Jump to content

Vedlikeholdslading ved brygga - lønner det seg å skru av deler av tiden med prisene nå?

Mastiff

Recommended Posts

Båten ligger ved hytta, og en CTek 10 ampere holder de to 10 AH-batteriene (ett startbatteri og ett forbruksbatteri) toppladet. Men fyrer jeg for kråkene når jeg hele tiden holder spenningen på vedlikeholdsladingsnivå, rundt 13,7? Ville det for eksempel være lurt å kjøre lading bare én time om dagen, eller vil det bli like stort forbruk, bare på kortere tid? I så fall kunne jeg jo satt opp automatikk for å gjøre det når strømmen er billigst med en Z-Wave eller wifibryter, som jeg gjør med varmtvannsberederen (Power Saver-noden i NodeRED som henter ut Tibbers priser). Jeg aner ingenting om batterier og lading, men det er sikkert noen her som kan si noe om det. Ladekurven min ser sånn ut (hekken er fordi den sto uten ladetilkokbling i et par døgn fordi jeg må flyte ladingen til riktig side av skillereleet):

bilde.png.f5d39361e9b6521852494d03a9fbe3a8.png

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hvorfor ikke bare lade fullt opp og koble fra en pol? Er det lensepumper koblet til? 

Om ikke så bør ett fulladet batteri i god stand fint klare å stå i flere mnd uten å miste noe kapasitet av betydning. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg synes hver dag høres helt unødvendig ut. Hvis du har noen småting som av og til trekker strøm (lensepumpe for eksempel om båten ligger ute fortsatt) kan du jo evt lade et par timer en gang i uka, men mer enn det skulle jeg tro er å fyre for kråkene - samt øker faren for brann. Kanskje marginalt med moderne lader, men likevel en økning i brannfare sammenliknet med å la være.

La båten stå en uke uten lading og kom tilbake og ta tiden til batteriet er fullt og laderen kobler ut. Legg på 20% ekstra tid så vet du hvor lenge som skal til for at batteriet være så godt som full-ladet hele vinteren. Hvis tiden er kort reduser til hver 14. dag eller en gang i måneden.

Jeg lar både båten og sommerbilen stå uten lading mesteparten av vinteren uten problem. I bilen står alarm og trekker strøm kontinuerlig men selv det går fint. Lader kanskje opp én gang midt på vinteren samt vanligvis i det sesongen starter igjen - mest for å spare dynamoen.

Redigert av AMelbye (see edit history)

Effekten en slik lader bruker ved vedlikeholdslading er veldig lav.

Det er ikke den som koster penger å ha igang.

Hvis du dusjer 2 minutter kortere iløpet av neste helg du er på hytta, har du nok spart inn den laderens forbruk for en hel uke.

Men som det sies, hvis det ikke er noe som tapper batteriene, er det ikke nødvendig å ha laderen på hele tiden.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for alle innspill!

@Taskeladden Lensepumpe, radiominne, en Pi og tre ESP32 til monitorering av diverse ting. Pi-en og ESP-ene bruker til sammen ca. 10 watt, så det er vel ikke akkurat de store mengdene, men nok til at det er et konstant trekk som etter hvert vil tømme batteriet. Den ligger da også ute hele vinteren, vi er ute minst én gang i uka for å trekke og sette krepselenkene. Og snart er det hummerfiske, hvis jeg får somlet meg til å trekke noen makrell til agn...

@AMelbye Godt poeng! Jeg trenger faktisk ikke dra ut engang, for som sagt kobler jeg laderen til enten en wifi-bryter eller en Z-Wave-bryter (sannsynligvis det siste, for de har strømmonitorering). Og jeg kan jo se fra Home Assistant både hvordan ladingen er i øyeblikket og hvordan kurven utvikler seg. Det burde jeg egentlig tenkt på selv, så det er godt å få litt dyttehjelp!

@dieselfan Alt avhenger jo av hva man har i båten og hvor mye man bruker den.

@nomen Vi dusjer uansett ganske kort på hytta, siden det er så ubehagelig. Vi kuttet varmtvannstanken for to uker siden, og mest mulig annet... :giggle: Det eneste som står på hele tiden, er alarmen, serveren og renseanlegget. Og så tv-en, varmepumpa og kjøleskapet når vi er der (alt kan slås på individuelt med fjernstyring), men det spørs hvor mye det blir med de prisene som kan komme etter at Putin stoppet gassen til Tyskland. Prisene vil neppe falle i løpet av vinteren.

