Jump to content

Farge og tilstand på frostvæske

HiWard

Recommended Posts

Nå målte jo måleren -37 på den første gugga. Når du måler rent vann, så ligger du langt utenfor måleområdet. Denne måleren er en enkel sjel som kun reagerer på  væskens egenvekt. Motoren i seg selv er sjøvannskjølt, enkel sak. Der jeg vil hevde at det viktigste er korrosjonsinhibitoren. Etter at anodene er plukket ut. På én vinter, når væsken holder -30 grader, så går uansett ikke motoren i grus. Disse motorene går uansett korrosjonmessig greit i 10 år min., max rundt 20 år.

HiWard skrev 1 time siden:

Selv skal jeg ha båten på land og selv om jeg ikke forventer -30C i Oslo-traktene så blir man jo nysgjerrig på hvorfor det er avvik mellom oppgitt og (tilsynelatende) målt frysepunkt.

Selv om tempen ute skulle overgå forstvæske blandingen vil ikke denne fryse til solid is.
Kjølevæsken blir bare slusch uten frost spreng kraft.
Er frostvæsken sikker til -20 grader og det skulle bli -30%  grader så spiller det mindre rolle for en motor i opplag.

Redigert av pipe (see edit history)
Hulda skrev 30 minutter siden:

Nå målte jo måleren -37 på den første gugga. Når du måler rent vann, så ligger du langt utenfor måleområdet. Denne måleren er en enkel sjel som kun reagerer på  væskens egenvekt. Motoren i seg selv er sjøvannskjølt, enkel sak. Der jeg vil hevde at det viktigste er korrosjonsinhibitoren. Etter at anodene er plukket ut. På én vinter, når væsken holder -30 grader, så går uansett ikke motoren i grus. Disse motorene går uansett korrosjonmessig greit i 10 år min., max rundt 20 år.

Stemmer at jeg hadde ca -37C på den baileysen jeg hadde i systemet før bytte. Sjøvannet passerer kun gjennom servooljekjøler, bensinpumpe og varmeveksler før den går ut sammen med eksosen, blokka kjøles på egen sløyfe med denne kjølevæsken.

Bare for å understreke; jeg er ikke bekymret for dette mtp frost i vinter. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

pipe skrev for 2 timer siden:

Målte du forstvæsken før du helte den på motoren ?  

Hvis ikke kan det jo ha vært att det var igjen noe reint vann inne i systemet etter spylingen med vann

Jeg målte både før og etter påfylling, samme resultat. Jeg blandet opp en liten dose 50/50 i dag også og målte den før jeg la den i fryseren som holder -22C.

paxo skrev 9 minutter siden:

For ordens skyld:

-31 grader i Kragerø i 1982. Ref. Norge Rundt (makrellfiske).

Norge Rundt – 15. januar 1982 – NRK TV

Bilen min stod ca. en måned dypfryst i Bø da jeg hadde for svak frostvæske på.

Men den ble ikke frostsprengt da blandingen ble til "sukker" og ikke sprengte.

Godt å vite :) Lot blandingen stå i fryseren over natten. Den holder -22C og frostvæsken var like flytende.

• 3 uker senere...

Bare for å sette et foreløpig punktum i denne tråden: Jeg sendte batchnummeret fra kanna inn til produsenten (AdProline) og de har bekreftet at den skal holde spec, ergo er det nok noe muffens med måleren til Biltema. Skal se om jeg får testet med en annen måler   på et senere tidpunkt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...