Jump to content

Båttrailer for seilbåt


Suzuki

Recommended Posts

om man skal ønsker en hjulgående krybbe, hvor henvender man seg da ? Jeg har sett diverse kontruksjoner, som etter min mening er både overdrevent tunge, og overdrevent kladdete. Ombygde lastebilrammer, beregnet på 20 t last, blir litt overdrevent til min 4t båt. I tillegg blir disse svært ofte høye, grunnet høye gammeldagse dekk, høye rammekonstruksjoner mv.

 

Jeg ønsker altså meg en lettbygd, men solid hjulgående transportkrybbe, som kan trekkes /flyttes med traktor. Har noen sett konstruksjon eller tegninger, som virker allright til mitt bruk ? Dekker av 15,5 typen er ønskelig, samt gjerne parallellogram forstilling, eller svingskive. Modifiseringer kan uansett gjøres, om det er snakk om en henger på tegningsstadiet..

 

Hengeren bør spore godt, 9,5m lengde ruver skikkelig langs vei, og vi må under en strømledning inn på tunet der den skal stå.

 

Alternativet er å kjøpe en ferdig, hva anbefales av produsent ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår godt at lastebilramme ruver for mye, tung som rakkeren etc. Men om du går på hakket under, anskaffer en bil, (stå på utsida av høggeren, kjøp av en eller annen som er på vei inn), strippes ned alt det du kan, selg delene. Jeg antar du har krybbe til båten? Sett denne ved siden av. Kopier, og sveis i vei.

 

Selv om du skal trekke denne med traktor, er der regler mtp lys, blinklys etc, her har du delene klare.

 

Ramma er lav, stort lavere kan du ikke få den. Vil tro at alle biler tåler 4 tonn og vel så det.

 

Som den hedmarking du er, er jeg sikker på at du er en kunstner med sveiseapparatet......

 

Kjøpe ferdig ? Vinn i lotto først.

Link to post
Share on other sites

den var fin Haber. Men - vekt per hjul på 14" felg, er neppe mer enn 7-800 kg. Mao. kraftig overlast i forhold til hva de er beregnet på å tåle. Sikkert greit nok, men jeg mener dekkene på denne, med oppgitt totalvekt på 3.5t er _KRAFTIG_ underdimensjonert. Og da mener jeg virkelig kraftig. Jeg ville umiddelbart byttet navene, og fått på 11,5/15 dekker. Så slipper man i alle fall dekkhavari..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har så absolutt fått inntrykk av at du er en oppegående kar(ref.yamaha) så du fikser nok dette lett.

Har selv vurdert denne vognen sterkt, men har blitt tilbudt en annen løsning hos Søgne Båt&Motor i forbindelse med opplag. Kan anbefale dette firmaet på beste for folk som har båter på "Palmekysten".

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Så en X99 lastet og klar for svensketur idag. På en kraftig 2 akslet tilhenger, med totalvekt 3500kg, var de klare for landeveien. Tilhenger og bil var 16,5m lange, store nok til at Chevrolet Suburban IKKE kunne brukes til trekkvogn (for lang )

 

Båten, som er 10m lang, og 3m bred, ruvet skikkelig på en vanlig " bilhenger". Står den der i morra, skal jeg skaffe noen bilder..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Ønsker tips og bilder om noen veit om noen bra / velbyggede seilbåthengere.

Har bestemt meg for å lag en, og deler er bestillt. Mekanisk verksted er også booket, men er litt usikker på design mv.

 

Bra tips, bilder mv mottas.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg håper Suzuki at jeg kan låne tråden din litt ?

 

Perlen skal for første gang på flere år på land til vinteren. Dette skyldes at skroget skal behandles/sparkles/males ordentlig samt andre diverse oppgaver i kommende vinter.

 

Jeg siterer derfor første innlegg delvis :

 

om man skal ønsker en hjulgående krybbe, hvor henvender man seg da ? Jeg har sett diverse kontruksjoner, som etter min mening er både overdrevent tunge, og overdrevent kladdete. Ombygde lastebilrammer, beregnet på 20 t last, blir litt overdrevent til min 4t båt. I tillegg blir disse svært ofte høye, grunnet høye gammeldagse dekk, høye rammekonstruksjoner mv.

 

Det er en slik konstruksjon Suzuki ikke er på jakt etter, men kan kanskje være noe for meg.

 

Finnes der noe firma som kan lage dette her på sørlandet?

 

Noen som vet om noen som er for salg?

 

Konstruksjonen må tåle 15 tonn.

 

Jeg har beklagligvis ikke konkrete mål, krybben må derfor kunne justeres i vogna.

 

Jeg overlater intet til tilfeldigheter, jeg har derfor strenge krav til soliditet på vogna. Grunnen til at jeg ønsker vogn, er fleksibruk utover opplag denne vinteren.

 

Tips/forslag?????

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så "heldig" som deg Suzuki og bor i sentrale strøk.

 

Frakt av ei slik vogn fra Sverige til Palmekysten er langdryg affære, som kanskje kan føre til dyrere vogn enn å få tak i dette mere lokalt?

 

Jeg håpet at dette kunne skaffes mere lokalt ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...