Jump to content

Yanmar 2GM20. Gjenoppbygging


Belia

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Jeg sitter og rengjør toppen for videre bearbeiding. 

Men så ser jeg at godset i toppen mellom ventilene og dysa er spist opp. Der er det ikke tett. Har prøvd å ta bilder som viser det. 

Er dette noe vits å prøve å få i orden, eller er toppen gåen? 

 

Det var litt lite respons her, sikkert dårlig topic fra meg, håper noen kan komme med noen innspill her🙏

IMG_20220921_193034.jpg

IMG_20220921_193015.jpg

Hilsen

 

Belia

Link to post

@Allan EDet er det ja. Er det som du tenker lever jeg godt med det. Den er forsatt veldig lettstartet og har fin gange.

 

@Grimme EllingJegElling Jeg tror du tenker rett. Jeg har tenkt at det er viktig at det er tett mellom ventilene og tett mellom ventiler og dyse inn. Ventilene og ventilsetet er ganske bra, skal få seg en runde med slipepasta så tror jeg det blir bra. 

 

@indexEv finne god sveiser for å sveise dette høres vanskelig ut 😬

Vurderer nå å fortsette med toppen slik den er og gjøre unna resten.

 

Planen videre er å plukke ned sumpen for rengjøring, og sjekke stempelfjær, sylindervegger og ellers det jeg måtte finne. Har ikke gjort dette før, så litt artig og mye læring. 

Men om jeg hadde fått hørt her at løpet er kjørt hadde det blitt motorbytte. Men lovende så langt. 

 

Takk for innspill så langt! 

Hilsen

 

Belia

Link to post

Hei igjen.

Jeg hadde overveid litt nærmere hva du egentlig oppnår med å demontere motoren helt og trekke ut stempler. Sier det bare fordi det er en del jobb, som det ikke er sikkert du får så mye ut av, med mindre du har en del ganske spesialisert måleverktøy. Du vet at motoren er godt brukt, så det vil være en viss slitasje. Men dersom du ikke har tilgang på alle nødvendige verktøy for å måle slitasjen, eller har bestemt deg for å skifte alle lagre og fjærer, så er det ikke sikkert det bringer deg så mye videre. Det er alltids en risiko ved å demontere, ved at en bolt kan knekke, e.l, som vil kunne komplisere tingene. Dersom motoren fungerer greit, ville jeg ihvertfall vurdert å nøye meg med lettere vurdering av slitasje uten å demontere all verdens, og ellers kartlegge hva som er tilgjengelig som reservedeler. Det kan være lurt å ta av bunnpannen slik du nevner dersom den er greit tilgjengelig, så den kan rengjøres og oljepumpen (eller silen på denne) etterses. Så hadde jeg kjent på veivakselen for å se om du klarer å rikke den i lengderetningen og radialt. Og se etter tegn på oljelekkasje rundt veivakselens fremre ende, og undersøke muligheter for å bytte oljetettering her dersom det er behov for det. Nå kjenner ikke jeg denne motoren og vet ikke om det er registerkjede eller -reim, og heller ikke om det er løse sylinderforinger eller hvordan disse er satt inn. Hvis det ikke er løse foringer, er det ihvertfall mulig å dreie veivakselen slik motoren står nå, og du kan få et inntrykk av sylinderveggene. Du kan også helle på en slant olje på stemplene og se hvor lang tid det tar før oljen renner forbi stempelfjærene ned i sumpen. Dette blir ikke noe idiotsikkert mål på motorens tilstand, og det kommer også an på hvor tynn olje man benytter til dette. Men du kan sammenligne de ulike stemplene på denne måten, og se om et skiller seg ut. Hvis det er løse sylinderforinger er det grunn til å være forsiktig med å dreie veivakselen mens toppen er av, slik at ikke stempelet løfter foringer opp fra setet sitt. Da kommer den gjerne ikke tilbake på samme måte og krever full demontering og rengjøring for å kunne monteres riktig.

Får du sjekket opp bunnpanne og oljepumpe, vannpumpe og kjølekanaler, register og evt oljelekkasjer, kamaksel og ventilklaringer, så har du dannet deg et godt inntrykk av om blokken kan holde litt til eller ikke. Så ville jeg heller rettet oppmerksomhet og ressurser på å sjekke innsprøytningspumpe og dyser, fremfor full demontering av veivaksel, stempler og sylindre. 

Bare et råd fra sidelinjen. Lykke til.

Redigert av Grimme Elling (see edit history)
Link to post
Belia skrev for 18 timer siden:

 

@indexEv finne god sveiser for å sveise dette høres vanskelig ut 😬

Vurderer nå å fortsette med toppen slik den er og gjøre unna resten.

