Jump to content

Farge og tilstand på frostvæske

HiWard

Recommended Posts

Er det noen som har tanker om denne frostvæsken?

DFD91A8D-4054-48E3-BD79-FE8A7622627E.jpeg.d4ee1eedc79720f9ae8dea8ef7285471.jpeg

Den er grønn(ish) men ganske grumsete og brun på bunn. Trakk dette opp fra reservoaret på kald motor som har stått en ukes tid, motor er en VP 5.7GXI-H.

Nåla peker på -37C så den er tilsynelatende ok, men jeg er ikke kyndig nok til å vurdere tilstanden. Bør den byttes? Må den byttes?

Er dette vanlig farge eller bør jeg være bekymret? Motor går fint og blir aldri varmere enn 70C

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Det er nok naturlig med noen avleiringer etter en tid. Selv bruker jeg den røde på min gamle yanmar, og tar en systemrens hvert tredje år sånn ca. Det er jo ikke nødvendig at våre kjære gamle motorer skal dra rundt med skitten frostvæske år etter år. Sånn gjør nå jeg det mens mange andre gjør som med våre biler, bytter nesten aldri. God helg. 

Jeg har en varmtvannsbereder koblet til kjølekretsen. OM frostvæsken skal byttes; kan jeg ta av slangene på berederen, tappe fra en slange og blåse luft inn den andre? Eller bør jeg tappe fra pluggen i bunn av motoren?

Hulda skrev 7 minutter siden:

Den gugga der hadde jeg skiftet. Én ting er frostbeskyttelsen, en annen er korrosjonsinhibitoren. Jeg ville kjørt noen runder med ferskvann og fylt på ny frostvæskeblanding. 

Kan jeg gjøre det via slangene til berederen slik jeg foreslo over?

Hadde en liten tråd for noen dager siden ang dette. Jeg tar av slangene til bereder fra motor og kjører luft gjennom. Masse dritt som kommer ut skal du vite. Fyller opp slangene med systemrens og lar dette godtgjøre seg. Løfter opp slangene med noe mcgyveropplegg. Om det har noen hensikt, ja si det. Men det blir ihvertfall ikke verre.... 

HiWard skrev for 6 timer siden:

Er dette vanlig farge eller bør jeg være bekymret?

Frostvæska er moden for å byttes men det er ingen grunn til å være bekymret av den grunn.
Enig med Hulda att korosjon beskyttelsen i denne frostvæsken har gjort nytten sin.
Man får kjøpt ny beskyttelse på en liten flaske som du kan hele oppi den gamle frostvæsken hvis du ikke har tid og ork til å bytte frostvæske før båten går i opplag.

Redigert av pipe (see edit history)
Roger jo skrev 1 time siden:

spyl gjennom med ferskvann først.

manualen 

https://www.manualslib.com/manual/912369/Volvo-Penta-3-0glp-C.html#manual

Takk for link, jeg har både manualen og gjør-det-selv rephåndboka.

Jeg tenker jeg løsner slangene på varmtvannsberederen, lar det renne ut det som vil renne ut og så spyle med vannslangeslange inn i ene enden. 

I dag fikk jeg byttet frostvæske. Gikk for Adproline 774C (blågrønn) som jeg fikk anbefalt på Westsystem.

Tappet den gamle frostvæska ut og det var en snodig blanding av nesten ren/klar frostvæske fra varmtvannsberederen til en brun guffe som kom ut av tappepluggene på blokka. Sistnevnte måtte stakes opp på begge sider da det var potte tett. Spylte grundig gjennom med ferskvann og brukte til slutt en våtstøvsuger til å suge gjennom hele systemet. Fikk fylt på ca 10 liter, aner ikke hva kapasiteten er.

Så til dagens lille nøtt. Jeg blandet frostvæskekonsentratet 50/50 med destillert vann fra Biltema. Bare på gøy, testet jeg blandingen med glykoltesteren min (også fra Biltema). Resultatet ser dere på bildet

3C26CDE9-8FF1-41BE-8B37-804842CBF4B5.jpeg.131c59e25390b9890dbf9c0946cc5d67.jpeg

Klar og ren, men hva skjedde med frysepunktet? I følge Adproline skal en 50/50 blanding gi beskyttelse ned til -40C, mens måleren min viser -28C. Det holder sikkert til Oslovinteren, men her er vi langt unna spec. Er det måleren som ikke er pålitelig? Jeg landet på det da Adproline visstnok skal være bra greier, men dersom dette ikke er godt vil jeg suge opp en slant og tilsette ufortynnet frostvæske. 

