Jump to content

Burde jeg rense kjølesystem på utenbords DF140 for saltavleiringer?


snekkerbod

Recommended Posts

dieselfan skrev On 10.9.2022 at 11.38:

Det er en mye vanligere feil enn det folk generelt er klar over.

Virker på meg som den nye generasjonen båtførere ikke noen gang har tatt av dekselet og tatt på motoren etter en tur for å kjenne at utvendig temperatur er jevn og ok...

Håper mange leser om din erfaring og gjør det til en vane å sjekke noen ganger i året og ikke vente til det blir alvorlig...

God deling @glalaks :thumbsup:

Jeg er nok av de som ikke ville reagert på feil temperatur på blokka. 
men jeg er veldig obs på at motoren ikke går som den skal.

var en flink mekaniker som gikk over motoren. Ingen feilmeldinger, alle sensorer virket ok. Etter en times testing syntes han den var for kald og sjekket termostat. Den er jo så enkel å skifte også så burde gjøres oftere. 
 

Den ble hvertfall bra etter bytte..?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 3 uker senere...

Ved jevnlig og nøye vedlikehold vil ikke dette være et problem. Viktig at du inspiserer innvendige zinc anoder hvert år og bytter etter behov (anbefaler å bytte hvert 2 år). Det samme gjelder utvendig zinc.

 

Anbefaler også å ferskvannkjøre motor lenger en 5-10 min. 30 min er fint, gjerne på litt høyere turtall så du får en god driftstemperatur :)

Redigert av Håvard - Suzuki (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...