Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Kan noen være brydd med å forklare forskjellen på wastegate og VNT turbo?

Prøver å forklare det med et eksempel. 

En wastegate turbo er satt opp slik at den gir god effekt fra 2000 til 3000. Ved 3000 produserer den maksimalt ladetrykk og ville gått i owerboost og owerspin, om ikke wastegaten åpner og slipper ut det trykket som er for mye og dermed også hindrer overrusing av turboen. Dette oppsettet gir en noe treg start, men ganske flat ladetrykkurve fra 2000 til 4000.

 

En VNT turbo har "vanes" som emulerer forskjellige venturi forhold slik at man i praksis har en liten raskt aksellrerende turbo ved lave turtall og en stor turbo ved høye turtall. Ladetrykket holder seg imponerende konstant fra feks 1600 til 4000. En VNT/VGT turbo responderer raskt og aktuatoren og mottrykksfjærens instilling bestemmer maks ladetrykk.

 

Nils' sin turbo er overTRYKK regulert med ladetrykket, noe som er svært uvanlig. Det vanlige er å styre VNT delen med vacuum, produsert av en MCU styrt pumpe.

Siden denne løsningen med trykkstyrt VGT er så uvanlig er kompetansen på FNM turboer i Norge ikke er god. 

 

Var dette oppklarende?

dieselfan

dieselfan

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Kan noen være brydd med å forklare forskjellen på wastegate og VNT turbo?

Prøver å forklare det med et eksempel. 

En wastegate turbo er satt opp slik at den gir god effekt fra 2000 til 3000. Ved 3000 produserer den maksimalt ladetrykk og ville gått i owerboost og owerspin, om ikke wastegaten åpner og slipper ut det trykket som er for mye og dermed også hindrer overrusing av turboen. Dette oppsettet gir en noe treg start, men ganske flat ladetrykkurve fra 2000 til 4000.

 

En VNT turbo har "vanes" som emulerer forskjellige venturi forhold slik at man i praksis har en liten raskt aksellrerende turbo ved lave turtall og en stor turbo ved høye turtall. Ladetrykket holder seg imponerende konstant fra feks 1600 til 4000. En VNT turbo responderer raskt og aktuatoren og mottrykksfjærens instilling bestemmer maks ladetrykk.

 

Nils' sin turbo er overTRYKK regulert med ladetrykket, noe som er svært uvanlig. Det vanlige er å styre VNT delen med vacuum, produsert av en MCU styrt pumpe.

Siden denne løsningen med trykkstyrt VNT er så uvanlig er kompetansen på FNM turboer i Norge ikke er god. 

 

Var dette oppklarende?



×
×
  • Create New...