Jump to content

Lewmar VX2 ankervinsj, kople termisk bryter

LM 9725

Recommended Posts

Jeg skal igang med å sette inn en ny ankervinsj (Lewmar VX2). Denne enheten har en enkel termisk bryter i motorhuset, synlig i form av to gule umerkede kabler som kommer ut av motorhuset og er diskret tapet sammen og stukket bort mellom motor og plastkapsling. Plastkapslingen har kun tre gjennomføringer for motorstrøm, og ingen funksjonell måte å ta ut de to gule kablene på uten å borre opp et ekstra hull og sette på en ny kabelgjennomføring. Så det virker nesten som Lewmar har tenkt at denne ikke skal brukes. Denne termiske bryteren er heller ikke på noen måte beskrevet i manualen eller merket på noen som helst måte på motoren, kun skjematisk vist koblingsskjema om man vet om den. Funksjonsmåte skal vistnok være at den er normalt lukket og åpner hvis den blir varm.

Ene jeg lurer på er om man trenger termiske bryteren når den ikke er beskrevet på noen måte i manualen og ikke fremstår som noe som er forberedt for oppkopling. Evt er det Lewmar sin garanti-sjekk for å sjekke ut om det er fagmessig installert eller ikke?

Andre jeg lurer på er om det pragmatisk er noen grunn til at den ikke kan stå på negativ leder til spolene på solenoiden, annet enn at man normalt bryter positiv leder? Altså kople ene gule kabelen til jord-polen på motor og skjøte andre ned til solenoidens minus-pol (ca som forsåvidt vist på lewmar sitt koblingsskjema A2 til -V).

Jeg ser bare fordeler og ingen ulemper. Man slipper å ha en positiv leder liggende å slenge i motorhuset og kabelføringen blir enklere og penere. Funksjonsmessig vil ting (for meg) bli mer logisk med at tilkoplede styreenheter vil ha strøm uansett, og kun solenoiden vil slutte å virke hvis termisk bryter kutter jord til den i motsetning til om en sikring går. Man vil da fremdeles også ha funksjon på kjettingteller hvis man ønsker å manuelt slippe ut eller sveive inn. Dessuten vil det være enkelt å bytte til alternativ jord på solenoiden om man skulle trenge å overstyre termiske bryteren.

Eller er det noe som jeg har oversett?

Lewmar koblingsskjema:

image.png.88de602ec24c8dc3b4808039c0366d62.png

Mitt forslag:

image.png.946a16b1dae8ab1e982ffa8bce6a561d.png

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...