Jump to content

Edit History

willmasta

willmasta

Skriveleif

Prøvd meg på diverse nettsøk også her på baatplassen uten å finne svaret dessverre.

Har en seilbåt med 27hk Yanmar 3gm30f. Har installert 3x100ah lithium(ett års problemfri bruk så langt), 95 ah bly startbatteri er beholdt(Satt 2x110 agm på forbruk tidligere). Det sitter i dag et slikt Hella- relè som slik jeg forstår det skiller disse to bankene.

Har installert en victron smartshunt på forbruk, og ser at dynamo typisk leverer 15-20 ah inn ved motorgange til forbruk. Det tar ofte 15 min ca før jeg registrerer lading på forbruk. 

Det er også installert 2x60w solcelle som leverer ca 5 ah ved optimale forhold.

Jeg har landet på å skaffe meg en dc-dc lader på 30A. Landstrømlader type Nordic 30A leverer maks ca 25 ah, så da er jeg innafor dagens oppsett med 30A. På sikt byttes denne med en smartere lader som kanskje kan levere mer. (Har sjelden behov for megarask lading). 

Ser da at det fins både isolert og uisolert dc-dc lader fra f.eks. Victron. Uisolert koster mindre, isolert mer. Hvilken bør jeg kjøpe? Kom gjerne med innspill på andre detaljer, men setter pris på om tråden ikke sporer av til å f.eks. handle om forkullede dynamoer og fordeler og ulemper med lithium;)

willmasta

willmasta

Prøvd meg på diverse nettsøk oggså her på baatplassen uten å finne svaret dessverre.

Har en seilbåt med 27hk Yanmar 3gm30f. Har installert 3x100ah lithium, 95 ah bly startbatteri. Det sitter i dag et slikt Hella- relè som slik jeg forstår det skiller disse to bankene.

Har installert en victron smartshunt på forbruk, og ser at dynamo typisk leverer 15-20 ah inn ved motorgange til forbruk. Det tar ofte 15 min ca før jeg registrerer lading på forbruk. 

Det er også installert 2x60w solcelle som leverer ca 5 ah ved optimale forhold.

Jeg har landet på å skaffe meg en dc-dc lader på 30A. Landstrømlader type Nordic 30A leverer maks ca 25 ah, så da er jeg innafor dagens oppsett med 30A. På sikt byttes denne med en smartere lader som kanskje kan levere mer. (Har sjelden behov for megarask lading). 

Ser da at det fins både isolert og uisolert dc-dc lader fra f.eks. Victron. Uisolert koster mindre, isolert mer. Hvilken bør jeg kjøpe? Kom gjerne med innspill på andre detaljer, men setter pris på om tråden ikke sporer av til å f.eks. handle om forkullede dynamoer og fordeler og ulemper med lithium;)

• Create New...