Jump to content

Refleks 66M - hvordan fyre

geirlind

Recommended Posts

Jeg har en refleks ovn i båten, men den har røykutløp på siden, og "kokeplate" på toppen. Tenning skjer ved å ta av kokeplata, helle en kork-full med rødsprit i ovnen og tenne på, samtidig som man slipper på maks med brensel. Tror det er slik det er beskrevet i manualen til ovnen også. Tipper du også kan bruke en vanlig opptenningsbrikke som antennes og slippes nedi, så sant den havner helt til bunns.

Aner ikke hvordan det skal gjøres uten å ta av toppen på ovnen.

Har samme ovn. Fyller litt rødsprit (mengde 3-4 korker) i det lille hullet på toppen. Fyrer en fyrstikk som slippes ned mens svovelet fyrer (ellers slukker den fort). Setter samtidig regulatoren på 1 og da brenner det fint etter noen minutter. Rødsprit bidrar til at brenneren varmes raskt opp slik at diesel som kommer inn begynner å gasse og dermed brenne rent.  Når den varmen er oppnådd er det greit å skru opp regulatoren/mere varme, vanligvis etter 8-10 minutter.  Håper dette ble forståelig?

• 2 uker senere...

Takk for svar! Det største problemet var at fyrstikk slukket "på tur ned" i kammeret. Fikk tips fra produsent om å bruke ståltråd (ca 40 cm) med et lite fillestykke (dynket i rødsprit) som man fyrte på og stakk ned i hullet.

Da har man en "lang fyrstikk" :-) 

Dette fungerer, selv om det kan virke litt tungvint. 

Etter hvert vil det også kokse seg nedi potta i bunnen av brenneren. Da trenger man ikke helle nedi rødsprit for å fyre opp da dieselen vil ta fyr så lenge den væter koksen. Skru regulatoren på maks til dieselen får væte koksen og fyr opp direkte, enten med lang lighter eller ståltråd med rødsprit og fillestykke. Skru så ned igjen til 1 slik at ovnen blir varmet jevnt opp før man eventuelt justerer den opp igjen. Av den grunn har jeg ikke rengjort annet enn støvsuging av løs koks nedi brenneren på de 11 årene jeg har bodd ombord. Står brenneren på over lengre tid (uker) vil en del av koksen kunne brenne vekk og forsvinne ut pipa (hyppig tenning og slukking av ovnen fører til mer koksdannelse enn om ovnen får brenne i fred, etter min erfaring).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...