Jump to content

Prosjekt fram25 - motor og ellers tips?

Fram_1979

Recommended Posts

Heisann, fruen og jeg har overtatt eierskapet til en fram 25fot fra 1979. Og har jo da helt naturlig en del spørsmål, har prøvd å søke meg litt rundt uten å finne så mye informasjon. 

1) jeg har en gammel bmc motor, sliter med å starte - dvs starter fint på startgass. 
forrige eier nevnte det kunne være kompresjonsproblemer, har noen tips til hvordan det evt kan fikses? Evt alternative motorer som kan kjøpes til båten? 

2) kalesjen er hullete og fæl: noen som vet hvor det selges kalesjer? Evt andre tips til hvordan fikse kalesjen, sy egen? Erfaringer? 

3) andre erfaringer og tips som kan deles? Er sulten på å lære mye om hvordan få det meste ut av båten! 

hilsen 

ung, uerfaren, nybakt båteier. 

Redigert av Fram_1979
Skrivefeil (see edit history)

Velkommen til Baatplaasen!

Motorteknikk får andre svare på. 
Kalesje: her finnes det mange leverandører, og det er helt sikkert noen av dem som har mal til din båt. Noen firma:

Hansen Protection

Alf Hansen båtkalesjer

Måløy Industrisøm 

Agder Kalesje

Hauge Produkter

Det er ikke umulig det finnes noen lokale leverandører/syere der du bor også. Priser kan variere, så jeg ville sendt en forspørsel til flere.

Ellers er det egentlig bare å spørre om alt mulig her på forumet, det finnes mange med mye kunnskap og erfaring. Bruk gjerne søkefunksjonen først, det er mye som har vært diskutert allerede, så ofte kan man finne svar på den måten. Men vær ikke redd for å spørre:smiley: 

Hei.

Jeg har også en BMC. Den er en enkel og grei motor, som jeg synes går fint og har overkommelig vibrasjon. Men det er et par ting med disse motorene som er greit å vite om. Det dreier seg om startproblem, kjøleproblem og oljelekkasje. Vedrørende det første så hadde det vært kjekt å ta en kompresjonstest, men det krever litt utstyr.

Allerførst er det verdt å skaffe litt erfaring med hvordan feilene opptrer. Hvordan går motoren når den først starter? Er det vanskelig å starte også når motor er varm?

Det enkleste tiltaket å begynne med er et ettersyn av glødepluggene. Jeg ville skrudd dem ut og sett om de er belagt med sot, og sjekket at de virker. Erstatte de som evt ikke virker, og dersom det er tilfelle, er det jo håp om at oppstart vil gå litt enklere. På en del båt-fora omtales nokså lang glødetid på disse, gjerne 30-40 sekunder. Jeg pleier å bruke 20-25 sekunder, men fortsette med gløding mens starter går og 10-15 sekunder etter at motor har startet. Dersom det fremdeles er startproblemer, kan det være lurt å sjekke ventil-klaring. Dersom ventilklaring er ok, og alle glødeplugger virker, faller mistanke på enten ventiltetting (ujevne ventilseter, ordnes ved overhaling av topplokk). Dette forutsetter dieseltilførsel uten vesentlig luftproblematikk, og ok dyser.

Dersom du har BMC captain er den på 1.5 liter, og mest sannsynlig uten egen oljekjøler. Dersom du har BMC commander så er den på 1.8 liter og det er vanligere at denne har egen oljekjøler. Regner ikke med at du har 2.5-literen i fram-snekka. Jeg har den minste motoren i en tung båt og ved marsjfart over 2500 rpm begynner temperaturen å stige over termostatens åpningstemperatur. Det oppfatter jeg som for dårlig kjøling. Min båt går ca 6 knop ved disse omdreiningene, og da det er en snekke har det liten hensikt å prøve å presse den til å gå fortere. Men jeg ganske sikker på at dersom motoren hadde hatt en oljekjøler, kunne den tålt ytterligere belastning. Dersom din motor ikke tåler 2500 uten at det oppstår kjøleproblemer, trengs det en sjekk av kjølesystemet. Jeg ville startet med sjøvannspumpa, med ettersyn eller bytte av impeller. Dernest varmeveksler, der gummihettene i hver ende av bowmankjøleren kan demonteres og trekke ut messingrør-kjøleren for rengjøring. Ikke uvanlig at hvert enkelt rør delvis gror igjen med saltavleiringer.

Mange steder kan man lese om at engelske diesel-motorer har en viss grad av oljelekkasje dersom ikke annet er nevnt. Jeg har fått min nokså tett, men det svakeste punktet jeg har funnet er dekselet over registerkjedet foran på motoren. Dette er nokså tynn plate, og ruster villig. Når det sitter ved siden av sjøvannspumpa, med mulig saltvannsdusj dersom denne er utett, hadde dette gjort at det var rustet fine huller i dekselet på min motor, med derav følgende lekkasje. Jeg har ikke klart å finne at dette dekselet kan skaffes nytt. I dette dekselet sitter også en oljetettering omkring veivakselen som slites. Etter at jeg fikk lappet mitt deksel og erstattet oljetetteringen, er det ikke svetting eller lekkasje i fremre ende av min motor, og heller ikke ellers.

Som det fremgår er det litt forskjellig å bli kjent med på motoren (som det er med alle motorer), men jeg vil si det er muligheter for at det blir et hyggelig og nyttig bekjentskap. Dersom du får motoren til å fungere og du synes den er pålitelig, er den ihvertfall rimelig i drift, og for det meste nogenlunde grei deletilgang. Kd trading i Norge og Asap Supplies i England skaffer det meste.

Lykke til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...