Jump to content

Volvo penta bb145a, null kompresjon på en sylinder

Oak81

Recommended Posts

Hei, kjøpte en brukt traver Winrace 22 daycruiser, det står en Volvo Penta bb145a innbords i den, vet at motoren hadde problem når eg kjøpte, men tenkte selv at dette kan vel fikses, den går nå maks 10knop men mener å fått vite at den burde dra nermere 25 knop, det er ikke kompresjon på den ene sylinder, å turtall på 3500 så går den ikke mer en 8knop, eksos kommer fra både oljepeiler å topplokk, vil utskifting av topp pakning vær en real fiks for dette? Motor starte å sviver fint ellers, er ikke drev på denne båt, er det noen som kan anbefale en motor med mer ytelse som lett passer? Helst brukt å billig i agder område? Sies det er 130-135hk på den eg har? Tenkte å bruke vinter på å få denne båten pen igjen, men vil gjerne at den drar litt mer en 10knop, er ikke helt farts fantomet men litt greit at den drar litt mer. 

Oak81 skrev for 2 timer siden:

men mener å fått vite at den burde dra nermere 25 knop, det er ikke kompresjon på den ene sylinder, å turtall på 3500 så går den ikke mer en 8knop, eksos kommer fra både oljepeiler å topplokk, vil utskifting av topp pakning vær en real fiks for dette? Motor starte å sviver fint ellers,

Det kan være flere grunner til dårlig kompresjon men siden trykket forsvinner ut i motor vil jeg mistenke att problemet er realitert til stempel/sylinder og ikke toppakkening.

Komfortmessig er en liten bensin V6 å foretrekke. Stille og masse kraft.

Diesel koster en del men  Både Merc. og Volvo mf. har passende små motorer som funker fint. Båten er lettdreven og har mindre planingsterskel enn andre tilsvarende båter. Skal man ha marsjfart på 25Kn vil jeg tro at 150hk er passe

Familien hadde 2 stk Winrace 22  fra ca 1983- 2005,  med motorbytte osv alt fra VP V8,  Aq 145, 30 serie diesel  til Merc.1,7 L. Alt funket ok på båten. Til og med den lille 1,7 l dro båten lett i plan og hadde imponerende lavt forbruk ( før motoren havarerte og ble byttet på garanti) Går i området fremdeles..

Mao det meste av motor kan brukes i denne båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...