 

Min far tok av toppen på en Sabb 8hk og oppdaget sprekk mellom ventilene i toppen. Her er det bare noen mm gods. En tidligere kollega av meg påtok seg oppdraget med å sveise, og toppen ble meget bra. Lettstartet og fin etterpå. Så det går an. Men mulig jeg misforstod deg, om det ikke er hull går det greit å la det være. Bare stak opp kjølekanalene grundig og slip ventilene inn så de er tette og fine. 

 

Grimme Elling skrev 30 minutter siden:

Jeg hadde overveid litt nærmere hva du egentlig oppnår med å demontere motoren helt og trekke ut stempler.

 

Stempelringer har jo en tendens til å sette seg i sporene, så om det ikke er for mye jobb så kan det være greit å demontere og rengjøre sporene i det minste.

 

Etter at jeg hadde skiftet motor i min båt demonterte jeg den gamle for å se hva som forårsaket startvansker og høyt oljeforbruk. Toppen så veldig bra ut, sylindrene likeså. Men oljeringene var slitte, noen av kompresjonsringene satt fast i sporene og noen var knekt. Så i mitt tilfelle hadde nok nye ringer og en lett honing kunnet forlenget levetiden til motoren med mange år. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, det høres rimelig ut. Men da hadde du altså indikasjoner i forveien på at noe ikke var som det skulle, med startvanskene. Men ettersom trådstarters motor starter lett, og går greit, ville jeg kanskje vært mer tilbøyelig til å tenke at "if it works, don't fix it". Mulig jeg i for stor grad er villig til å hoppe over hvor gjerdet er lavest her, da. Som så ofte ellers, er det altså fordeler og ulemper ved begge deler.. :)

 

Link to post
Grimme Elling skrev 53 minutter siden:

Men ettersom trådstarters motor starter lett, og går greit, ville jeg kanskje vært mer tilbøyelig til å tenke at "if it works, don't fix it". 

 

Tilbøyelig til å være enig med deg her. Det er uansett en eldre satvannskjølt motor som ikke vil vare evig. 

 

Men jeg er litt påvirket av en kar jeg snakket med engang som skrudde enda en del mer motor enn meg. Hans standardløsning på motorer som hadde noen år på baken, og som gjerne hadde stått noen år, var: Demonter alt, slip opp ventiler, rengjør ringspor og monter sammen igjen. Koster kun et pakningssett og litt tid, og sparer mye problemer i etterkant. Fort gjort når man er vant til å skru, straks verre om man ikke er vant til det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk @Grimme Elling og @index for gode innspill. Jeg ser litt lysere på dette nå.

Etter at jeg har sett over og slipt ventilene tar jeg nok hjem blokka og tar av bunnpanna. Skal prøve meg på oljetesten på stemplene også. Så får jeg ser hva veien videre blir.

Jeg har ikke sjekket hvor plan toppen er enda, er litt spent på det også.

Kommer tilbake med bilder når jeg er i gang. Jeg har sikkert noen spørsmål da også.

Takk så langt.

Hilsen

 

Belia

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg ser at det er noe rart med toppakningen jeg tok av. Det er ikke stanset ut hull i pakningen til alle kjølekanalene.

Skal det være slik?

Her er undersiden av gammel pakning:

IMG_20230214_190538.jpg.48de69d992b276af757ef91f05287ba1.jpg

 

Her er oversiden av gammel pakning

IMG_20230214_190605.jpg.e61ea30dac507415a0d8b5391e4bc9e1.jpg

 

Den nye pakningen jeg har kjøpt til 2GM20 mangler de samme hullene i pakningen.

Skulle tro toppen får for dårlig kjøling med denne pakningsløsningen.

Hilsen

 

Belia

Link to post

Hei.

 

Det var veldig rart.

Eg kan ingen ting om dette, men kan det vera ein pakning til ferskvasskjølte motorar, og ein annan pakning til sjøvasskjølte motorar?

Sistnemnte skal vel ha lågare temperatur. Noko som kanskje tilseier meir vassgjennomstrømming?

Berre eit skot i blinde. Eg veit at termostatane regulerer temperaturane i motorane.

Link to post
Belia skrev 4 minutter siden:

Er det noe poeng å legge på en streng med flytende pakning under pakningen jeg har kjøpt? 

 

Det er et bra poeng. Jeg pleier i alle fall alltid å bruke det på bunnpannepakninger, lekkasjer er vel mer regelen enn unntaket her. Så alt som kan tette litt ekstra er bra. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...