Oak81 Startet 4.September.2022 Link til dette innlegget Startet 4.September.2022 Hei, kjøpte en brukt traver Winrace 22 daycruiser, det står en Volvo Penta bb145a innbords i den, vet at motoren hadde problem når eg kjøpte, men tenkte selv at dette kan vel fikses, den går nå maks 10knop men mener å fått vite at den burde dra nermere 25 knop, det er ikke kompresjon på den ene sylinder, å turtall på 3500 så går den ikke mer en 8knop, eksos kommer fra både oljepeiler å topplokk, vil utskifting av topp pakning vær en real fiks for dette? Motor starte å sviver fint ellers, er ikke drev på denne båt, er det noen som kan anbefale en motor med mer ytelse som lett passer? Helst brukt å billig i agder område? Sies det er 130-135hk på den eg har? Tenkte å bruke vinter på å få denne båten pen igjen, men vil gjerne at den drar litt mer en 10knop, er ikke helt farts fantomet men litt greit at den drar litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Oak81 skrev for 2 timer siden: men mener å fått vite at den burde dra nermere 25 knop, det er ikke kompresjon på den ene sylinder, å turtall på 3500 så går den ikke mer en 8knop, eksos kommer fra både oljepeiler å topplokk, vil utskifting av topp pakning vær en real fiks for dette? Motor starte å sviver fint ellers, Det kan være flere grunner til dårlig kompresjon men siden trykket forsvinner ut i motor vil jeg mistenke att problemet er realitert til stempel/sylinder og ikke toppakkening. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Oak81 skrev for 2 timer siden: er det noen som kan anbefale en motor med mer ytelse som lett passer? Er hensikten å kunne gjøre mer enn 25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Oak81 Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 dieselfan skrev for 5 timer siden: Er hensikten å kunne gjøre mer enn 25 knop? Det hadde ikke skadet om den kunne mer, men igjen så lure eg på om det hadde vært bedre med diesel? Tenker da økonomisk Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.September.2022 Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Komfortmessig er en liten bensin V6 å foretrekke. Stille og masse kraft. Diesel koster en del men Både Merc. og Volvo mf. har passende små motorer som funker fint. Båten er lettdreven og har mindre planingsterskel enn andre tilsvarende båter. Skal man ha marsjfart på 25Kn vil jeg tro at 150hk er passe Familien hadde 2 stk Winrace 22 fra ca 1983- 2005, med motorbytte osv alt fra VP V8, Aq 145, 30 serie diesel til Merc.1,7 L. Alt funket ok på båten. Til og med den lille 1,7 l dro båten lett i plan og hadde imponerende lavt forbruk ( før motoren havarerte og ble byttet på garanti) Går i området fremdeles.. Mao det meste av motor kan brukes i denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.September.2022 Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Motoren du har er stor nok til akselbåt varianten. Den er hardfør og det har utrolig billige deler. Du får liv i den enklere enn du innstallerer en ny motor... Her hos meg koster bensin 20kr literen en gang pr uke. Grønn diesel koster 19.50. Tenk deg nøye om... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.