Jump to content

Fylt bensin på vanntanken

Lillemy45

Recommended Posts

Kallethekid skrev 15 minutter siden:

Jeg ville ikke brukt oppvasktabletter, men varmt vann og Salo

Oppvaskmaskintabletter/pulver er heftigere enn Zalo, hvis intensjonen er å rense ut det meste/alt av drit i slanger, diesel, bensin eller tilsvarende. Litt avhengig av størrelse vanntank; 10-20 liter varmt vann mettet med oppvaskmaskintabletter oppi tanken, topp tanken med kaldt/temperert vann og la dette stå en dag og to for så å skylle tanken godt. Da blir det meste rent igjen.

Hakkannen skrev 12 minutter siden:

Oppvaskmaskintabletter/pulver er heftigere enn Zalo, hvis intensjonen er å rense ut det meste/alt av drit i slanger, diesel, bensin eller tilsvarende. Litt avhengig av størrelse vanntank; 10-20 liter varmt vann mettet med oppvaskmaskintabletter oppi tanken, topp tanken med kaldt/temperert vann og la dette stå en dag og to for så å skylle tanken godt. Da blir det meste rent igjen.

Tanken er på ca 100-150 liter.. Hvor mange tabletter tenker du da? 

mons skrev 22 minutter siden:

Først ville jeg fylt vann lenge. Bensinen flyter oppå og går først ut igjennom overløpet eller tanklokket. Deretter ville jeg hatt i noen dråper Zalo el og fyllt videre.

Uansett bør vennen ikke tappe fra kraner ol før tanken er ren.

Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg han har skylt mellom med vann flere ganger siden feilfyllingen.

Lillemy45 skrev 7 minutter siden:

Tanken er på ca 100-150 liter

Da holder det med 10 liter varmt vann, helst så varmt du klarer få det. Så rører du inn og løser opp så mange tabletter at vannet ikke klarer ta til seg mer og blir en såkalt mettet løsning. Du har oppnådd mettet løsning når det blir liggende litt pulver igjen i bunn av bøtta som du ikke klarer røre inn i vannet etter den siste tabletten du tilførte. Sist jeg renset tankene mine klarte jeg løse opp i alle fall 3-4 tabletter per 10 liter med nesten kokende vann (jeg har tanker på 300 liter, så har kjørt 20 liter per tank).

Red; Når du heller den varme løsningen på tanken; hell gjerne vekselvis med kaldt vann slik at ikke det ikke blir et sjokk for tanken med det varme vannet.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
mons skrev 32 minutter siden:

Først ville jeg fylt vann lenge. Bensinen flyter oppå og går først ut igjennom overløpet eller tanklokket. Deretter ville jeg hatt i noen dråper Zalo el og fyllt videre.

Uansett bør vennen ikke tappe fra kraner ol før tanken er ren.

Selv om han har skylt gjennom med vann allerede, så ville jeg likevel fulgt dette rådet for å få ut det som måtte være igjen av bensin FØR han vasker med Zalo eller noe annet som løser opp bensinen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Lillemy45 skrev 32 minutter siden:

stor tank, 100-150 liter, så trengs vel en del tabletter

Nei, som nevnt, sannsynligvis ikke mer enn 3-4 stk. Poenget er at den mettede oppvaskmaskintablett-løsningen er konsentrert og blandes i resten av vannet. Når dette får så og virke en dag og to løser det opp det meste av både skitt, alger, olje, diesel og bensin. Selvsagt litt avhengig av hva tanken er laget av, vil oftest en behandling være nok.

Lillemy45 skrev 47 minutter siden:

Nei det er ikke mulig å komme til gjennom et mannlokk.. Kan jeg spørre om hvorfor du mener at oppvaskmaskintabletter ikke bør brukes?

Jeg synes tabletter kan være vanskelig å få løst helt opp og du kan risikere å få rester liggende igjen i tanken. 

Hvis du får løst de helt opp i varmt vann før du fyller på er de jo litt sterkere en Zalo. 

Tanken min var at jeg tror Zalo er "sterkt nok" og at du da kan være litt mer avslappet om du ikke er 100% sikker på at alle rester er ute. 

Hakkannen skrev 22 minutter siden:

Nei, som nevnt, sannsynligvis ikke mer enn 3-4 stk. Poenget er at den mettede oppvaskmaskintablett-løsningen er konsentrert og blandes i resten av vannet. Når dette får så og virke en dag og to løser det opp det meste av både skitt, alger, olje, diesel og bensin. Selvsagt litt avhengig av hva tanken er laget av, vil oftest en behandling være nok.

Tusen takk for alle svar, får håpe dette gjør susen :-)

Kallethekid skrev 12 minutter siden:

Jeg synes tabletter kan være vanskelig å få løst helt opp og du kan risikere å få rester liggende igjen i tanken. 

Hvis du får løst de helt opp i varmt vann før du fyller på er de jo litt sterkere en Zalo. 

Tanken min var at jeg tror Zalo er "sterkt nok" og at du da kan være litt mer avslappet om du ikke er 100% sikker på at alle rester er ute. 

Takk for tipset, da skal jeg ihvertfall si fra at alt må være løst opp :-)

Hakkannen skrev On 5.9.2022 at 0.11:

Det som ikke løser seg opp i bøtta (altså det resterende som er igjen når mettet løsning er oppnådd) må selvsagt ikke helles oppi vanntanken, kun den mettede løsningen ispedd vannet som må til for å toppe tanken. Da skilles ikke rester av tablettene ut, den varme løsningen blandes inn i det kalde vannet😊 

Oversender takk for hjelpen, det funket kjempebra. Han kjørte gjennom med to omganger oppvasktabletter og skylt godt etterpå, og det ble veldig bra :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...