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Pi-en og ESP-ene bruker til sammen ca. 10 watt

10W er ca 0,8A. Går dette kontinuerlig så forbruker det ca. 20Ah i døgnet.

Så her ville jeg latt lader stå på som strømforsyning.

Eneste gevinst ved å koble ut og inn lader er redusert tap i lader. Lader er mer effektiv ved høy belastning enn lav.

Men som andre sier, det er ikke dette som utgjør det store forbruket av strøm. 10W kontinuerlig forbruk blir 3,65 kWh i løpet av et år.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

@Jens_P Men samtidig bruker vel laderen litt mer enn det, fordi den holder spenningen kunstig høy? Normalt bør vel batteriene ha en hvilespenning på rundt 12,7, mens de holdes oppe på en volt mer av vedlikeholdsladingen. Jeg får uansett svaret i kveld eller  morgen på hvor mye den bruker, jeg skal ha Z-Wave-bryter på det (pluss kjøleskap og noen ting til), og den kommer i posten i dag.

Z-Wave, faktisk... Jeg har bare et par wifi-brytere. :giggle: En sånn bryter koster 279 kroner. Stømregningen for august, da vi ikke hadde noen som helst oppvarming og den siste uka uten varmtvammsberederen på, kom på over 5000. Hvis forståsegpåerne har rett, og det blir minst like høy pris et par år framover, er nok sånne ting ganske fort innspart. :wink:

Edit: Hvis da ikke hylende SP-ordførere i fjellhyttekommuner klarer å få latterskrika til å kjøre i gang strømstøtte for hytter også, før alle de lokale næringsdrivende går konkurs og til og med grunnfjellet på 5-6 prosent forlater den synkende skuta.

Edit 2: Jeg vurderer også om jeg burde få et rundt 100 watt solcellepanel på taket av styrehuset, men jeg vet ikke om det er så mye å hente der, siden den ligger ute hele året, og solceller er vel mindre effektive om vinteren. Eller? Enda en ting jeg ikke aner noe om...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev 16 minutter siden:

Z-Wave, faktisk... Jeg har bare et par wifi-brytere. :giggle: En sånn bryter koster 279 kroner. Stømregningen for august, da vi ikke hadde noen som helst oppvarming og den siste uka uten varmtvammsberederen på, kom på over 5000. Hvis forståsegpåerne har rett, og det blir minst like høy pris et par år framover, er nok sånne ting ganske fort innspart. :wink:

Edit: Hvis da ikke hylende SP-ordførere i fjellhyttekommuner klarer å få latterskrika til å kjøre i gang strømstøtte for hytter også, før alle de lokale næringsdrivende går konkurs og til og med grunnfjellet på 5-6 prosent forlater den synkende skuta.

Edit 2: Jeg vurderer også om jeg burde få et rundt 100 watt solcellepanel på taket av styrehuset, men jeg vet ikke om det er så mye å hente der, siden den ligger ute hele året, og solceller er vel mindre effektive om vinteren. Eller? Enda en ting jeg ikke aner noe om...

Solceller er Nirvana ?? Hvis du får plass til et 100W panel burde det kunne toppe batteriene hver dag også gjennom vinteren selv om effekten da er mye lavere. Det gjør det i alle fall hos meg og jeg mener til og med at @Lars H.har rapportert at hans 2 x 110W paneler holder batteriene toppet når skuta er vinterlagret _under_ lys presenning. Må vel måke snø da om den ligger lenge. Her på Vestlandet er det et ikke-problem som regel. Med full overvåking har du vel kontroll uansett..

Strømkostnaden ved å la den lille laderen stå på er nok nesten neglisjerbar, ville egentlig vært mer skeptisk til om batteriene kanskje hadde hatt et bedre liv uten konstant lading. Det vil jo gå noe strøm gjennom batteriet med 1V over hvilespenning (avh av indre motstand i batteriet) men det blir ikke store greiene. Samt tap i lader. Tipper max tilsvarende en ikke veldig stor lyspære.

Kan ikke tro annet enn at jeg skulle få plass til det, nei. Lysriggen er jo åpenbart bare en testrigg, den står ikke på nå.

