Jump to content

Skifta dioder sjølv på Hitachi dynamo?

Ask

Recommended Posts

Ask skrev for 2 timer siden:

Hei.

Er det noko hokus pokus å skifta dioder sjølv? 

Dynamoen gjev mellom 17 og 18 volt, og då er det vel ein dioder som har tatt kvelden?

Dynamoen  er 80 amp, og sit på ein Yanmar 2GM20F

Eg trudde dynamoen ville gi mindre spenning/straum dersom ei likerettardiode rauk. Kan det vera regulatoren som har slått seg vrang eller har ein dårlig kontakt?

Ekstern senseledning som har brudd?

Et batteri med intern kortslutning?

Begge disse kan medføre uvanlig høy ladespenning. Hvor/hvordan måler du spenningen @Ask

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei. Takk for svar. Eg målte rett på forbruksbanken.

Når eg no måler på nyrr er det 13,7 til 13,8  

Eg har fått reparert dynamoane for mange år sidan, og då sa dynamoverkstaden ar defekt diode medførte høgare spenning. 

Eg skal måla rett på dynamoane.

Ein ting til. Batteria var rimeleg tørre. Eg har fylt på ca. 14 liter. Dvs over ein liter per cella. Batteria blir vel sterkt svekka av dette?

Banken er 2×220 AH bly/syra. 

Ask 

Faren er hydrogen (H2) som er reaktivt og tenner meget lett. Propangass er puslete i sammenligning. Tror ikke batteriene kan begynne å brenne. Men batteriene kan eksplodere.

Koble vekk landstrømmen. Gjør alt spenningsløst før du rører batterier eller elektriske koblinger.

En tidligere sjef av meg gikk ned i båten med flott gyllen hårmanke. Etter en liten smell kom han ut uten øyebryn, øyevipper og noen svidde hårtuster i nakken. 

Dette er risikable greier.

Ask skrev for 4 timer siden:

No er det kokelydar i batteria. Bør eg kopla frå laderen?

Ikke bare bør men du SKAL.
Er ikke noe vits i å lade på ett batteri som kokker...batteriet er ferdig,bare å kjøpe nytt.
Videre lading skaper bare mer varme og knallgass og batteriladeren skjønner ikke hva som skjer så den vil fortsette å pøse på.

Redigert av pipe (see edit history)

Ut fra at du så 10.5V på et tidspunkt så er det ikke usannsynlig at en celle har kortsluttet i den ene batteriet (slik at det blir alt for høy spenning over de gjenværende cellene). Ville lagt systemet dødt og fått sakene ut av båten når det har kjølt seg ned. Dersom de to forbruksbatteriene er av samme alder og har stått i den bankene hele tida ville jeg ikke nølt et sekund med en pensjonere begge.

Hulda skrev 17 minutter siden:

Det derre får du ikke lov til! 

Nå må du høre på oss gutta :-) Kjøp to nye batterier.

Takk for det.

Batteria er på land, og skal ikkje om bord att! 

Eg lurte på om eg skal freista å bruka eit av dei til lys i eit av nausta eg har, men det virker som om det er ein dårleg idé....

Ask skrev 41 minutter siden:

Takk for det.

Batteria er på land, og skal ikkje om bord att! 

Eg lurte på om eg skal freista å bruka eit av dei til lys i eit av nausta eg har, men det virker som om det er ein dårleg idé....

Det er sannsynligvis en dårlig ide både fordi det er potensielt farlig og fordi det er stor sannsynlighet for at det svikter forholdsvis snart slik at det ikke er bryderiet verdt å rigge det opp. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...