Pequod
Jeg prøver å unngå å være ute i båten i hummersesongen når det blir mørkt. Hummerteinene legges absolutt over alt!
Jeg demper alltid på farten når jeg kjører i mørket, spesielt når jeg nå har en båt hvor jeg må bruke sluregiret for å komme ned i 5 knop... Med snekka var det aldri noe problem.
Har også erfaringer med båter som kjører forbi meg eller foran meg i stor fart og uten lanterner. Skjønner ikke at man tar sjansen!
At land er nærmere enn man tror opplevde jeg jo på den verste måten i mai i fjor, da en kombinasjon av uoppmerksomhet, mørke og at jeg brukte kartplotteren i nattstilling (noe jeg ikke hadde gjort før) der sjøen ble markert som svart (hvis jeg husker riktig), samt at jeg hadde kjørt i ett fra Fredrikstad og var i kjent farvann knappe 500 meter fra hjemmehavna; endte med å gå skikkelig på grunn på feil side av en stake jeg hadde kjørt på riktig side av i åtte år...
Jeg har ikke kjørt i mørket siden da, har unngått det med vilje, men jeg må jo prøve meg igjen, for jeg følte meg alltid trygg også i mørke før. Det er en egen stemning som må oppleves. Så jeg ønsker å bli like trygg på det som jeg var før grunnstøtingen.
Kanskje jeg prøver meg litt forsiktig i høst, når båten kommer tilbake på sjøen.