1185430869_MadMaxlights1.jpg.b7d42897269a34e926f2e58bdc2462a9.jpg

En annen grunn til å ha strøm i båten er jo å kunne slå på dekkslysene på fjernstyring (og etter hvert hovedlysene, når jeg endelig får montert Xenon-oppsettet), så jeg kan se at båten ligger greit på kvelden hvis det plutselig blåser opp kraftig.

Nej, laddaren drar inget extra för att hålla utspänningen på 12V, 13,7V eller 14,5V. Det är strömmen som den måste lämna som styr (och tillsammans med spänningen ger förbrukad effekt). Och är batteriet fulladdat är det bara utrustningen som förbrukar ström.

Att ha den inkopplad hela tiden för att kompensera den lilla ström R-Pi m.m. drar eller alternativt koppla i den lite då och då för att ladda upp det som förbrukats, gör i princip ingen skillnad på den genomsnittliga energiförbrukningen (eftersom laddarens egenförbrukning är nästan försumbar).

Jo, om man skall vara noga/petig så går det nog åt lite mer energi om laddaren kopplas i lite då och då. Detta, eftersom man vid återladdning måste ladda tillbaka några procents mer energi i batteriet än vad som dragits ur. Sitter den i hela tiden går den ström som behövs istället direkt från laddaren till förbrukarna.

Men skillnaden är alltså ytterst teoretisk :giggle:

Ingemar E.

NB Forum

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Nei, men den holder ikke en hel vinter, he he.:flag_bp:

Spørs jo hvor tørst du er hehe Har en igjen av årets båtkvote.

Men har nu tenkt å ha på både frostvakt å varmvannsbereder i vinter. Så får det koste hva det vil.

Lader står altid på med vedlikeholdslading, samt den forsyner det som trenger strøm.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Går man tilbake til første innlegg i tråden, var den vel kun snakk om hva det ville koste for å lade batteriene om vinteren, ikke pris for å ha på kjøleskap, varmtvann osv.

Selv vedlikeholdslader jeg batteriene om vinteren med fast tilkoblete solcellepaneler, men jeg har også 230V koblet inn slik at jeg kan sette på landstrømlader, varme, verktøy osv. Pr. nå vil det koste meg kr.3,50 pr. kWh jeg trekker fra stolpen som har egen måler med TallyWeb opplegg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg må si at denne tråden har sklidd ut. Rødt? :thumbsdown: Her skal det for fanken være brunt!! :drink: Enten stout ellere en god hveteøl, det siste funker best til skalldyrene jeg fisker med båten. Spanske Estrella Damm og islandske EInstök er blant favorittene.

Og ut over det, hadde selvsagt Coop Sanden i Mandal flyttedag i dag (de foretar en såkalt kort rokade, som sjakken kaller det, og bytter med Meny), så jeg fikk ikke hentet Z-Wave-bryteren. Derfor blir det vel i morgen at jeg finner ut hvor mye strøm laderen bruker!

Z-Wave er en radiobasert (og gruppebasert) standard for hjemmeautomasjon. Fjernstrømbrytere og andre enheter (som alarmer, røykvarslere, termostater osv.) danner et nettverk, så signalene kan spre seg fra kontrolleren til ytterkantene av nettverket, istedenfor at alt er avhengig av at kontrolleren i seg selv har lang nok rekkevidde. Jeg skal bruke noen Telldus Z-Wave-brytere med både av og på og rapportering av strømforbruk til dette.

Ikke imponerende strømmengde, nei. :giggle: Den drar 80 watt når den kobles til og en stund framover, og så går den ned til mellom 30 og 50 watt. Så det er neppe der jeg kan spare mest. Samtidig er det jo greit å kunne kutte strømmen til brygga hvis jeg må, så bryteren blir der den er. Til sammenligning drar kjøleskapet her ute (digert side-by-side fra Blomberg, et par år gammelt) rundt 60 watt i snitt om natta, når det ikke blir åpnet og når mer enn halve skapet er slått av ("feriemodus", jeg trenger bare øleskapsdelen og fryseren når jeg er her ute alene og fruen er i byen). Så jeg vil tippe rundt 150 watt når hele den store delen er i bruk, fruen drikker kaldt vann og det åpnes jevnlig. Ikke all verdens det heller, men hvis det blir priser på 20 kroner kilowattimen i vinter, er det jo greit å ha kontrollen...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...