Jump to content

Burde jeg rense kjølesystem på utenbords DF140 for saltavleiringer?

snekkerbod

Recommended Posts

Da jeg byttet termostat på min 2017 Suzuki DF140 var det ganske mye saltavleiringer rundt termostaten og også da jeg kikket ned i kjølesystemet. Skrapet bort hvitt salt rundt innfestingen til termostaten, og litt forsiktig børsting. Om det er mer enn normalt er det kanskje ikke, men skulle gjerne hatt tips på om det er noe poeng i å kjøre en systemrens eller tilsvarende på en utenbords? Formålet er typisk øke levetid (redusere tæring) og sikre god kjølevannsirkulasjon med mindre sannsynlighet for trøbbel.

Om jeg ikke skal bruke båten på noen uker kobler jeg på vannslange til gardenakobling på stammen og flusher i 5-10 minutter (bare dette er vel mer enn de fleste kanskje gjør). Motoren ferskvannskjøres ifm vinterlagring og opplagsmarinaen gjør jobben sin.

Motoren gikk sine første år på vestlandet med nokså høyt saltinnhold i vannet vil jeg tro, men går nå i en fjord i Telemark med lavere saltinnhold. 

Har litt begrenset tilgang til tønne å kjøre motoren i, så alternativ kan kanskje være å helle litt systemrens inn i hullet til termostaten og la dette virke i en liten periode. Eller er dette totalt unødvendig?

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Sjøvann er nådeløst.

Du har tatt mange gode aksjoner allerede, din motor vil holde lengre enn snittet.

Selv, kjører jeg frostveske i motorene mine om høsten med drevpose eller i dunk, etter å ha kjørt den varm/lunken på ferskvann. Frostveske reduserer mengden aktive klorider på overflaten og i spalter. Man legger igjen en film av frostveske som blant annet inneholder anti korrosjon tilsetninger, dette bremser den negative prosessen som sjøvannet står for.

Systemrens er tøft for motoren om det brukes feil, eller overdrives.

Derfor står jeg av.

Om du gjør det så skyll 10 ganger så lenge som du hadde tenkt... 

Du trenger ikke nødvendigvis bøtte for å kjøre rens av kjølesystemet. Det finnes både spyleklokker og koblingen du nevner (om det er mulig å kjøre motor på land med denne). Jeg har aldri brukt systemrens, men det står at man skal fjerne anoder før bruk, så det er hvertfall noe å være klar over.

Ellers finnes det diverse lurium ala Salt-X og Saltaway som hevder å løse opp salt. Det finnes beholdere man kobler på slange for å mikse dette inn mens man spyler. Har prøvd dette selv og det gav hvertfall en "warm fuzzy feeling" av å ha gjort noe bra. 

Jeg skal kjøre Saltaway og frostvæske gjennom min motor før vinteren, det finnes mange måter å gjøre dette på (søk på engine winterize).

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Takk for gode svar. Meg bekjent har ikke motoren innvendige anoder, annet enn noen i motorblokka og ellers på de vanlige stedene. Hva tenker dere, feks @dieselfan om å helle litt systemrens /saltaway etc ned i kjølesystemet (gjennom åpningen til termostaten), la det virke i noen minutter og snurre i gang motoren (i sjøvann) for å flushe?

@snekkerbodhvis du kjører saltaway og deretter snurrer i gang motoren i saltvann er vel halve poenget borte.

Jeg kjører motorene i ferskvann hver gang de taes opp. De som ligger ute hele sesongen med lite bruk burde kanskje ha fått noe mer, men jeg er ikke sikker på hva (kanskje saltaway i en bøtte, og deretter flush med ferskvann - jeg er ikke sikker...) Det som er viktig er at du kjører motoren lenge nok til at den blir skikkelig varm og termostaten åpnes - evt ta den ut før og sett den tilbake etter du er ferdig. Ellers flusher du bare litt av kjølesystemet.

spylemuffe får du på biltema. Har du en hageslange i nærheten er det enkelt og greit.

Jeg pleier også å tømme forgasserene for bensin før vinteren.

snekkerbod skrev for 11 timer siden:

Hva tenker dere, feks @dieselfan om å helle litt systemrens /saltaway etc ned i kjølesystemet (gjennom åpningen til termostaten), la det virke i noen minutter og snurre i gang motoren (i sjøvann) for å flushe?

Vil bare presisere at systemrens og saltaway (og lignende produkter) er ganske forskjellige produkter. Systemrens er hissige greier og som @dieselfan sier, er det kanskje ikke førstevalget for ukentlig(ish) vedlikehold. Skaff deg en slik som på bildet under og ha en flaske saltaway/salty/salt-x liggende i båten. Koble på slangen slik du pleier, tut og kjør.

