Hulda
NilsPils skrev 1 time siden:Det var en god grunn til å trykksette eksossiden og ikke vannsiden. Eksossiden har ingen frostplugger.
Som Kongelig Norsk Mekaniker og innehaver av relevant Fagbrev med Sigel og Signatur, er jeg klar over det :-) At italienerene har mekket manifold i aluminium, visste jeg ikke. Men en kvalitetsmotor som Ruggerini ble også levert med manifold i støpt aluminium (NB, med lekkasje). Dog kjølt med grønt vann.
Aluminium og støpejern reagerer vidt forskjellig. Jern er mer tilforlatelig og forutsigbart. Aluminium har en termisk utvidelseskoeffisient som er vesentlig høyere enn jern. Vær klar over det.
Jeg har hatt tester som har blitt underkjent, røntget og re-sveiset. Flere ganger. Jeg formoder at lengden på testen muligens kan være kompensasjon for manglende temperatur. Vi kunne f.eks. teste spooler på 5 grader C som under drift ville ligge mellom 60- og 80 grader C. Ikke at akkurat dette har noen bæring for det du jobber med nå. Det eneste, og jeg kjenner ikke hele systemet ditt, er at sylinder 5 har rust. Både i sylinderen og på injektoren. Den skjønner jeg ikke.
Ellers følger vi den utmerkede prosessen med spenning.