Jump to content

Edit History

Grimme Elling

Grimme Elling

Hei igjen.

Jeg hadde overveid litt nærmere hva du egentlig oppnår med å demontere motoren helt og trekke ut stempler. Sier det bare fordi det er en del jobb, som det ikke er sikkert du får så mye ut av, med mindre du har en del ganske spesialisert måleverktøy. Du vet at motoren er godt brukt, så det vil være en viss slitasje. Men dersom du ikke har tilgang på alle nødvendige verktøy for å måle slitasjen, eller har bestemt deg for å skifte alle lagre og fjærer, så er det ikke sikkert det bringer deg så mye videre. Det er alltids en risiko ved å demontere, ved at en bolt kan knekke, e.l, som vil kunne komplisere tingene. Dersom motoren fungerer greit, ville jeg ihvertfall vurdert å nøye meg med lettere vurdering av slitasje uten å demontere all verdens, og ellers kartlegge hva som er tilgjengelig som reservedeler. Det kan være lurt å ta av bunnpannen slik du nevner dersom den er greit tilgjengelig, så den kan rengjøres og oljepumpen (eller silen på denne) etterses. Så hadde jeg kjent på veivakselen for å se om du klarer å rikke den i lengderetningen og radialt. Og se etter tegn på oljelekkasje rundt veivakselens fremre ende, og undersøke muligheter for å bytte oljetettering her dersom det er behov for det. Nå kjenner ikke jeg denne motoren og vet ikke om det er registerkjede eller -reim, og heller ikke om det er løse sylinderforinger eller hvordan disse er satt inn. Hvis det ikke er løse foringer, er det ihvertfall mulig å dreie veivakselen slik motoren står nå, og du kan få et inntrykk av sylinderveggene. Du kan også helle på en slant olje på stemplene og se hvor lang tid det tar før oljen renner forbi stempelfjærene ned i sumpen. Dette blir ikke noe idiotsikkert mål på motorens tilstand, og det kommer også an på hvor tynn olje man benytter til dette. Men du kan sammenligne de ulike stemplene på denne måten, og se om et skiller seg ut. Hvis det er løse sylinderforinger er det grunn til å være forsiktig med å dreie veivakselen mens toppen er av, slik at ikke stempelet løfter foringer opp fra setet sitt. Da kommer den gjerne ikke tilbake på samme måte og krever full demontering og rengjøring for å kunne monteres riktig.

Får du sjekket opp bunnpanne og oljepumpe, vannpumpe og kjølekanaler, register og evt oljelekkasjer, kamaksel og ventilklaringer, så har du dannet deg et godt inntrykk av om blokken kan holde litt til eller ikke. Så ville jeg heller rettet oppmerksomhet og ressurser på å sjekke innsprøytningspumpe og dyser, fremfor full demontering av veivaksel, stempler og sylindre. 

Bare et råd fra sidelinjen. Lykke til.

Grimme Elling

Grimme Elling

Hei igjen.

Jeg hadde overveid litt nærmere hva du egentlig oppnår med å demontere motoren helt og trekke ut stempler. Sier det bare fordi det er en del jobb, som det ikke er sikkert du får så mye ut av, med mindre du har en del ganske spesialisert måleverktøy. Du vet at motoren er godt brukt, så det vil være en viss slitasje. Men dersom du ikke har tilgang på alle nødvendige verktøy for å måle slitasjen, eller har bestemt deg for å skifte alle lagre og fjærer, så er det ikke sikkert det bringer deg så mye videre. Det er alltids en risiko ved å demontere, ved at en bolt kan knekke, e.l, som vil kunne komplisere tingene. Dersom motoren fungerer greit, ville jeg ihvertfall vurdert å nøye meg med lettere vurdering av slitasje uten å demontere all verdens, og ellers kartlegge hva som er tilgjengelig som reservedeler. Det kan være lurt å ta av bunnpannen slik du nevner dersom den er greit tilgjengelig, så den kan rengjøres og oljepumpen (eller silen på denne) etterses. Så hadde jeg kjent på veivakselen for å se om du klarer å rikke den i lengderetningen og radialt. Og se etter tegn på oljelekkasje rundt veivakselens fremre ende, og undersøke muligheter for å bytte oljetettering her dersom det er behov for det. Nå kjenner ikke jeg denne motoren og vet ikke om det er registerkjede eller -reim, og heller ikke om det er løse sylinderforinger eller hvordan disse er satt inn. Hvis det ikke er løse foringer, er det ihvertfall mulig å dreie veivakselen slik motoren står nå, og du kan få et inntrykk av sylinderveggene. Du kan også helle på en slant olje på stemplene og se hvor lang tid det tar før oljen renner forbi stempelfjærene ned i sumpen. Dette blir ikke noe idiotsikkert mål på motorens tilstand, og det kommer også an på hvor tynn olje man benytter til dette. Men du kan sammenligne de ulike stemplene på denne måten, og se om et skiller seg ut. Hvis det er løse sylinderforinger er det grunn til å være forsiktig med å dreie veivakselen mens toppen er av, slik at ikke stempelet løfter foringer opp fra setet sitt. Da kommer den gjerne ikke tilbake på samme måte og krever full demontering og rengjøring for å kunne monteres riktig.

Får du sjekket opp bunnpanne og oljepumpe, vannpumpe og kjølekanaler, register og evt oljelekkasjer, kamaksel og ventilklaringer, så har du dannet deg et godt inntrykk av om blokken kan holde litt til eller ikke. Så ville jeg heller rettet oppmerksomhet og ressurser på å sjekke innsprøytningspumpe og dyser, fremfor full demontering av veivaksel, stempler og sylindre. 

Bare et råd fra sidelinjen.



×
×
  • Create New...