Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Jeg sjekket at turboen sviver lett. Den ser elers bra ut og vil bli smurt på mekanismen når jeg får skaffet riktig smøremiddel.

 

Eksosrøret har noen litt skumle rustflekker. Ved nærmere undersøkelse viser det seg at røret er av umagnetisk rustfritt stål, sannsynligvis 304. Godstykkelsen er 2-3 mm. Rører er Ø100mm utvendig. Flekkene kommer langs en langsgående skjøt. På innsiden ser man skjøten tydelig som en tynn sprekk. Etter å ha pusset over utvendig kan man skimte spor av en smal og jevn langsgående sveis, sannsynligvis automatsveis, som tydeligvis ikke er gjennomgående. Det er ingen tegn  til store porer eller tæringsskader. Altså så det verre ut en det virkelig er.

 

Det innvendige rører er eksosavløpet fra turboen. Kjølevannet spyles inn på utsiden av dette.

 

Det forundrer meg at rører ikke har gjennomgårende seveis og at det sannsynligvis ikke er benyttet syrefast stål mot varmt saltvann. Jeg ser for meg tre muligheter her:

 

1. Fuge opp og legge ny gjennomgående sveis.

2. Kappe vekk det utvendige røret og sveise på nytt kvalitetsrør i syrefast stål. Vil da skifte det indre rører i samme slengen.

3. Beholde alt som det er, pusse rent for rust og male over.

 

Jeg valgte det siste. Det har holdt i 12 år og holder garantert i 12 år til. I verste fall er det relativt enkelt å senere velge alternativ 2. Alternativ 1 vil jeg glemme av mange grunner.

 

IMG_0348.JPG.f85dfabbd5fbbeb9c45e04e4835df63c.JPGIMG_0347.JPG.c4bf646e4958031da7e7f10fff06f766.JPGIMG_0407.JPG.9fd8aa357b1051a9ee2c4cfc3b12b9e9.JPGIMG_0416.JPG.23efaccbd71fe93bdd2c7c8a134fc73e.JPG

 

 

 

NilsPils

NilsPils

Jeg sjekket at turboen sviver lett. Den ser elers bra ut og vil bis murt på mekanismen når jeg får skaffet riktig smøremiddel.

 

Eksosrøret har noen litt skumle rustflekker. Ved nærmere undersøkelse viser det seg at røret er av umagnetisk rustfritt stål, sannsynligvis 304. Godstykkelsen er 2-3 mm. Rører er Ø100mm utvendig. Flekkene kommer langs en langsgående skjøt. På innsiden ser man skjøten tydelig som en tynn sprekk. Etter å ha pusset over utvendig kan man skimte spor av en smal og jevn langsgående sveis, sannsynligvis automatsveis, som tydeligvis ikke er gjennomgående. Det er ingen tegn  til store porer eller tæringsskader. Altså så der verre ut en det virkelig er.

 

Det innvendige rører er eksosavløpet fra turboen. Kjølevannet spyles inn på utsiden av dette.

 

Det forundrer meg at rører ikke har gjennomgårende seveis og at det sannsynligvis ikke er benyttet syrefast stål mot varmt saltvann. Jeg ser for meg tre muligheter her:

 

1. Fuge opp og legge ny gjennomgående sveis.

2. Kappe vekk det utvendige røret og sveise på nytt kvalitetsrør i syrefast stål. Vil da skifte det indre rører i samme slengen.

3. Beholde alt som det er, pusse rent for rust og male over.

 

Jeg valgte det siste. Det har holdt i 12 år og holder garantert i 12 år til. I verste fall er det relativt enkelt å senere velge alternativ 2. Alternativ 1 vil jeg glemme av mange grunner.

 

IMG_0348.JPG.f85dfabbd5fbbeb9c45e04e4835df63c.JPGIMG_0347.JPG.c4bf646e4958031da7e7f10fff06f766.JPGIMG_0407.JPG.9fd8aa357b1051a9ee2c4cfc3b12b9e9.JPGIMG_0416.JPG.23efaccbd71fe93bdd2c7c8a134fc73e.JPG

 

 

 



×
×
  • Create New...