytte på seg i sjøgang.

Husker ennå han som hadde brent opp 3 slike som satte seg fast, men "reddet" seg på en manuell.

 

Hvis motor ikke kan fikses lokalt ville jeg forhørt meg med firma som seiler strekningen om pris.

 

Ellers kan du ende opp som enda et dykkemål langs kysten.:diving:

 

https://digitaltmuseum.no/021016837238/vrak-pa-jaeren 

Link to post

Om du gir oss opplysninger om båttype/merke, motor som står i  så får du garantert gode tips her inne!  Det du ser for deg med påhenger synes jeg virker som en veldig dårlig ide!  Hadde det vært å flytte båten et par sjømil i skjermet farvann hadde det jo gått greit

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...