Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

zooper skrev for 16 timer siden:

Et fortrengningsskrog trenger lite krefter for å komme opp i skrogfart. Det må uforholdsmessig mye krefter til for å øke farten en smule over dette da båten vil grave seg ned. Tyngden på bpten har lite å si. Fraktskip (fortrengningsskrog) bruker 2hk/tonn. Med et fortrengningsskrog er det lengden på skroget som avgjør maks toppfart, og i veldig mye mindre grad tyngden på båten eller størrelsen på motoren. Tenk at et stort fortrengningsskrog er som et gigantisk hjul på flat mark - du trenger bare nok hk til å få det til å rulle - tyngden spiller liten rolle. En halvplaner blir mer som å skyve i oppoverbakke.

 

Å slepe med RIB vil ikke fungere godt.

 

En påhenger er ment å gå lett og på høyt turtall og få båten opp i plan - de er ment for planende båter, ikke fortrengningsskrog.  Propellen er "giret" på motoren, så er det tungt må du gå ned i størrelse eller opp i stigning. Et fortrengningsskrog skal ikke brøyte seg gjennom vannet slik en halvplaner gjør, eller legge seg oppå som en planer gjør - den skal "skli" lett gjennom vannet uten særlig kraft i det hele tatt. Med bånn gass og med riktig propell skal ikke en halvplaner gå fortere enn fortrengningsskroget.

 

Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! 

Med all respekt, dette er tull.

 

Seilbåter kan skyves av veldig små påhengere - ut og inn av havn i smult farvann. @Lazyjacks innlegg er spot on og sier alt som trenger å sies om å flytte båter på denne størrelsen over åpne havstrekninger.
Regnestykket om fortregningsskrog er helt teoretisk og vil i beste fall gjelde helt uten vind og bølger. Se også tidligere innlegg fra meg m.fl. om en påhengsmotor (manglende) effekt ved bølger. 

 

Dette er sjøstykker rutinerte folk som flytter topp utstyrte båter tar forbehold før de krysser.  

 

Til TS: En 50-fots uferdig båt er ikke noe å satse på om det skorter med penger, se om du kan få solgt.

Hvis ikke, eller hvis følelsene er for sterke (stor forståelse i så fall!), fiks hovedmotor før du gjør noe annet.

Hedwig

Hedwig

zooper skrev for 15 timer siden:

Et fortrengningsskrog trenger lite krefter for å komme opp i skrogfart. Det må uforholdsmessig mye krefter til for å øke farten en smule over dette da båten vil grave seg ned. Tyngden på bpten har lite å si. Fraktskip (fortrengningsskrog) bruker 2hk/tonn. Med et fortrengningsskrog er det lengden på skroget som avgjør maks toppfart, og i veldig mye mindre grad tyngden på båten eller størrelsen på motoren. Tenk at et stort fortrengningsskrog er som et gigantisk hjul på flat mark - du trenger bare nok hk til å få det til å rulle - tyngden spiller liten rolle. En halvplaner blir mer som å skyve i oppoverbakke.

 

Å slepe med RIB vil ikke fungere godt.

 

En påhenger er ment å gå lett og på høyt turtall og få båten opp i plan - de er ment for planende båter, ikke fortrengningsskrog.  Propellen er "giret" på motoren, så er det tungt må du gå ned i størrelse eller opp i stigning. Et fortrengningsskrog skal ikke brøyte seg gjennom vannet slik en halvplaner gjør, eller legge seg oppå som en planer gjør - den skal "skli" lett gjennom vannet uten særlig kraft i det hele tatt. Med bånn gass og med riktig propell skal ikke en halvplaner gå fortere enn fortrengningsskroget.

 

Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! 

Med all respekt, dette er tull.

 

Seilbåter kan skyves av veldig små påhengere - ut og inn av havn i smult farvann. @Lazyjacks innlegg er spot on og sier alt som trenger å sies om å flytte båter på denne størrelsen over åpne havstrekninger.
Regnestykket om fortregningsskrog er helt teoretisk og vil i beste fall gjelde helt uten vind og bølger.

 

Dette er sjøstykker rutinerte folk som flytter topp utstyrte båter tar forbehold før de krysser.  

 

Til TS: En 50-fots uferdig båt er ikke noe å satse på om det skorter med penger, se om du kan få solgt.

Hvis ikke, eller hvis følelsene er for sterke (stor forståelse i så fall!), fiks hovedmotor før du gjør noe annet.



×
×
  • Create New...