tobixen
Mye her er allerede nevnt ...
Oppvarming er det som krever desidert mest strøm, det er der man har mest potensial for å spare (og som nevnt av andre, alt av elektrisk utstyr vil som hovedregel levere fra seg like mye varme som det konsumerer energi). Det er varmetapet man må bekymre seg over - jo bedre isolert båten er, jo mindre energi mister man. Jeg ser at en del folk slenger isoleringsmatter over dekk vinterstid.
Det er ellers et prinsipp jeg kjører ganske hardt på både hjemme og i båten - det er ikke vits i å varme opp mer enn nødvendig. Hjemme pleier jeg normalt bare å varme opp kjøkken og bad natterstid (og nå har jeg satt opp HomeAssistant og skrur på varmen et stykke før frokost og skrur den av igjen når det ikke er folk på kjøkkenet mer). Det er selvfølgelig viktig å ha dørene lukket ...
Når båten ikke er i bruk, men heller ikke er vinterkonservert, har jeg ikke basert meg på bare én varmeovn, men har hatt 5-6 små frostvakter som jeg har lagt ut på minimum termostat, i tilknytning til ting jeg ikke vil at skal fryse - inne i motorrom, i skap under vaskeservanter, i rom hvor jeg har vannpumpe, etc. Jeg legger håndklær over vannkranene for å isolere de. Dette har fungert helt fint i Oslofjorden - det kan tidvis bli noen få minusgrader i salongen natterstid og er ofte flere minusgrader i lugarene, men de tingene som skal holdes frostfrie de overlever. Jeg har vurdert å begrense varmetapet ytterligere med "internisolasjon" i båten.
Det kan være en viss brannrisiko i disse frostvaktene når de plasseres på innsiden av skap og små rom, men jeg anser den som ganske ubetydelig. Det er ganske lite effekt i dem, særlig når termostaten er skrudd helt ned.
Samme prinsippet (ikke varme opp mer enn nødvendig) kan anvendes når man er ombord i båten. Med tunge dyner og nattlue gjør det ikke noe at det er minusgrader i lugarene. Jeg kjører normalt (dvs ... fruen er litt uenig, og hun får ofte siste ord) ikke dieselvarmeren natterstid, om det er minusgrader i båten når man våkner så er det bare å ha alarmen på en time før man trenger å stå opp, trykke på bryteren, og komme seg under dyna igjen :-) En gang dieselvarmeren ikke virket og jeg hadde begrenset tilgang til strøm dekket jeg til både føtter og bord med noen tepper og prøvde jeg ut prinsippet med varme under bordet, det fungerte relativt bra.
I høst skrev jeg bloggpost med noen strømsparetips (og engelsk versjon på https://hive.blog/electricity/@tobixen/electricity-saving-tips-for-norwegian-winters) - det er da ment for hus, ikke båt, men enkelte ting er overførbart :-)