Jump to content

Koble Mando Dynamo

Stjernen !

Recommended Posts

B+ og B- W og D+ er ledningene som er i bruk på gammel dynamo.

Det jeg lurer på er hvor kobler jeg dem på ny dynamo ?

Må jeg bruke S-sense og exc for att dynamo skal lade ?

Stemmer tegningen under ?

Må jeg bruke Sense evt laske den til B+ ?

Hva brukes 12v Switched til ?

Dynamo lader med for høy spenning, hvilket koblingspunkt brukes? -  Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

Redigert av Stjernen ! (see edit history)

B+/B- og W har du vel allerede funnet ut av. 12V switched ser ut til å tilsvare D+ men legg merke til at denne har separat uttak L2 for ladelampe. Antar din D+ går via ladelampe så kan fønker sikkert uten å kople til L2. Sense bør vel koples til batteri eller B+ som du sier. På noen dynamoer kan du bare la være å bruke den og får da en ‘dum’ dybamo, andre vil gi max spenning dersom den ikke er tilkoplet batteri (er feks forskjellig på gamle VP 40 serie og nye D-serie som er de jeg har fiklet med).

FD42AA3B-9F65-432F-B71C-60E71184B4BF.png

Min D+ går gjennom ladelampe så til dynamo.Slukker når dynamo har magnitisert seg.

Siden den da får + i begge ender

Om jeg ikke kobler D+ til L2,vil ikke da lade lampen lyse konstant ?

Ladelampen må jo ha + i begge ender så den slukker ?

Eller skal jeg bare koble ladelampe inn på +12 switched (exc) ?

På L2 er det bare skrudd ett plasthode innpå. Så ser ikke ut som den er brukt tidligere.

Redigert av Stjernen ! (see edit history)

Ja regnet med at det var slik og det er vel det de fleste av oss er vant med. Uten kjennskap til ‘innmaten’ så ville jeg startet med å kople ladelampen til EXC/wire ignition terminal. Dersom dynamo da starter å lade så får den tilstrekkelig strøm gjennom ladelampen. Da kan det også godt være at ladelampen virker som tidligere. Om ikke så kan vel ladelampe tas ut fra L2, men jeg ville vært bittelitt forsiktig med å kople 12V direkte inn på EXC (altså uten ladelampe i kretsen) da jeg innbiller meg at ladelampen vanligvis også har som funksjon å begrense strømmen noe i spolen? Er langt ute på tynn is her, har stort sett bare fiklet med VP dynamoer. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...