Jump to content

Edit History

snekkerbod

snekkerbod

Da jeg byttet termostat på min 2017 Suzuki DF140 var det ganske mye saltavleiringer rundt termostaten og også da jeg kikket ned i kjølesystemet. Skrapet bort hvitt salt rundt innfestingen til termostaten, og litt forsiktig børsting. Om det er mer enn normalt er det kanskje ikke, men skulle gjerne hatt tips på om det er noe poeng i å kjøre en systemrens eller tilsvarende på en utenbords? Formålet er typisk øke levetid (redusere tæring) og sikre god kjølevannsirkulasjon med mindre sannsynlighet for trøbbel.

Om jeg ikke skal bruke båten på noen uker kobler jeg på vannslange til gardenakobling på stammen og flusher i 5-10 minutter (bare dette er vel mer enn de fleste kanskje gjør). Motoren ferskvannskjøres ifm vinterlagring og opplagsmarinaen gjør jobben sin.

Motoren gikk sine første år på vestlandet med nokså høyt saltinnhold i vannet vil jeg tro, men går nå i en fjord i Telemark med lavere saltinnhold. 

Har litt begrenset tilgang til tønne å kjøre motoren i, så alternativ kan kanskje være å helle litt systemrens inn i hullet til termostaten og la dette virke i en liten periode. Eller er dette totalt unødvendig?

snekkerbod

snekkerbod

Da jeg byttet termostat på min 2017 Suzuki DF140 var det ganske mye saltavleiringer rundt termostaten og også da jeg kikket ned i kjølesystemet. Om det er mer enn normalt er det kanskje ikke, men skulle gjerne hatt tips på om det er noe poeng i å kjøre en systemrens eller tilsvarende på en utenbords? Formålet er typisk øke levetid (redusere tæring) og sikre god kjølevannsirkulasjon med mindre sannsynlighet for trøbbel.

Om jeg ikke skal bruke båten på noen uker kobler jeg på vannslange til gardenakobling på stammen og flusher i 5-10 minutter. Motoren ferskvannskjøres ifm vinterlagring.

Motoren gikk sine første år på vestlandet med nokså høyt saltinnhold i vannet vil jeg tro, men går nå i en fjord i Telemark med lavere saltinnhold. 

Har litt begrenset tilgang til tønne å kjøre motoren i, så alternativ kan kanskje være å helle litt systemrens inn i hullet til termostaten og la dette virke i en liten periode. Eller er dette totalt unødvendig?

snekkerbod

snekkerbod

Da jeg byttet termostat på min 2017 Suzuki DF140 var det ganske mye saltavleiringer rundt termostaten og også da jeg kikket ned i kjølesystemet. Om det er mer enn normalt er det kanskje ikke, men skulle gjerne hatt tips på om det er noe poeng i å kjøre en systemrens eller tilsvarende på en utenbords? Formålet er typisk øke levetid (redusere tæring) og sikre god kjølevannsirkulasjon med mindre sannsynlighet for trøbbel.

Om jeg ikke skal bruke båten på noen uker kobler jeg på vannslange til gardenakobling på stammen og flusher i 5-10 minutter. Motoren ferskvannskjøres ifm vinterlagring.

Har litt begrenset tilgang til tønne å kjøre motoren i, så alternativ kan kanskje være å helle litt systemrens inn i kammeret til termostaten og la dette virke i en liten periode. Eller er dette totalt unødvendig?

• Create New...