Når bruksanvisningen sier 50/50 er det det som gjelder, Da blir det feil enten du lager en sterkere eller svakere blanding. Jeg regner med at dette er noe produsenten vet bedre enn oss andre forståsegpåere. Kvaliteten på den merkelige måleren, aner jeg ingenting om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Når bruksanvisningen sier 50/50 er det det som gjelder, Da blir det feil enten du lager en sterkere eller svakere blanding. Jeg regner med at dette er noe produsenten vet bedre enn oss andre forståsegpåere. Kvaliteten på den merkelige måleren, aner jeg ingenting om.

Jeg konkluderte likt som deg @Lars H. og det var denne konsentrasjonen jeg fylte 10 liter av i systemet.

Jeg synes bare avviket var såpass stort fra oppgitt og målt frysepunkt at jeg rett og slett ble i tvil, men jeg har ikke erfaring og kunnskap nok til å gjøre noen kvalifisert vurdering av hva som er riktig.

Nå holder du ikke måleren loddrett heller (?). Det går i favør av frostvæsken, men ikke nok til å nå minus 40.

Ellers er det nok litt optimistisk å tro at sånne målere er svært nøyaktige.

Denne er faktisk merket med Accurate . Dependable :smiley:

Det første man gjør er å sjekke dem med rent vann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Nå holder du ikke måleren loddrett heller (?). Det går i favør av frostvæsken, men ikke nok til å nå minus 40.

Det første man gjør er å sjekke dem med rent vann.

Jeg forsøkte å forholde meg til den siktenåla øverst, men noe eksakt instrument er ikke dette. Skal teste med rent vann, det hadde jeg ikke tenkt på.

Kjøpte meg en sånn kikkert-aktig sak for å måle frysepunkt. Virker i det minste mer proff. Kunne jo kontrollmålt med et slikt apparat for å sammenligne? De har det sikkert på diverse rekvisitasjapper for bil. 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/frostvaskemaler/optisk-frostvaskemaler-619299?gclid=CjwKCAjw1ICZBhAzEiwAFfvFhMsslzgxsKnfmDmP91uwJ9SgsCrQBjDQA-kNP5d0BXPNOo3t6kZDDhoConsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg testet me vann fra springen. Om skalaen er lineær, så skal vann fryse ved -6C...

DF1AA39A-1199-4921-BBEF-092C917F166D.jpeg.097b7e73fc2ccf5264b3c3c1d4b1c327.jpegDa vet jeg hvertfall at måleren ikke er til å stole på, dessverre går feilmarginen i disfavør av frostvæsken min. Avventer tilbakemelding fra produsent.

Dette ble jo litt av en tråd ang billige måleinstrumenter for frostvæske. Selv blander jeg 50/50 vann og konsentrat frostvæske. Og jeg har aldri brydd meg om å måle noe som helst. Har hatt båt ute hele året her oppe i midtnorge i mer enn 20 år. En gang det var 17 peis ute så målte jeg tempen i motorrom til 2 pluss. Så sjøen gjør nok sitt at det er sydentemp i kjelleren... Men ved opplag er det vel en annen dans. Viktigere å sørge for at sjøvannsinntaket ikke fryser og stenge av... når du ligger på sjøen... 

Martine29 skrev 30 minutter siden:

Dette ble jo litt av en tråd ang billige måleinstrumenter for frostvæske. Selv blander jeg 50/50 vann og konsentrat frostvæske. Og jeg har aldri brydd meg om å måle noe som helst. Har hatt båt ute hele året her oppe i midtnorge i mer enn 20 år. En gang det var 17 peis ute så målte jeg tempen i motorrom til 2 pluss. Så sjøen gjør nok sitt at det er sydentemp i kjelleren... Men ved opplag er det vel en annen dans. Viktigere å sørge for at sjøvannsinntaket ikke fryser og stenge av... når du ligger på sjøen... 

Ja og jeg synes det er interessant å høre andres erfaringer, både med denne og andre målere, samt hva slags "ritualer" dere andre gjennomfører om vinteren.

Selv skal jeg ha båten på land og selv om jeg ikke forventer -30C i Oslo-traktene så blir man jo nysgjerrig på hvorfor det er avvik mellom oppgitt og (tilsynelatende) målt frysepunkt.

paxo skrev for 1 time siden:

For nøyaktig måling kan du sikkert ta med en prøve til et verksted eller bensinstasjon.

De har brytningsindeksmålere som er ganske nøyaktige.

Det skal jeg gjøre, tror ikke jeg vil kjøpe en ny tester enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...