ZeniMixer.jpg.099c4f21827b5c5d32b5806e12f5998f.jpg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

snekkerbod skrev for 15 timer siden:

Nja, ikke nødvendigvis enig hvis en god del av 4-5 år med saltavleiringer løsner. Skriver ikke om vinterkonservering her. 

sånn sett ja - jeg så for meg dette var snakk om å opprette en ny rutine for når du setter bort motoren. Hvis det bare er snakk om å skylle ut rensemiddelet og båten blir værende på vannet kan du sikkert skylle med saltvann.

snekkerbod skrev On 7.9.2022 at 22.36:

Takk for gode svar. Meg bekjent har ikke motoren innvendige anoder, annet enn noen i motorblokka og ellers på de vanlige stedene. Hva tenker dere, feks @dieselfan om å helle litt systemrens /saltaway etc ned i kjølesystemet (gjennom åpningen til termostaten), la det virke i noen minutter og snurre i gang motoren (i sjøvann) for å flushe?

Vil det ikke renne rett ut av motoren da? Eller står det vann inni der når den stoppes?

hadde litt tull med min df140. Stoppa og lugga litt på tomgang. etter å ha sjekka det meste viste det seg at det var termostaten som var låst åpen. Gikk for kaldt hele tiden..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glalaks skrev for 2 timer siden:

viste det seg at det var termostaten som var låst åpen. Gikk for kaldt hele tiden..

Det er en mye vanligere feil enn det folk generelt er klar over.

Virker på meg som den nye generasjonen båtførere ikke noen gang har tatt av dekselet og tatt på motoren etter en tur for å kjenne at utvendig temperatur er jevn og ok...

Håper mange leser om din erfaring og gjør det til en vane å sjekke noen ganger i året og ikke vente til det blir alvorlig...

God deling @glalaks :thumbsup:

Er saltavleiringer fra sjøvann i kjølesystemet en myte . . ?

Jeg har nettop renset platekjøleren min. På saltvannsiden var platene av syrefast stål gullende rene. Ikke noe som kunne kalles saltavleiringer der. Men rundt slangestusser og utvendig på andre deler rundt i systemet det det har dryppet salvann var det nok av hvitt pulver som kanskje noen kunne tro var saltavleiringer. Men det er pulver fra korrodert aluminium. Der er sjøvannet kompromissløst, spesielt på noen legeringer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

glalaks skrev for 8 timer siden:

Vil det ikke renne rett ut av motoren da? Eller står det vann inni der når den stoppes?

hadde litt tull med min df140. Stoppa og lugga litt på tomgang. etter å ha sjekka det meste viste det seg at det var termostaten som var låst åpen. Gikk for kaldt hele tiden..

Samme hos meg i begynnelsen av juli. Merket ikke noe tull med motoren, men så indikasjon på at motoren ikke fikk driftstemperatur fordi jeg har motordata --> nmea200 --> Simrad . Avdekket tidlig. I grunn en viktig sikkerhetsparameter å følge med på, som også vil ha innvirkning på motorens levetid. Låses den i lukket posisjon går den i nødmmodus, men vanskeligere å identifisere låst i åpen pos.

18 hours ago, NilsPils said:

Er saltavleiringer fra sjøvann i kjølesystemet en myte . . ?

Tror det har noe med temperaturen av sjøvannet å gjøre. Saltavleiringer blir visstnok et problem dersom vannet blir varmere enn ca 60 grader. Det kan jo tenkes at du har så god gjjennomstrømming i varmeveksleren din at sjøvannsiden hollder seg under 60 grader.

Vestkystseiler skrev 36 minutter siden:

Tror det har noe med temperaturen av sjøvannet å gjøre. Saltavleiringer blir visstnok et problem dersom vannet blir varmere enn ca 60 grader. Det kan jo tenkes at du har så god gjjennomstrømming i varmeveksleren din at sjøvannsiden hollder seg under 60 grader.

Ikke usannsynlig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 34 minutter siden:

Ikke usannsynlig.

Jeg vil heve nivået til meget sannsynlig :-)

Mulig jeg tar feil, men for meg virker det som at en del motorer designmessig ligger i grenseland for utfellingsproblematikk på sjøvannsiden.  Det er vel grunnen til hypen med systemrens som del av serviceregimet for å kvitte seg med avleiringer. For meg ser det ut til at der sjøvannet går relativt kaldt gjennom motoren, er (salt)avleiringer ikke noe å bry seg om. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...